tisdag 22 juli 2008

3:10 to Yuma



Titel: 3:10 to Yuma
Genre: Västern/Action/Drama
Land: USA
År: 2007
Regi: James Mangold
I rollerna: Russell Crowe, Christian Bale, Ben Foster, Peter Fonda

Handling: Ägaren till en mindre ranch går med på att hålla en laglös man i väntan på tåget som ska ta honom till fängelset i Yuma. Detta visar sig lättare sagt än gjort.

Omdöme: Denna remake på västern-klassikern med samma namn från 1957 hade en hel del att leva upp till. Två bra rollprestationer i originalet där Glenn Ford som Ben Wade antagligen gjorde den bästa. Här spelas Ben Wade av Russell Crowe medan Christian Bale spelar ranchägaren Dan Evans. Personligen hade jag velat se dem i ombytta karaktärer då Ben Wade är en mycket bättre karaktär. Eller ha någon jag gillar bättre än Russell Crowe i filmen, men han gör ändå bra ifrån sig.



Originalets 90 minuter har förbytts till nästan 120 minuter. Trots det har man faktiskt inte tappat allt för mycket i tempo och det är mycket tack vare en stark tredje karaktär i Ben Wades högra hand Charlie Prince. Han spelas utmärkt av Ben Foster som kanske är bäst i filmen. Nu var det ett tag sen jag såg originalet, men en sak som jag har för mig att man lagt till i denna remake är Dan Evans son Will som följer med. Nu blev det inte så fel som jag trodde det skulle bli, men jag har svårt för sånt hur som helst.



Man har även ändrat på slutet och det kan man acceptera då det är tråkigt att se samma slut igen, men jag blev iaf inte imponerad av denna ändring då jag gillade originalets slut bättre. Jag gillar originalet bättre allt som allt. Trots det är detta en bra remake, men jag hade nog hoppats på mer. Skjutscenerna tycker jag man kunde gjort mycket mer med, men de tre stora karaktärerna har man lyckats bra med. Man känner för Dan Evans, Ben Wade har pondus och Charlie Prince är cool.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
4 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 8.0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar