lördag 19 juli 2008

Arlington Road



Titel: Arlington Road
Genre: Thriller/Drama/Mysterium
Land: USA
År: 1999
Regi: Mark Pellington
I rollerna: Jeff Bridges, Tim Robbins, Joan Cusack, Hope Davis

Handling: Michael Faraday, historieprofessor med terrorism som specialitet, lever ett stillsamt småstadsliv med sin 10-årige son. En dag möter han en ung pojke, blödande och svårt skadad, på gatan.

Omdöme: Jag hade inte sett denna film på länge, dock kom jag ihåg hur den slutar. Men vägen dit visade sig faktiskt vara riktigt trevlig ändå. Filmen börjar direkt på ett kraftfullt sätt då Michael Faraday (Jeff Bridges) kör hem i sin bil och på sin gata får syn på en ung pojke som blöder kraftigt. Han tar honom till akuten och får där träffa pojkens pappa, Oliver Lang (Tim Robbins). Familjen Lang visar sig vara granne på samma gata som Michael bor på. De två familjerna börjar umgås, men snart börjar Michael fatta misstanke om att något inte står rätt till med familjen Lang. Kanske har det att göra med att Michaels fru, som var FBI-agent, dödades på fältet av misstänkta terrorister.



Det jag gillar med filmen är att den har en nerv rakt igenom och att den lyckas övertyga med sin historia. Tim Robbins och Joan Cusack som familjen Lang är bra, men här hade jag kanske förväntat mig lite mer av de karaktärerna, iaf den som Tim Robbins spelar. Däremot gillar jag Jeff Bridges och sättet på vilket han visar sin frustration, rädsla och beslutsamhet. Noterbart är att musiken är gjord av Angelo Badalamenti (ofta musik i David Lynchs filmer) och den bygger på ett bra sätt upp spänningen och stämningen. Sen är detta på många sätt likt The Parallax View och jag vet inte om det till och med är en annan version av den. Har för mig att jag läst det någonstans, men hur som helst har de vissa likheter som är bra. Sen att sluten i båda filmerna är bra är ett extra plus så klart. Fler såna här slut om jag fick bestämma...

3 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
4 - Musik
3 - Foto
--------------
18 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar