tisdagen den 22:e juli 2008

Black Christmas



Titel: Black Christmas / Stilla natt, blodiga natt
Genre: Skräck/Mysterium/Thriller
Land: Kanada
År: 1974
Regi: Bob Clark
I rollerna: Olivia Hussey, John Saxon, Keir Dullea, Margot Kidder

Handling: Det är juletid och sororitytjejerna ska ha vinterlov. Många av dem åker bort, men Jess och hennes kompisar stannar kvar i sororityhuset. Tjejerna får en rad skrämmande samtal med olika röster, men vem som ringer vet de inte. Rösten säger att de kommer att dödas vilket de snart gör, en efter en...

Omdöme: Filmen inleds med att ett gäng tjejer har fest inför jullovet i deras tjejförenings hus. Vi får från mördarens ögon se hur han/hon tar sig in i huset och mördar en av tjejerna. Men inte ska det bli den enda som får sätta livet till. Dagen därpå kommer hennes pappa för att hämta henne, men då hon inte dyker upp och ingen sett till henne sedan festen kontaktar man polisen. Utredningen leds av polisen Kenneth Fuller (en som vanligt passande John Saxon) som även får ta hand om försvinnandet av en 13-årig tjej i området.



Inledningsvis känns det som en vanlig amerikansk slasher från 70-/80-talet, även om jag är medveten om att denna är kanadensisk. Men filmen blir allt bättre, spänningen stiger avsevärt och det blir en intensiv stämning som har en positiv effekt. Nu var det tidigt uppenbart vem som var mördaren, men det tycker jag inte gjorde filmen sämre vilket oftast kan vara fallet. Olivia Hussey som Jess är perfekt i en sån här film då hon har ett oskyldigt utseende och är trevlig att titta på. Samtidigt gillar jag John Saxon som inger ett lugn i sin roll som polisutredaren på fallet. Vissa likheter med Halloween (antagligen min favorit i genren) gör att denna blir klart sevärd.



En sak som hade höjt denna hade varit musiken från den filmen då musiken här oftast inte var bra. Fotot var inte på något sätt strålande, men jag gillade att man försökte hitta lite vinklar och göra något annorlunda då och då. Mördarens perspektiv lyckas man väldigt bra med och det är lite likt vad man får uppleva i Strange Days om man ser till stilen på fotot i dessa scener. Hade bara resten av filmen varit lika bra som avslutande halvtimmen hade det blivit riktigt bra.

3 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
2 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.3

2 kommentarer:

  1. Men det är inte säkert att den som är mördaren verkligen är detta? Så uppfattade jag i alla fall slutet.

    SvaraRadera
  2. filmitch: Hmm, minns faktiskt inte mina funderingar kring detta så känns som en omtitt inte vore fel. Plus att jag gillade filmen så har inget emot att se om den.

    SvaraRadera