måndagen den 21:e juli 2008

The Darjeeling Limited



Titel: The Darjeeling Limited
Genre: Komedi/Drama
Land: USA
År: 2007
Regi: Wes Anderson
I rollerna: Jason Schwartzman, Adrien Brody, Owen Wilson, Bill Murray

Handling: Tre olika bröder försöker hitta tillbaka till varandras gemenskap efter att deras far gått bort. Den äldste tar initiativet att de ska åka på en tågresa genom Indien på The Darjeeling Limited.

Omdöme: Regissör Wes Anderson har gjort ett par filmer nu och alla har hans säregna stil. Jag är inget "stort fan" av honom, men jag har heller inget emot honom. Hans filmer tycker jag har varit av blandad kvalité där The Royal Tenenbaums och Rushmore var bra, medan Bottle Rocket var mindre bra. Denna film har en mycket bra trio i Schwartzman, Brody och Wilson som tillsammans spelar de tre bröderna. Det är en skön kombination som har ett bra samspel filmen igenom. De är alla även bra karaktärer som får lika stor del i filmen.



Filmen drar igång med kortfilmen Hotel Chevalier som ligger som grund för Schwartzmans karaktär. Jag hade sett den tidigare och tyckte då inte den var något speciellt. Likaså denna gång, men efter att ha sett hela filmen fungerar den mycket bättre och har mer mening. Jag har egentligen två klagomål. Det ena är att Bill Murray är med så lite. Det är verkligen synd när man vet hur mycket han kan tillföra en film. Med honom i en större roll hade jag definitivt gillat filmen mer. Det andra klagomålet är att det endast är två scener som verkligen står ut enligt mig. En komisk sådan när Brody och Wilson börjar slåss och Schwartzman tar fram och använder sin nyinköpta pepparspray. Och en dramatisk när bröderna får problem i vattnet. För mig krävs det lite mer för att jag verkligen ska tycka om det här. Den är stundtals mysig och trevlig, men Bill Murray hade säkerligen varit pricken över iet.

4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar