måndagen den 21:e juli 2008

Duck Soup



Titel: Duck Soup / Fyra fula fiskar
Genre: Komedi/Musikal
Land: USA
År: 1933
Regi: Leo McCarey
I rollerna: Groucho Marx, Harpo Marx, Chico Marx, Zeppo Marx

Handling: Rufus T. Firefly blir utnämnd premiärminister i lilleputtlandet Freedonia. Grannlandet Sylvania förklarar krig bara för att det är kul.

Omdöme: Detta är, vad jag vet, min första Bröderna Marx-film. Trots det känner man ju till bröderna (främst tre av dem som oftast spelade tillsammans) som man sett på bild och i olika slags humorinslag. Jag har aldrig känt mig särskilt intresserad av att se deras filmer, men ville trots allt ge dem en chans. Detta är nog deras mest kända och uppskattade film som jag förstått det. Filmen börjar inte som något särskilt speciellt. Och när man brister ut i sång fruktar jag ett bottennapp och plågeri rakt igenom. Som tur är håller man nere "musikalen" till endast ett fåtal nummer (som dock alla är onödiga) och koncentrerar sig mer på att ha kvicka skämt och kommentarer.



Leo McCarey står för regin och han vann genom åren 3 Oscars (ytterligare 10 nomineringar), så det var en gedigen regissör som stod bakom kameran. Filmen kommer igång fint efter ett tag och när bröderna Harpo och Chico dyker upp blir det också roligare, även om vissa skämt är lite töntiga. Tillsammans med Groucho står de sen för några av de bästa scenerna när alla (förutom Groucho) klär ut sig så de ser ut som Groucho.



En av de bättre scenerna är när de utför den "mänskliga spegeln" och försöker lura imitatören genom fula tricks utan att lyckas, haha. Jo, jag fick mig faktiskt en del skratt under timmen som filmen höll på. Men pga att den var för ojämn och tog ett tag att komma in i, blir det ändå inte något högt betyg. Men det gav iaf mersmak och jag ser fram emot fler filmer med bröderna. En mysig film också som passar bra en dag om man är hemma sjuk eller liknande.

4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
2 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 8.1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar