måndagen den 21:e juli 2008

Eastern Promises



Titel: Eastern Promises
Genre: Kriminaldrama/Thriller
Land: USA/Storbritannien/Kanada
År: 2007
Regi: David Cronenberg
I rollerna: Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl

Handling: En rysk prostituerad dör under en förlossning. Barnmorskan dras in i en härva i den undre världen som involverar den ryska maffian i London.

Omdöme: Efter A History of Violence tror jag många såg fram emot den här filmen av David Cronenberg. Den filmen hade ett ganska bra tempo där det i ett par scener blixtrar till rejält. Jag gillade den storyn och tycker filmen fungerade bra. Här är det nog tänkt att det ska bli något i samma stil, men problemet jag finner är att filmen är för händelsefattig, enkelspårig och storyn kunde ha breddats. Karaktärerna kunde ha utvecklats då det i princip endast är Viggo Mortensen som får en bra karaktär att jobba med.



Filmen har några råa och grafiska scener som ska höja filmen, men även om de är skickligt genomförda tycker jag ändå filmen känns relativt platt i jämförelse med A History of Violence som verkligen slog till med kraft när den ville. Sen tycker jag Naomi Watts karaktär är väldigt trist och outvecklad. Här hade man verkligen kunnat få mer, likaså Vincent Cassel, som iofs har några bra scener, men som kan så mycket mer.



Vill poängtera att jag gillar de fyra huvudskådisarna i filmen, så det är synd att man inte hade mer att jobba med. Jag hade velat se mer av verksamheten som den ryska maffian bedriver och på så vis fått mer slagkraftiga scener och framförallt starkare karaktärer i Vincent Cassel och Naomi Watts. Positivt iaf att Viggo Mortensen än en gång lyckas så bra i en Cronenberg-film och att han visar att han kan spela så här hårt.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar