onsdag 23 juli 2008

Field of Dreams



Titel: Field of Dreams / Drömmarnas fält
Genre: Drama
Land: USA
År: 1989
Regi: Phil Alden Robinson
I rollerna: Kevin Costner, James Earl Jones, Burt Lancaster, Ray Liotta

Handling: Ray Kinsella är en nybliven bonde som en dag när han jobbar på fälten hör en röst. Rösten inspirerar honom att bygga en basebollplan på sin mark. Människor börjar stråla samman på fältet som blir en plats där drömmar kan bli verklighet.

Omdöme: Jag är inget baseball-fan och hade inte någon aning om vad det skulle bli för typ av film. Tänkte att det mest skulle bli amerikanskt sentimenalt drama. Men det är en film som överraskar då man inte behöver tycka om baseball för att engageras i historien som berättas. För man berättar historien genom baseball, men den är universal och jag tror alla kan identifiera sig med den. Det jag gillar är också att filmen inte ödslar någon tid med att bygga upp karaktärerna utan att det händer något. Istället är det en elektrisk atmosfär nästan från början när Ray Kinsella (Kevin Costner) hör en röst ute på majsfältet.



Det är stundtals magiskt som det kan bli på film när man får ihop det så här bra. Storyn är vacker, musiken är förtrollande och det man får se är verkligen Oscarsvärdigt. Filmen blev också nominerad till tre Oscars (manus, musik och film). Sen gillar jag att alla skådespelare passar i sina roller och känns naturliga. Kevin Costner verkar älska baseball på riktigt (som jag har för mig att han också gör), James Earl Jones dyker upp som den vise mannen och gör det bra, samt Burt Lancaster som jag gillar mer och mer för varje gång jag ser honom. Det är verkligen en gripande film som borde vara mer känd än vad den är. Kanske att man uppskattar den mer i USA eftersom den "handlar" om baseball, men det är som sagt bara ett hjälpmedel för att berätta historien. Riktigt lyckad film och fältet, som finns i verkligheten, har besökts av över en miljon människor...

3 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
--------------
19 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar