lördag 19 juli 2008

I Am Legend



Titel: I Am Legend
Genre: Action/Drama/Skräck/Sci-Fi/Thriller
Land: USA
År: 2007
Regi: Francis Lawrence
I rollerna: Will Smith, Alice Braga, Salli Richardson, Willow Smith

Handling: 2006 utvecklades KV-viruset i ett New York-labb, men det muterade okontrollerat, spreds, och förvandlade människorna till blodtörstiga varelser. Tre år senare upptäcker forskaren Neville, som suttit i karantän och jobbat på ett botemedel, att han verkar vara den sista oinfekterade människan kvar.

Omdöme: Denna film tänkte jag kunde vara något när man fick se trailern där man endast fick se Will Smith som den enda (?) kvarvarande människan på Jorden samt en evakuering av staden New York. Men detta var innan jag förstod att det skulle handla om monster och med tanke på den negativa kritiken den fick, ville jag i princip inte se den. Men så gav jag den ändå en chans, med förväntning om att få se en dålig film. Istället visar sig inledningen vara klart lovande, och tiden går och den fortsätter vara mystisk och med atmosfär. Men så händer något...



...något "vaknar till liv" och förstör filmen då de dataanimerade monstren är överraskande dåligt gjorda. Gör man en sån här film är det väl ändå meningen att de ska vara snyggt gjorda, annars är det väl ingen mening med att visa upp dem ? Ja, det är just det jag tycker att man skulle valt att göra - inte visa vad som fanns där ute. De bästa sci-fi/skräck-filmerna är oftast de som inte visar vad som döljer sig där ute, som t.ex. Alien. Man har annars ett bra upplägg och jag gillar att Will Smith bara får agera mot och prata med sin hund. Han är en skådespelare av rang och visar att han kan hålla upp en film helt på egen hand.



När så filmen varat i runt en timme händer något som förstör filmen totalt. Nej, nej och åter NEJ ! Jag blir så besviken på detta då hela filmen dalar (än mer än den gjorde innan dess) och nu är det inte så mycket som kan rädda filmen. Den får ändå en chans att rädda ansiktet mot slutet, men tyvärr väljer man det ordinära slutet och lika bra är kanske det när dataanimeringen är så dålig att man inte känt av någon adrenalinkick alls under filmens gång.

4 - Skådespelare
2 - Handling
2 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
14 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar