lördagen den 19:e juli 2008

L'appartement



Titel: L'appartement / The Apartment
Genre: Drama/Romantik/Mysterium
Land: Frankrike/Spanien/Italien
År: 1996
Regi: Gilles Mimouni
I rollerna: Vincent Cassel, Monica Bellucci, Jean-Philippe Écoffey, Romane Bohringer

Handling: Max är på väg till Tokyo i affärer. Han bor i Paris och gillar att flörta, men har bestämt sig för att gifta sig med Muriel. Plötsligt tror han sig se Lisa, sitt livs kärlek, på ett café. Max glömmer allt, sin affärsresa till Tokyo och sin fästmö. Besatt av tanken att få träffa Lisa igen, tar han reda på var hon bor och tar sig in i hennes lägenhet. Komplikationer av stora slag uppstår...

Omdöme: Jag hade hört gott om denna film och gillar Vincent Cassel, plus att jag fått "nytt hopp" för fransk film efter att jag såg Berätta inte för någon för ett tag sen. Jag blev därför väldigt glad när detta visade sig vara i liknande stil, fast med mindre thrillerkänsla och mer romantik. Det tar inte lång tid för mig att fastna, att vilja veta vad som kommer hända, jag ville se mer efter bara några minuter. Många gånger tar det tid för en film att bli intressant, men här var man snart fast. Filmen har flera Hitchcock-influerade detaljer, även om det inte alltid är så uppenbart.



Jag vill inte avslöja för mycket om handlingen, det är bäst att inte veta mer än vad som står i handlingen. Men jag blev verkligen imponerad av det mesta i filmen. Hur man fått ihop en så smart, känslosam, mysig, stundtals spännande och vacker film. Och allt flyter liksom på, trots att jag för en stund trodde den skulle gå fel väg, men så förklarades en del och det blev intressant igen. Jag började le flera gånger vid ett speciellt tillfälle då Max stämmer träff med Lisa. Jag ville se dem ses igen och blev helt upprymd. Det är mycket sällan jag känner så starkt och det tyder på att kombinationen bra skådespelare, regissör och manus är lyckad.



Det är inte så mycket att skådespelarna briljerar, men alla passar och karaktärerna utvecklas så bra att man vill se hur det ska gå. Bellucci är bedårande vacker och Cassel visar än en gång prov på fint skådespeleri. Regissören Gilles Mimouni står även för manuset, mycket bra. Men den stora frågan är - varför är detta hans enda film ? Hans regidebut för över tio år sen och inget sedan dess. Ingen verkar veta svaret. Musiken är mycket passande och bra, men kompositören har inte gjort så mycket musik till andra filmer, konstigt. Cinematografen ligger dock bakom fotot i bl.a. Nikita och Léon. Även noterbart att filmen Wicker Park är en remake. Har själv inte sett den och det tackar jag för. För utan att ha sett den vet jag att detta är versionen man ska se.

4 - Skådespelare
4 - Handling
5 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
--------------
21 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar