torsdagen den 17:e juli 2008

Lars and the Real Girl



Titel: Lars and the Real Girl
Genre: Drama/Komedi
Land: USA
År: 2007
Regi: Craig Gillespie
I rollerna: Ryan Gosling, Emily Mortimer, Paul Schneider, Patricia Clarkson

Handling: Lars är en ovanlig kille som har svårt att komma nära folk. Han startar ett förhållande med en docka, s.k. "real doll", som han hittar och köper på internet. Hans vänner och familj tycker att han är galen och hela staden måste anpassa sig efter Lars, som behandlar dockan som en riktig människa. Det utvecklar sig till en känslosam historia för Lars och människorna runt honom.

Omdöme: Jag förväntade mig en halvtaskig komedi efter att ha sett omslaget och läst kort om handlingen. Vad jag snabbt märkte var att detta inte alls var en dålig komedi, utan snarare ett känslosamt drama med en del komiska inslag. Jag tror det beror på lite hur man väljer att se filmen och Lars. Vissa kanske skrattar och inte förstår det känslosamma. Andra ser känslorna och förstår budskapet och vad Lars genomlider. Detta var vad jag upplevde och det är nog också därför jag gillade filmen.



Att Ryan Gosling inte blev Oscarsnominerad för sin roll är för mig obegripligt. Den fick dock en nominering för bästa originalmanus. Men stjärnan här är först och främst Ryan Gosling. Han utstrålar så mycket känslor och känns verkligen äkta. Han påminner mig starkt om en ung Robert De Niro, speciellt i The King of Comedy med mustaschen, men även för känslorna han förmedlar. Emily Mortimer, som spelar Lars svägerska, tycker jag också övertygar och gillade henne redan i Match Point där hon spelade en liknande sympatisk kvinna.



Filmen är rakt igenom mysig och stämningsfull, utan att bli allt för gripande eller galen. Om man går med på vissa händelser i filmen och accepterar dem, som jag nämnde tidigare, så tror jag man faller för den. Bara man inte förväntar sig en komedi, för det är så mycket mer. Jag blir ytterst glad när jag blir positivt överraskad av en sån här film. Men samtidigt är det tråkigt att den nog inte får den uppmärksamhet som den förtjänar, och särskilt Ryan Gosling då. Förresten, dockan han beställer är en "real doll" och finns i verkligheten. Jag såg en dokumentär om män som köpte dessa dockor (vissa hade flera stycken). En av orsakerna till varför jag blev nyfiken på vad detta var faktiskt.

4 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
4 - Musik
3 - Foto
--------------
19 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar