onsdagen den 16:e juli 2008

Le scaphandre et le papillon



Titel: Le scaphandre et le papillon / Fjärilen i glaskupan
Genre: Drama
Land: Frankrike/USA
År: 2007
Regi: Julian Schnabel
I rollerna: Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner, Marie-Josée Croze, Max von Sydow

Handling: Elle-redaktören Jean-Dominique Bauby drabbas av "locked-in syndrome". När han väl vaknar upp är han förlamad, och kan varken tala eller röra sig, inte ens andas utan hjälp av respirator. Ena ögat är det enda han kan röra, och med detta enda kommunikationsmedel författar han sin bok "Le Scaphandre et le papillon".

Omdöme: Jag hade på förhand inte tänkt se denna film, men övertygades av flera att den var värd en titt. Filmen börjar direkt intressant och över förväntan. Det är filmat på ett annorlunda sätt för att förmedla känslorna och synen som Jean-Do, som han kallas, har. Han får reda på att han är förlamad och att även om hans hjärna fungerar utan problem kan han inte prata. Men detta hindrar inte oss som tittar att ta del av vad han vill säga och det gör att det blir en hel del komiska situationer man måste skratta åt.



Tyvärr blir filmen allt för allvarlig och framförallt tappar den intresset för min del runt tiden då han börjar skriva sin bok. Han drömmer sig bort och fantiserar allt mer, men detta gör att jag inte känner samma intresse kring honom eller hans tillstånd. Man vill liksom fortsätta se honom rehabiliteras och komma någon vart. Flera av de bästa scenerna är just när han rehabiliteras av sina kvinnliga sjuksköterskor som både gör honom frustrerad och lycklig.



Gillar flera skådespelarinsatser här där självklart Mathieu Amalric måste nämnas (lik en ung Roman Polanski), men även Marie-Josée Croze är bra som hans talpedagog. Bäst är kanske Max von Sydow som spelar hans far och som totalt överraskade mig. Visste inte att han var med eller att han kunde franska, men han övertygar och känns äkta. I slutändan ger filmen mig inte tillräckliga känslor för att jag ska tycka den är riktigt bra, men sevärd var den och jag är glad över att ha sett den.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 8.1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar