onsdagen den 16:e juli 2008

The Savages



Titel: The Savages / Familjen Savage
Genre: Drama/Komedi
Land: USA
År: 2007
Regi: Tamara Jenkins
I rollerna: Laura Linney, Philip Seymour Hoffman, Philip Bosco, Peter Friedman

Handling: Efter att ha vuxit ifrån varandra känslomässigt och geografiskt genom åren måste de två syskonen, Wendy och Jon återförenas och samsas för att ta hand om sin gamle far.

Omdöme: Jag gick och såg denna lilla film på bio för jag trodde och hoppades på att det skulle kunna vara en mysig och bra film med två bra skådespelare i Laura Linney och Philip Seymour Hoffman. Överraskande nog fick jag tre bra prestationer då även Philip Bosco, som pappa Lenny, är lika bra han. Filmen är dock speciell och det är lite svårt att få grepp om den. Vill den vara verklighetstrogen och berätta en dyster historia om två syskon och deras kamp med att ta hand om sin dementa far ? Eller snarare en komedi som på ett mer lättsamt sätt vill tackla problemen ? Svaret är en blandning. Detta gör att filmen varken blir särskilt gripande eller rolig. Men trots detta har den helt klart sina ögonblick i båda kategorierna, bara det att den inte lyckas fullt ut i någon av dem rakt igenom filmen. Stämningen är stundtals indie, men inte fullt ut. Det är liksom svårt att få grepp om filmen helt och hållet och det är lite frustrerande måste jag säga.



Jag gillar iaf de tre medlemmarna i familjen Savage och det finns några sköna scener dem emellan. En favorit är när de sitter på ett café och de två syskonen försöker fråga sin far hur han vill bli "omhändertagen" när han dör. En annan är när Philip Seymour Hoffman lyssnar på tysk opera (?) i sin bil och själv sjunger på tyska (han är väl halvtysk ?) och får mig att skratta som bara den. Ett stort plus var också de gamla filmsnuttarna som visas på TV lite då och då, bl.a. Helan & Halvan som fick mig att skratta med en gång (jag var den enda som skrattade då för övrigt). Bra, men inte jättebra. Dock fina rollprestationer, även om jag hade velat se Hoffman lite mer galen, istället är han överraskande återhållsam och det är Linney som får vara lite crazy.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar