fredag 18 juli 2008

Suture



Titel: Suture
Genre: Thriller/Drama/Mysterium
Land: USA
År: 1993
Regi: Scott McGehee & David Siegel
I rollerna: Dennis Haysbert, Michael Harris, Mel Harris, Sab Shimono

Handling: Den rike Vincent träffar sin fattige bror Clay för första gången efter deras fars begravning och förundras över hur lika de är varandra. Clay tycker att livet ser ljusare ut. Han vet inte att Vincent planerar att mörda honom...

Omdöme: Denna okända film fick jag upp ögonen för av någon anledning och valde att köpa den på DVD då den inte fanns att få tag på någon annanstans. Hade sett trailern och det såg lovande ut, även om jag inte visste något om handlingen. Dock hade den blivit omnämnd som en "förbisedd klassiker" och "en av 90-talets bästa filmer". Detta är givetvis stora ord för en film som inte många känner till. Filmen är på många sätt en modern film-noir med sitt mycket passande svartvita foto och upplägg. I princip varje scen känns rätt i svartvitt och detta förhöjer också känslan i filmen med detta tema. Sen finns det en annan orsak till varför man valt at filma i svartvitt och det är att allt inte ska ses i svart och vitt. De i princip identiska bröderna - den ena vit, den andre svart.



Filmens inledande kvart är både intressant, spännande och välgjord. Man är definitivt upplagd för att se mer och se vart det ska leda. För man har tidigt klargjort vad som kommer hända mot slutet och skall nu berätta vad som lett till detta. Här är filmens svaghet då berättandet inte är särskilt intressant om man ser filmen som den är istället för vad den vill vara. Den vill visa att man inte ska se saker i svart och vitt, men jag kan inte se den på annat sätt. Kanske förstår jag den på ett djupare plan när jag ser om den, men antagligen gör jag inte det. Den är inte mycket mer än vad man får se, som jag upplever det, och då är det svårt att se att Clay (Dennis Haysbert) och Vincent (Michael Harris) är lika som bär och att alla tycker de är det också. Det blir nästan komiskt, men man måste se det regissörerna vill att vi ska se och det gjorde jag inte. Trots allt en film där jag gillade början, slutet och det eleganta svartvita fotot.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 6.7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar