onsdag 23 juli 2008

The Swimmer



Titel: The Swimmer / Avslöjad
Genre: Drama
Land: USA
År: 1968
Regi: Frank Perry
I rollerna: Burt Lancaster, Janet Landgard, Janice Rule, Kim Hunter

Handling: Berättelsen om en medelålders man som under en varm sommardag bestämmer sig för att simma hem genom sina grannars pooler.

Omdöme: Jag kände för att se en skön film utan att behöva koncentrera mig så mycket på småtimmarna. Filmen börjar med en lättsam ton och med underbart landskap när Ned "Neddy" Merrill (Burt Lancaster) dyker upp på en tomt med swimmingpool. Han hälsar på de boende som han känner och tar en drink. Han bestämmer sig för att simma genom alla grannars pooler hem till sig på andra sidan. Vägen dit innebär att han måste ta sig igenom ett flertal pooler, folk han känner, skog och framförallt personliga problem.



Jag hade inte väntat mig den allvarliga vändningen som kom allt mer i filmen. Jag förstod inte heller vad han höll på med till en början då jag trodde att filmen skulle hålla på som den gjorde i början. Men ju längre in man kommer, ju konstigare och mörkare blir det för Ned. Människor blir allt mer fientliga mot honom, men han verkar inte riktigt veta vad de talar om. Eftersom det är söndag har flera partyn och vid varje tomt tar han något att dricka för att svalka sig.



Men det ligger mer bakom och jag måste säga att när filmen slutar vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. I efterhand har jag läst om förklaringar på filmen och då faller allt på plats. Jag hade nog tyckt bättre om den om jag varit upplagd för den sortens film och vetat att den skulle vara så pass djup. Underskattade helt enkelt djupet och tonen i filmen.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar