onsdag 23 juli 2008

We're No Angels



Titel: We're No Angels / Trasiga änglar
Genre: Komedi
Land: USA
År: 1955
Regi: Michael Curtiz
I rollerna: Humphrey Bogart, Aldo Ray, Peter Ustinov, Basil Rathbone

Handling: Tre högst skyldiga straffångar på Djävulsön lyckas fly från fängelset. Innan de flyr från ön ämnar de stjäla förnödenheter från en butik, men råkar istället bli anställda för att laga taket. Uppifrån taket får de god inblick i familjens problem och bestämmer sig, hederliga förbrytare som de är, att hjälpa dem innan de sätter in stöten.

Omdöme: Såg fram emot en rolig och trevlig komedi i klassisk stil när jag satte mig ner för att se denna komedi. Till min förvåning fann jag den inte alls särskilt rolig eller underhållande - till en början. De tre brottslingarna nästlar sig sakta men säkert in i familjen och under denna uppbyggnadsfas är det inte särskilt roligt. Det tar faktiskt runt trekvart innan filmen tar fart och kommer igång och det är tack vare Basil Rathbone som spelar den rike kusinen till fadern i familjen. Då sätter de tre igång på allvar när de äntligen blir dåligt bemötta och har ett skäl till att ge igen då resten av familjen behandlar dem så väl. Härifrån in på mållinjen blir det kul att följa deras smarta planer och genomförandet av dem.



Bogart, Ray och Ustinov kombinerar fint allt mer ju längre in i filmen man kommer och det känns som de lär känna sina karaktärer och var de har varann till en början innan de kan blomma ut på fullt allvar. Men trots att jag gillade avslutande timmen, kan jag inte komma över den relativt tråkiga inledningen som gör att helheten får sig en törn. Alltid kul att se Humphrey Bogart som har en bra timing i det han gör, vare sig det är hårdkokt deckare eller komisk brottsling. Man märker att filmen baseras på en pjäs då det mesta utspelas i ett fåtal rum och man har kvicka repliker. Kanske inte den första "klassiska" komedin jag skulle tipsa om, men om man gillar Bogart eller dessa äldre filmer så är den värd första mödan.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar