onsdag 23 juli 2008

Youth of the Beast



Titel: Yajû no seishun / Youth of the Beast
Genre: Kriminaldrama/Mysterium
Land: Japan
År: 1963
Regi: Seijun Suzuki
I rollerna: Jo Shishido, Ichiro Kijima, Misako Watanabe, Seijun Suzuki

Handling: När tuffe och mystiske Joji "Jo" Mizuno dyker upp i Tokyos undre värld, skapar han kaos mellan två rivaliserande gäng. En dag hittas Mizunos vän död tillsammans med en älskarinna i vad som ser ut som ett gemensamt självmord. Mizuno vägrar tro på detta och infiltrerar Yakuzan för att finna sanningen.

Omdöme: Denna film av Seijun Suzuki var faktiskt min första film av denna regissör som gjorde flera filmer i denna stil på 60-talet som blivit hyllade. Det var fortfarande vanligt (i klar majoritet) att japanska filmer filmades i svartvitt. Därför känns det fräscht att se denna kriminalare i färg och se hur man använt sig av färgerna och fotot. Filmens inledande scen är i svartvitt, men bara en blomma är i färg. Jag vet inte vem som först använde sig av denna teknik, men detta lär definitivt vara en av de första.



I huvudrollen ses Jo Shishido som med sina runda kinder verkligen står ut från mängden. I efterhand fick jag reda på att han gjorde en plastikoperation 1956, därav de extrema kinderna. Jo är en cool karaktär och om man som jag inte hade läst vad filmen handlade om, vet man inte vem han är och var han kommer ifrån. Detta gör bara filmen bättre då man blir lite överraskad av hans bakgrund. Filmen tycker jag också påminner starkt om amerikansk film-noir och det är bara positivt. Och med sitt stilrena foto skapar man här en fin liten film som jag tycker bara blir bättre och bättre.



Det negativa är filmens jazziga musik som jag inte tycker passar och som tar ifrån filmen en del spänning och mystik som lätt hade kunnat skapas med bättre och mer passande musik. Trots det tycker jag det är bra känsla i denna film och jag ser fram emot att se mer av Seijun Suzuki, men även Jo Shishido. Till sist vill jag även påpeka att jag tycker mig se likheter mellan denna och franska Le deuxiéme souffle som jag såg för ett tag sen. Båda har liknande huvudkaraktärer (ena kallas för "Jo", den andre "Gu") och båda har en scen där en bil kör upp bredvid en annan med ett gäng maskerade män i. Kanske bara är jag som misstänker att Jean-Pierre Melville kan ha tagit lite inspiration till sin film, som i sin tur gav inspiration till amerikanska filmer...

3 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
2 - Musik
4 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar