onsdag 26 oktober 2011

Gone Baby Gone (Revisited)



Titel: Gone Baby Gone
Genre: Kriminaldrama/Mysterium/Thriller
Land: USA
År: 2007
Regi: Ben Affleck
I rollerna: Casey Affleck, Michelle Monaghan, Ed Harris, Morgan Freeman, Amy Ryan, John Ashton, Mark Margolis

Handling: I ett av Bostons tuffaste områden blir en fyraårig flicka kidnappad. Privatdetektiverna och paret Patrick Kenzie och Angela Gennaro vill först inte ta sig an fallet, men när barnets faster ber på sina bara knän startar de en utredning som gör att de sätter allt på spel; sitt förhållande, sitt förstånd och livet.

Omdöme: Första gången jag såg filmen var på Stockholm Filmfestival 2007 och jag kände aldrig att jag riktigt kom in i filmen och kunde ta till mig allt. Så här skrev jag då. Jag kände någonstans att jag ville se om den och ge den en ny chans, inte bara för att jag faktiskt inte kom ihåg hur allt utvecklade sig, utan även för att jag kände att jag kanske hade underskattat regissören Ben Affleck som efter sin andra film The Town (2010) hade övertygat med sin regi. Något jag även kände första gången jag såg filmen var att jag störde mig på hans bror Casey Affleck i huvudrollen.



Filmen är baserad på Dennis Lehanes bok, som även skrev boken som Mystic River (2003) bygger på. De två filmerna har ganska mycket gemensamt med flera starka karaktärer, det utspelas i Boston, har två polisdetektiver som utreder fallet samtidigt som man har en huvudperson som försöker ta reda på vad som hänt och så hela atmosfären, stämningen som är så där mörk och gåtfull. Det är definitivt en bra regidebut av Ben Affleck och likheterna med hans andra nämnda film är ganska stora, även om historierna skiljer sig åt en hel del.



Casey Affleck stör mig faktiskt inte alls lika mycket den här gången. Något jag ändå måste notera är att jag inte tycker han är en vidare bra skådis. Han har inte övertygat på mig någon gång, även om han inte är direkt dålig så känns han bara tråkig i mina ögon. Istället är det Ed Harris som är stabil som vanligt, likaså är det kul att se veteranerna John Ashton och Mark Margolis i mindre roller. Gillar verkligen när man tar hjälp av duktiga skådespelare som dessa i mindre roller istället för att ge dåliga TV-skådisar rollerna som inte ger karaktärerna någon tyngd.



Amy Ryan, som också blev Oscarsnominerad för sin prestation, är utan tvekan den som sticker ut mest och gör sin roll riktigt bra som pundarmamman som förlorat sitt barn. En annan jag gillar är Titus Welliver som spelar Lionel med den charmiga jättemustaschen. Han har förvisso en ganska tacksam roll, och karaktären är en man inte glömmer i första taget.



Det jag störde mig på lite första gången jag såg filmen var att när filmen tar en vändning ungefär halvvägs var det för att jag misstänkte hur det låg till och det sedan visade sig att jag (delvis) hade rätt. Nu när jag ser den, och vet ungefär hur det ligger till, stör det mig inte lika mycket utan jag kan koncentrera mig på resten av historien och dess utveckling. Och den här gången gillar jag det mer. Jag gillar hur mörk filmen blir under partiet efter denna vändning och ett tag känner jag att det här kan bli en rejäl höjning.



Men något tar emot till slut, och jag vet inte om det är avslöjandet av hur det faktiskt ligger till som inte riktigt sitter hos mig eller om det är beslutet som Casey Afflecks karaktär tar mot slutet som gör att jag inte riktigt känner mig nöjd. Tror faktiskt det är att just slutet inte är kraftfullt nog, man lade krutet tidigare helt enkelt. Med det sagt tycker jag definitivt filmen visar prov på talang från Ben Afflecks sida som regissör och jag gillar filmen mer denna gång. Tycker den inte är lika bra som nämnda Mystic River eller hans egna The Town, men bra är den.

4 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
18 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.8

Trailer - Gone Baby Gone

21 kommentarer:

  1. Kul att den steg ett litet snäpp för dig vid en omtitt. Det där du säger om att du inte stör dig så mycket på den (för dig) förutsägbara vändningen stämmer ofta rätt bra. Första gången man ser en film så är det ju just storyn man fokuserar på. Man vill få reda på vad som händer helt enkelt. Och man vill bli överraskad. När man sen ser om en film och redan vet vart filmen tänker ta vägen så blir det lättare att uppskatta resan dit.

    Tycker själv att Gone Baby Gone är snäppet bättre än The Town, även om det också är en mycket bra film. Mystic River var dock inte min grej. För kall och livlös för mina smaklökar.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt och det är därför jag många gånger känner att jag vill se om en film som jag inte riktigt fick grepp om första gången. Vissa gånger blir det inte bättre, men sällan blir det sämre. Tycker vissa filmer helt enkelt förtjänar en andra titt.

    Kan förstå om du gillar Gone Baby Gone mer än The Town nu när jag sett om den, men håller nog ändå The Town som bättre. Båda filmerna lider dock av slut som inte är helt tillfredställande för egen del.

    Och Mystic River (en annan film jag måste se om, fast den gillade jag redan från första titten) är kallare, det håller jag med om, men i mitt tyckte också kraftfullare. Och jag gillar att allt inte ordnar sig (även om det kan vara lite jobbigt).

    SvaraRadera
  3. Har också ett visst sug efter en omtitt av den här, då jag precis som du gillade The Town riktigt mycket. Vill minnas att den hypades ganska friskt där när det begav sig, en hype som jag inte riktigt var med på, även om jag inte ogillade den. Men ja, en omtitt känns berättigad.

    SvaraRadera
  4. Och jag som gillade The Town (och såg den typ sist av alla) och inte har sett denna (pga den andra Affleck-brodern).

    Hmmm.

    Kanske måste övervinna mina aversioner och se den här i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Plox: Jag såg den som sagt på SFF där på hösten och det var innan den riktiga hypen kom. Men jag tycker nog du också ska se om den när läge ges för det är verkligen en blandning mellan Mystic River och The Town.

    Fiffi: Jaså, inte sett ? Jag tillhör definitivt inte heller Casey Afflecks största fans (eller Bens för den delen, även om han vunnit min respekt som regissör), men han förstör faktiskt inte filmen även om en bättre och mer sympatisk skådespelare hade hjälpt.

    SvaraRadera
  6. Intressant. Jag kanske ska ge filmen en chans då? Jag har den ju hemma (av nån anledning)
    Jo. Nu har jag bestämt mig. Jag ska se den. Nångång. ;)

    SvaraRadera
  7. Fiffi: Kul, då är jag nyfiken på vad du kommer tycka om några av de positiva och negativa bitarna...

    SvaraRadera
  8. Jag tyckte GBG var helt ok men både boken och Mystic River är bättre. De känns bägge mer nyanserade medan den här blev mer av en "vanlig" thriller, om än mörk. Bror Casey kan skina riktigt mycket, även om han till en början inte alls motsvarade min bild av Patrick Kenzie.

    SvaraRadera
  9. Sofia: Klart det blir en annan upplevelse om man läst böckerna. Jag har som sagt aldrig gillat Casey och det är frågan om jag någonsin kommer ändra uppfattning.

    SvaraRadera
  10. Lehane hör till mina favoritförfattare men jag har varit nöjd med båda filmatiseringarna av hans verk, Mystic river är dock den bättre av de två filmerna troligtvis pga bättre regissör, skådespelare. GbG var helt ok även casey kanske inte är världens bästa skådis men han är bättre än Ben åtminstone.

    SvaraRadera
  11. filmitch: Håller med dig, MR tycker jag är lite kraftfullare än GbG. Däremot är jag osäker på vem som är bättre/sämre av bröderna Affleck. Jag vet att jag gillar Ben lite mer nu när han visat att han kan bakom kameran, och tycker han var helt ok i The Town också. Casey är kanske inte sämre, men han stör mig mer :)

    SvaraRadera
  12. Casey har en ganska jobbig röst, pipig men samtigt hes vilket inte är till hans fördel, men Ben är så himla stel i filmefter film.

    SvaraRadera
  13. filmitch: Exakt, Caseys röst är definitivt ett av irritationsmomenten. Ben har väl visat att han passar bättre som regissör även om han har en bit kvar till de stora grabbarna (och tjejerna).

    SvaraRadera
  14. Jag är förvånad att det är flera som ogillar Casey Affleck som skådespelare. Jag har inte sett mycket av honom, men han äger The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford där han slog igenom som en talang enligt mig. Han går in tydligt i rollerna enligt mig och rösten sätter ett karaktärsdrag som dock inte skulle funka lika bra på alla karaktärer. I otäcka The Killer Inside Me är han också fenomenal och jag blir uppriktigt bekymrad över hans närvaro, vilket är ett mycket, mycket bra betyg i en sån roll. Är det nåt mer än rösten som träter hos honom? :)

    Ben Affleck har jag dock inget till övers för som skådespelare även om han gjort en bra regikarriär hittills och med de tidigare manusframgångarna i bakfickan är det ju en filmskapare ha ska klassas som och inte en alkad skådistoyboy som han är allmänt känd som.

    SvaraRadera
  15. Jag gillar Casey. Gillar kanske är överdrivet men jag gillar honom mer än Ben det står klart. GBG är en riktigt bra film. Min recension hittas här:

    http://jojjenito.wordpress.com/2010/10/16/gone-baby-gone/

    SvaraRadera
  16. Yojimbo: Kul att du hittat hit ! Jag vet inte riktigt vad det är, men Casey sitter helt enkelt inte väl hos mig. Rösten är bara ett litet problem, det är mer hans skådespeleri som känns tråkigt på något sätt. Jesse James fann jag som väldigt tråkig, Casey är inte dålig i den, men igen, inget utöver det vanliga i mina ögon. The Killer Inside Me har jag inte sett efter rekommendation att hålla sig borta, men kan tänka mig att han spelar creepy där, det passar honom nog ganska bra.

    Jojjenito: Ska hoppa över hos dig och kolla in din recension alldeles strax.

    SvaraRadera
  17. Ah, du har inte sett The Killer Inside Me. Eftersom du ser mycket film ger jag dig en motrekommendation att se den. Bygger på en av de mest inflytelserika kriminalböckerna någonsin och det är dessutom en film med bra musik, ljudbild och där till och med (hör och häpna) Jessica Alba får bra betyg. Tycker att du kan läsa boken först om du har tid över, men se filmen tycker jag för den är inte dålig då den både har bra saker och några mindre bra saker, men fler bra. (6/10 får den av mig).

    SvaraRadera
  18. Det var jag (Yojimbo/Jimmy) som skrev den kommentaren. De uppgifterna föll tydligen bort...

    SvaraRadera
  19. Ja, min första känsla när jag såg trailern var att jag ville se filmen. Så kanske ska jag kolla in den trots allt. Tack för att du tog dig tid att försöka övertyga mig ;)

    Det kan ju vara en sådan film som inte tilltalar alla, men då jag då och då gillar lite annorlunda filmer vet man aldrig...

    SvaraRadera
  20. Ja, kolla in den. Det är den åtminstone värd. :)

    Och på tal om brorsan Ben Afflecks regikarriär så är det nu klart att hans nästa steg blir att regissera den nya storsatsningen på att nyfilmatisera Stephen Kings "The Stand". Producenterna bakom Harry Potter-franshisen ligger bakom och det ska bli en flerfilmsföljetong för bio uppdelat i en trilogi. Både spännande och risk för negativ överexponering, men definitivt värt ett försök.

    Dock ser jag ju att han kan göra andra filmtyper lika gärna som det projektet, nu när han är på gång.

    SvaraRadera
  21. Tack för info om Bens nästa steg i regikarriären. Får väl se om det blir lika intressant som hans senaste filmer, men han kan säkert göra fler bra filmer framöver, utan tvekan.

    SvaraRadera