måndagen den 7:e november 2011

Captain Blood



Titel: Captain Blood / Kapten Blod
Genre: Action/Äventyr
Land: USA
År: 1935
Regi: Michael Curtiz
I rollerna: Errol Flynn, Olivia de Havilland, Basil Rathbone, Lionel Atwill

Handling: Historien om Kapten Blod som utspelar sig år 1685. Han är läkaren som blir oskyldigt dömd till slaveri och som sedan blir piraten med många fiender, men även nära vänner.

Omdöme: Jag har alltid velat se det här klassiska äventyret där en ung Errol Flynn i rollen som gjorde honom till en stjärna spelar Kapten Blod som går sin egna väg och på vägen får flera fiender. För regin står en av 30- och 40-talets mest respekterade regissörer - Michael Curtiz. Intressant nog kom samarbetet Flynn/Curtiz ge sammanlagt tolv filmer, trots att de inte lär ha gillat varandra särskilt mycket. Men det hindrade dem inte från att göra ett flertal klassikers, mycket tack vare denna.



Filmen börjar med att bygga upp karaktären Peter Blood, läkaren som inte vill lägga sig i kampen mot den engelske kungen. Men han är inte heller någon anhängare till honom och när han en dag hjälper en sårad man anklagas han för förräderi och blir landsförvisad, skeppad till Jamaica och såld som slav till Arabella Bishop (Olivia de Havilland) och hennes elake farbror. Men herr Blood tänker inte finna sig i att bli behandlad som slav och visar tidigt och tydligt var han står, något Arabella finner intressant och någorlunda tilldragande. Blood får chansen att stiga i graderna när den lokale guvernören behöver läkarvård och det är då han ser sin chans att fly med skepp tillsammans med sina slavvänner.



Halvvägs in i filmen tar piratäventyret över och det är egentligen här filmen ska ta fart och bli som bäst. Istället blir det mest kaka på kaka där man får ta del av ett par slag mellan piratskeppet som Kapten Blod nu styr över och både franska, spanska och engelska skepp som kommer i deras väg. Det känns som det hela inte leder någon vart och det finns liksom inget mål. Men så är de inte heller välkomna någonstans så havet och skeppet blir deras hem. Jag hade önskat mig ett mer klassiskt äventyr, vilket det iofs är, men inte i den grad att jag blir särskilt upphetsad över det man får se. Enda gången det brinner till lite är när Basil Rathbone som kaxig fransman dyker upp och hamnar i duell med Blood (Errol Flynn).

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.7

5 kommentarer:

  1. Att luften går ur i mitten, tolkar du det som dåligt filmberättande eller en kulturkrock mellan 30- och 10-talet? Ibland tycker jag det är svårt att veta. Och hur står sig havsslagen mot Pirates...? ;)

    SvaraRadera
  2. Sofia: Jag måste erkänna att jag var trött när jag såg filmen så det gjorde inte saken bättre ;) Men, det var nog inte så mycket att luften gick ur där i mitten utan att när det blev piratfilm under andra halvan så blev det upprepande och helt enkelt inte lika bra som det borde blivit.

    Jag har endast sett första Pirates-filmen och den är ju välgjord och allt, men inte riktigt min stil (därför jag inte sett de övriga).

    Dock är jag sugen på en annan piratfilm firma Flynn/Curtiz och det är The Sea Hawk (1940) som jag tror kan vara bättre. Sen har jag goda barndomsminnen från The Crimson Pirate/Röde piraten (1952) med Burt Lancaster, kanske trodde jag Captain Blood skulle vara mer åt det hållet.

    Annars gillar jag klassiska äventyrsfilmer som t.ex. The Adventures of Robin Hood (1938) med Flynn/Curtiz och Scaramouche (1952).

    SvaraRadera
  3. Klassiska äventyr är alltid trevliga och Sea Hawk är väl känd som en av de bättre?

    SvaraRadera
  4. Sofia: Ja, jag tror som sagt att den kan vara bra så den ska jag ta en titt på. Ingen av dessa du möjligtvis sett?

    SvaraRadera
  5. Inte så jag har någon tydlig minnesbild av dem tyvärr. Kan ha förirrat sig in i mitt synfält, men då var det nog typ 30 år sedan...

    SvaraRadera