lördag 12 november 2011

Få meg på, for faen [Ligg med mig]



Titel: Få meg på, for faen / Ligg med mig
Genre: Komedi
Land: Norge
År: 2011
Regi: Jannicke Systad Jacobsen
I rollerna: Helene Bergsholm, Henriette Steenstrup, Malin Bjørhovde, Matias Myren

Handling: Alma är en 15-årig norsk flicka i en sömnig småstad som drömmer om att finna någon att älska och att bli av med oskulden med. Men inte nödvändigtvis i just den ordningen. Till hennes mammas stora förargelse tar denna längtan sig uttryck i dyra telefonsexsamtal. På en skolfest hamnar hon i en intim och inte så lite pinsam situation med Artur ­– alla tjejkompisars stora favorit – och blir till åtlöje i hela skolan. Hånad, utfryst och alltmer desperat blir vardagen allt jobbigare.

Omdöme: Det här är en sån film som kunde blivit ett riktigt bottennapp eller en mysig liten upplevelse. Helene Bergsholm spelar 15-åriga Alma och hon känns verkligen rätt för rollen. Hon är rolig, småsöt och naturlig i de flesta situationer hon ställs inför. Det tar därför inte lång tid att fatta tycke för karaktären som pga sina "vänner" blir utfryst i skolan.



Alma har nämligen starka sexuella tankar och hennes utvalda måltavla är Artur. Artur verkar tycka om Alma, men han vågar inte säga det till henne. Istället visar han det på sitt speciella sätt. Eller är det bara i Almas många drömmar ? Ja, Almas drömmar är något som återkommer filmen igenom. Det är oftast sexuella drömmar och de är allt som oftast roliga och passande. Kanske att det blir lite för många av dem tidigt i filmen som gör att man efter ett tag nästan vet att det "bara är en dröm".



Tyvärr tycker jag filmen, som är mysig och trevlig under långa stunder, inte riktigt får till det fullt ut. Det stannar liksom av någonstans på vägen och blir inte så bra som det kunde ha blivit. Kanske att jag hade önskat mig lite mer känslan av ensamheten Alma ställs inför. Man tar liksom aldrig riktigt steget dit, men det är nog för att det är en komedi och inte blir så mycket drama som jag önskar att den velat få med.



Det är trots allt en trevlig och mysig liten film som ger en ett leende på läpparna under stora delar av filmen. Det finns flera bra karaktärer i filmen som hela tiden har glimten i ögat och kommer med något nytt. Den korta speltiden på 76 minuter känns lagom, men än en gång hade den gärna fått bli mer dramatisk under andra halvan då Almas ensamhet kunde fångats bättre och på så vis också förlängt filmen lite grann.

3 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.1

Läs om mina upplevelser under visningarna på Stockholm Filmfestival

Om visningen: Finns inte mycket att klaga på över organisationen, allt flyter på bra. Däremot en liten grej som inte blev så stor som tur var. Ingen satt direkt bredvid mig, men en stol längre bort satt en person (såg inte om det var en kille eller tjej till en början) som jag såg tog av sig skorna under reklamen. Som tur var kände jag ingen odör. Visade sig vara en tjej som verkade känna sig som hemma och la upp fötterna mot stolen framför under filmens gång. Inget som direkt störde och det var väl ganska passande med lite avslappnad atmosfär på publiken på just den här filmen.

4 kommentarer:

  1. Med din odör-otur hade hon lika gärna kunnat haft fotjuicen från helvetet. Grattis till dig och resten av salongen att så inte var fallet ;)

    SvaraRadera
  2. Fiffi: Ja, när jag först såg att skorna kom av tänkte jag "here we go again". Men efter ett tag kände jag fortfarande ingenting och då var det ju lugnt ;)

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om jag är så himla sugen på den här filmen, men det känns ändå hoppingivande med en tjej-motsvarighet till alla kill-sexfilmer (Porkys, American Pie, Superbad, osv).

    SvaraRadera
  4. Sofia: Det är trots allt en kvinnlig regissör och temat är väl lite åt Fucking Åmål (främst att växa upp i en liten håla).

    Inget måste, men funkar nog för många. Tyckte den var ganska trevlig och valde den med flit för att se något lite annorlunda på festivalen.

    SvaraRadera