torsdagen den 10:e november 2011

Stockholm Filmfestival 2009

Polytechnique (4/5) - Kanada
City Island (4/5) - USA
Up in the Air (+3/5) - USA
Daniel & Ana (+3/5) - Mexiko
Fantastic Mr. Fox (3/5) - USA
Reykjavik-Rotterdam (3/5) - Island
Air Doll (3/5) - Japan
Black Dynamite (3/5) - USA
The Human Centipede (First Sequence) (3/5) - Holland
The Road (3/5) - USA
At the End of Daybreak (3/5) - Malaysia
Just Walking (-3/5) - Spanien
Mr. Nobody (+2/5) - Belgien

2009

Dag 1:

Sjuk med feber ! Missar pga det den enda visningen av Enter the Void.

Dag 2:

Daniel & Ana (+3/5) - Mexiko
Om visningen: En bra bit innan visningen ska börja ser jag att två killar gå in i salongen. Det visar sig att dörren står öppen, men ingen river biljetterna. Då är det nästan en halvtimme till filmen ska börja. Jag går in och tittar för säkerhets skull om jag missat något och ser då de två killarna plus en till man sitta i den annars tomma salongen. Går ut och väntar på "biljettplockaren" utanför dörren och efter en kvart eller så när det samlats en massa folk som står och väntar efter mig kommer "biljettplockaren" och tittar förvånat på att dörren står öppen, sen vänder han sig om och tittar på mig innan han går in. Efter ett tag kommer han ut och säger då till mig att han ber om ursäkt för att dörren stod öppen. "Det är lugnt", säger jag. Ja, som vanligt strålande organisation. Men den här gången var det lugnt, jag fick en bra plats ändå...

Under själva visningen visar det sig att det är något problem med ljudet. Även när det är helt tyst i filmen brusar/krasslar det. Inte så störande egentligen, men värre blir det när musik spelas i filmen. Så jobbigt att man faktiskt nästan vill hålla för öronen hur högt det låter. Vid några partiet måste flera i publiken just hålla för öronen och jag förstår dem, det var nästan olidligt ett tag. Och som vanligt var det ingen som fixade till detta under hela filmen.

Face2Face: Några saker som sas av de tre (regissören, producenten och manliga huvudrollen) var att budgeten för filmen var $2m. Denna typ av kidnappningar med undergroundporr som mål är väldigt vanligt i Mexiko visar det sig och detta är bara ett av många fall, men då många väljer att inte gå till polisen är det ett stort mörkertal. Regissören sa även att han inte träffat de riktiga människorna som filmen handlar om, dock deras psykolog som hade hjälpt honom med flera detaljer. Hmm, intressant att höra hur det är med tystnadsplikten egentligen om psykologen berättat detaljer ur deras berättelser !?

Dag 3:

Polytechnique (4/5) - Kanada
Om visningen: Åter igen problem med ljudet. Annan salong, men samma biograf (Grand). Denna gång inte lika farligt som igår, men det blev ett konstigt ljud när musik, stämningsfull musik, spelades. Tror dock de fixade det genom att byta ljudkanal eller något tillfälligt, men då blev det brusigt istället. Detta gjorde de till och från, men inget som störde allt för mycket.

Efter visningen var det tänkt att det skulle vara ett Face2Face med regissören. Detta hade man även sagt innan visningen drog igång. När så filmens eftertexter hade rullat klart dyker samma volontär upp och säger att Face2Face tyvärr är inställt och att de ber om ursäkt för detta. Fick ingen förklaring varför och orkade inte fråga orsaken heller. Men detta var en av anledningarna till att jag gick och såg om filmen (hade tidigare sett den fransktalande versionen). Och under filmens gång kände jag mig sugen på att ställa några frågor till regissören och tror det skulle blivit ett intressant Face2Face. Varför valde man att visa den engelska versionen ? Var det festivalens val eller regissörens ? Och flera andra saker om filmen. Irriterande. En sak är säker, man ska självklart se den på originalspråket franska.

Mr. Nobody (+2/5) - Belgien
Om visningen: Vem lägger en "kortfilm" på 15 minuter innan en film som är på 2.20 !? Ser man en lång film vill man inte plågas igenom en kortfilm som förmodligen är helt ointressant. Nu var kortfilmen ganska ok, men varför inte lägga en sådan kortfilm innan en kortare film på säg max 90 minuter istället ? Ofattbart och korkat.

Första gången jag var på Bio Rio (vilket namn förresten) och det visade sig vara gott om benutrymme på varje rad, trevligt. Men efter ett tag upptäckte jag ett annat problem. Stolarna kändes efter ett tag som trästolar, de var hårda och jag fick hela tiden ont i ryggen och var tvungen att vrida på mig. Sen att filmen var lång gjorde inte saken bättre. Lite kul att någon hade digitalklocka som pep till varje heltimme. Då visste jag att det var 1.30 kvar och väntade bara till nästa pip som skulle betyda 30 minuter kvar. När pipet till slut kom var det en stor lättnad, haha. En kombination av en film som inte engagerar och sittplatser som gör en irriterad.

Dag 4:

At the End of Daybreak (3/5) - Malaysia
Om visningen: Allt gick bra innan visningen, men precis när filmen börjar tar ett par som satt snett framför mig fram ett par smörgåsar. På smörgåsarna har de på en massa sörja som de trycker ut från en tub. Vet inte vad det var för något, men typ Kalles kaviar eller liknande. Som tur var varade denna "picknick" inte särskilt länge och lukten var inte särskilt stark, men ändå, ät hemma eller innan du går in i salongen.

Just Walking (-3/5) - Spanien
Om visningen: Efter att man stått och väntat på insläppet i 20 minuter säger de plötsligt att filmen innan hade ett Face2Face som inte är slut än. För det första stod det inte ens att det skulle vara ett Face2Face på filmen innan och för det andra hade de ju ställt in ett Face2Face efter filmen Polytechnique som jag var på. Detta gjorde att jag blev aningen irriterad, men som tur var tog det inte mer än fem minuter innan vi blev insläppta. Visningen gick annars som tur var smärtfritt.

Dag 5:

Fantastic Mr. Fox (3/5) - USA
Om visningen: Fullsatt salong på Skandia och det var inte så illa som jag hade förväntat mig. Var på plats tidigt och även om en del trängde sig före kön (som vanligt) så fick jag en bra plats och allt var lugnt. Men när filmen ska börja kommer det upp en kille som ska presentera filmen, säga åt alla att stänga av mobilerna och ha en trevlig bioupplevelse. Men nej, den här killen ska köra stand-up komedi eller vad det var han försökte sig på. Han börjar babbla om filmen som var innan (The Cove) och hur spännande det var osv. Jag vill INTE höra någon prata om andra filmer, speciellt sådana som jag vill se senare. Idioten fortsatte med att få publiken att sjunga "jag må han leva" till en av hans kollegor som fyllde år. Jag började undra om de skulle säga att de inte hittar filmen eller liknande, men till slut lämnade han scenen och filmen kunde rulla igång utan några andra konstigheter.

Dag 6:

Vilodag för egen del.

Dag 7:

Air Doll (3/5) - Japan
Om visningen: Jag brukar vara på plats i god tid innan insläppet så jag får den plats jag vill ha. Men av någon anledning var insläppet tidigare än vanligt och när jag kom fram hade de redan släppt in "packet". Den plats jag gärna ville ha var så klart tagen så jag fick nöja mig med en sämre plats lite längre bak. För de som varit på Grand (salong 1) så vet ni att det finns en rad i mitten med extra extra benutrymme. Ja, där brukar jag gilla att sitta då man enkelt kan sträcka på benen hur man vill, det går inte på de andra raderna visade det sig. Men allt som allt en trevlig visning utan några andra bekymmer.

Black Dynamite (3/5) - USA
Om visningen: Det var meningen att jag skulle se Thirst på festivalen, men det blev inte av. Tyvärr passade ingen av visningarna med mitt schema även om jag kunde ha gått på visningen innan denna film jag skulle gå på. Då hade jag gått på Air Doll 17:30, sen haft mindre än 30 minuter på mig att ta mig till nästa biograf där Thirst började 20:00 för att sedan avsluta (på samma biograf) med Black Dynamite 22:30. Då hade jag sett tre filmer på raken, vilket kan vara ok, men jag gillar inte att stressa mellan visningarna och det kan lätt bli förseningar under en visning.

Hur som helst kommer jag till biografen och visningen av Black Dynamite 20 minuter innan eller så. Visar sig vara ganska lite folk och jag är orolig för att de redan släppt in, men nej. Väntar utanför och fem minuter senare strömmar det ut folk från - just det, Thirst. En fullpackad biograf ska nu tömmas ut i foajen där vi som ska se nästa film står och väntar ! Det är riktigt irriterande och jag vet att andra klagat på detta. Det är inte bara irriterande med hundratals personer som strömmar ut och gör att det blir extremt varmt där ute i foajen, det värsta är att de självklart borde släppas ut mot gatan och INTE in i foajen. Istället skapas det jättesamlingar då folk är på väg till salongen och blir blockade av alla som ska ut. Det finns alltså en utgång ut mot gatan, den brukar de använda när det varit fullt, men inte nu när man själv står i foajen. Och inte nog med att man måste trängas med "djuren", alla börjar så klart prata om Thirst och vad de tyckte om det ena och det andra. Sånt man INTE vill höra när man inte sett filmen...

Hur gick föreställningen då ? Jo, det visade sig vara den bästa stämningen hittills med bra publik, en ganska underhållande film och en introduktion av en av skådespelerskorna i filmen (Kym Whitley), vilket var en trevlig överraskning. Filmen fick också en stående ovation under eftertexterna (nåja, var kanske tio personer som ställde sig upp, men ändå).

Dag 8:

Reykjavik-Rotterdam (3/5) - Island
Om visningen: Lugnt och skönt med ganska så få människor på en stor biograf (Skandia). Kl. 15 på en vardag ska det vara så och dessa är några av de skönare föreställningarna när man kan njuta av film mitt på dagen. Vad hände idag då ? Jo, när filmen ska börja hoppar man in mitt i en actionscen med skottlossning och med att någon blir påkörd. Det är inget ljud, men undertexter. Börjar filmen så här tänker jag först, men inser snart att man är mitt i filmen, eller kanske mot slutet. Tittar bort för att inte se något av vikt. Då efter en minut eller så springer en av tjejerna som jobbar på festivalen ut ur salongen och skriker något i stil med "Hallå ! Stäng av, det är fel !". Vissa börjar skratta innan filmen plötsligt börjar som den ska med förtexter och musik. Allt som vanligt igen och det visar sig att scenen man fick ta del av inte ens var med i filmen. De hade helt enkelt i fel rulle med fel film...

The Human Centipede (First Sequence) (3/5) - Holland
Om visningen: Salongen på Grand 2 blir nästan fullpackad (relativt liten med runt 100 platser) innan filmen ska till att börja. Jag har en plats bredvid mig där jag lagt vinterjackan och självklart pekar festivalgubben på den platsen när sista personen ska sätta sig, trots att det finns andra platser längre fram. Regissören Tom Six dyker upp i hatt och kostym och introducerar filmen med några väl valda ord. Han säger bl.a. att de jobbat med riktiga kirurger för att vad vi kommer få se ska bli 100% äkta...

När så ljuset släcks och filmen ska till att börja blir det knäpptyst. Konstig text dyker upp på duken och efter ett tag tänds belysningen igen. Det blir full fart på folk igen. Så dämpar man ljuset igen och alla blir tysta igen. Efter kanske 30 sekunders svart duk tänds ljuset igen och alla börjar babbla igen. In kommer festivalgubben och säger att de tidigare i dag installerat en ny digitalprojektor och den strular lite men att de snart är igång. Man kanske borde testat projektorn INNAN visningen för att se att allt stämmer. Efter lite inställningar kom visningen till slut igång, en kvart försenad. Som tur var var det en sen föreställning och ingen hade bråttom så stämningen var god.

Dag 9:

City Island (4/5) - USA
Om visningen: Sticker lite tidigare från jobbet för att jag vet att föreställningen är utsåld och jag inte vill få dåliga platser (det är trots allt Grand 2 som bara har 100 platser). Detta var tredje gången (och sista för denna festival) som jag besökte denna salong och det har varit tre trevliga visningar där, även om det var lite trubbel med projektorn igår. Hur som helst, när jag ska byta tunnelbana visar det sig att det precis blivit stopp i trafiken och resan som skulle ta fem minuter tar nu istället en kvart i snigelfart. När jag väl kommer till bion har de givetvis redan påbörjat insläppet. När jag så kommer in i salongen, som alltså tar runt 100 personer, förändras mina panikkänslor till en stor lättnad när jag inser att det endast är ett 20-tal personer i salongen. Jag får den plats jag natten innan legat och drömt om, allt är frid och fröjd. Då kommer jag på att jag inte ätit middag när hungern gör sig påmind...

Dag 10:

The Road (3/5) - USA
Om visningen: Fullsatt salong visste jag att det skulle bli så jag var på plats i tid. Då jag kände mig lite trött på väg till bion svepte jag i mig en cola innan jag gick till bion för att bli lite piggare. Uppsökte toaletten och ställde mig i kön. Fick en bra plats efter att ha stått i kö en halvtimme. När jag väl sätter mig börjar jag fundera på om jag kommer behöva gå på toa igen om colan börjar verkar. Blir lite orolig, men bestämmer mig för att inte gå igen.

Filmen ska börja, eller rättare sagt, förfilmen. Visar sig vara en 13 minuter lång brasiliansk kortfilm som känns som en evighet. Grejen var den att jag trodde The Road var över två timmar lång och trodde då kortfilmen endast skulle vara runt 5 minuter. Kortfilmen visade sig vara helt ointressant utan någon som helst handling och det gjorde att den kändes otroligt lång. Som om det inte vore nog blev jag trött av den, väldigt lyckat inför den riktiga filmen.

The Road drar så äntligen igång och med en gång känner jag att jag kommer ha svårt att hålla mig vaken. Runt tio minuter in när den första spännande scenen dyker upp så kommer, vad hela publiken tror inklusive mig, en effekt mitt i denna spännande scen. Det visar sig snart att filmen hakat upp sig vilket gjorde att bilden frös och sakta började tonas ut samtidigt som samma sak hände med ljudet som började hacka. Det tänds upp i salongen och jag kan bara skratta när jag inser vad som hänt, likaså många andra som tyckte det var en "häftig" effekt. Efter ett kortare uppehåll kommer filmen åter igång med fortsättningen på scenen, men då har man redan tappat spänningsögonblicket som var just när det strulade till sig. Jag väntade bara på att detta skulle hända någon gång under festivalen, haha. Men man kom snart in i filmen igen.

Detta lilla avbrottet gjorde dock att jag blev lite piggare efter att jag gett mig själv ett par lättare örfilar. Men det blev inte långvarigt och jag fick vid flera tillfällen nypa mig själv och göra andra saker som säkerligen uppfattades som konstiga ryck eller liknande av de som satt i närheten av mig. Men jag lyckades hålla mig vaken rakt igenom och filmen kändes inte så lång som jag trodde den skulle göra. När filmen var i närheten av slutet trodde jag det var en halvtimme kvar, men då den var under två timmar kom slutet tidigt kändes det som, trots tröttheten.

Dag 11:

Up in the Air (+3/5) - USA
Om visningen: Det skulle bli en fullsatt salong så jag var på plats i god tid, en av de första. Satt till en början en bit från insläppet, men när det började dyka upp folk som ställde sig vid ingångarna ställde även jag mig där med en halvtimme kvar tills filmen skulle börja. Foajen blev givetvis allt tätare och jag var glad över att jag skulle få en bra plats och slippa trängas med de som stod längre bak.

Ett par minuter innan insläppet påbörjas kommer det ut en tjej från toaletten som ligger bredvid kön. Hon ställer sig genast bredvid mig och jag känner att hon kommer tränga sig före så fort hon får chansen. Fem minuter innan filmen ska börja påbörjas äntligen insläppet (på tok för sent så klart). Tjejen bredvid mig börjar givetvis trycka sig förbi, men jag är fortfarande före och har henne bredvid mig. Hon har sin armbåge mot min arm och fortsätter försöka komma förbi, men när det väl är dags att få sin biljett riven så går jag helt enkelt först då hon inte har en chans att komma förbi mig, inte som hon uppträder. Samtidigt blir kvinnan som står på tur hos den andra biljettrivaren upprörd när någon trycker henne i ryggen och hon skriker "Nu får du ge dig!" och "sluta!". Festivalpersonal ber alla lugna ner sig och i samma veva är det min tur att riva biljetten och jag hälsar vänligt på personalen och kommer in. Jag kan bara skaka på huvudet när jag kommer in i salongen och tänker på alla idioter som ska tränga sig och trycka sig mot andra för att kanske komma in före en person.

Filmupplevelsen förstörs för egen del då publiken tycker det mesta är roligt och skrattar och har sig nästan hela filmen igenom. Personligen tycker jag många situationer är allvarliga men de skrattar ändå och finner det roligt. Därför känner jag snart att detta är en film jag hellre hade sett hemma och nog uppskattat mer.

Notering: Har sedan dess sett om filmen hemma och den blev då lite bättre, men upplevelsen från första titten hade satt sina spår. Sen var nog filmen lite lättsammare än jag trodde på förhand, men långt ifrån så lättsam som publiken verkade tycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar