fredag 4 november 2011

Year by Year - 1970's

Jag går igenom varje år och listar den film jag tycker var bäst eller helt enkelt vilken min favoritfilm var. Vissa år är givetvis oerhört svåra och jämna medan andra är desto enklare eller svaga.

Fler listor

1970-talet präglas av smutsigare, mer "äkta" och realistiska filmer och skådespeleri. Polisfilmerna får en ordentlig skjuts och "New Hollywood" bjuder på några av de bästa filmerna genom tiderna. Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, William Friedkin, Alan J. Pakula, Sidney Lumet, Roman Polanski, John Carpenter och Steven Spielberg är bara några av regissörerna som bjuder på storfilmer. Skådespelare som Robert De Niro, Al Pacino, Jack Nicholson, Gene Hackman, Robert Redford, Paul Newman och Dustin Hoffman gör sig också ett namn.

Starkaste åren: 71, 74, 75,
Svagaste åren: -
Antal "femmor": 8

1970 - Kelly's Heroes (Brian G. Hutton, 4/5)

Kommentar:
Härlig andra världskriget krigskomedi där Clint Eastwood, Telly Savalas och Donald Sutherland härjar när de får nys om en stor mängd guldtackor och bestämmer sig för att ordna ett eget uppdrag.

Hedersomnämnande:
Le cercle rouge (Jean-Pierre Melville)
Patton (Franklin J. Schaffner)

1971 - Dirty Harry (Don Siegel, 5/5)

Kommentar:
Den underbara stämningen och Clint Eastwood i titelrollen gör det här till en oförglömlig upplevelse som håller om och om igen.

Hedersomnämnande:
Le Mans (Lee H. Katzin)
The Case of the Scorpion's Tail (Sergio Martino)
The French Connection (William Friedkin)
The Strange Vice of Mrs. Wardh (Sergio Martino)

1972 - The Godfather (Francis Ford Coppola, 5/5)

Kommentar:
Går inte att bli mycket bättre än så här, den ultimata maffiafilmen om familjen, respekt, svek och mycket mer. Marlon Brando gör på egen hand att det hela höjs.

Hedersomnämnande:
Across 110th Street (Barry Shear)
Deliverance (John Boorman)
Images (Robert Altman)
Sleuth (Joseph L. Mankiewicz)
The Offence (Sidney Lumet)

1973 - The Sting (George Roy Hill, 4/5)

Kommentar:
Verkligen en klassisk lurendrejarfilm med bra prestationer och vändningar. Paul Newman, Robert Redford och Robert Shaw på topp.

Hedersomnämnande:
Lady Snowblood (Toshiya Fujita)
Papillon (Franklin J. Schaffner)
The Day of the Jackal (Fred Zinnemann)

1974 - The Parallax View (Alan J. Pakula, 5/5)

Kommentar:
Konspirationsfilmernas gudfader, eller åtminstone den främsta av dem alla. Tät, spännande och mycket smart från början till slut.

Hedersomnämnande:
Chinatown (Roman Polanski)
The Conversation (Francis Ford Coppola)
The Godfather: Part II (Francis Ford Coppola)
The Taking of Pelham One Two Three (Joseph Sargent)
Young Frankenstein (Mel Brooks)

1975 - Dog Day Afternoon (Sidney Lumet, 5/5)

Kommentar:
Al Pacino i en av sina allra främsta roller, och John Cazale som hans sidekick är också en fröjd att se. Väldigt bra på många sätt. Varm, gripande och humoristisk.

Hedersomnämnande:
Barry Lyndon (Stanley Kubrick)
Jaws (Steven Spielberg)
One Flew Over the Cuckoo's Nest (Milos Forman)

1976 - Assault on Precinct 13 (John Carpenter, +4/5)

Kommentar:
Kultfilm så det skriker om det. Lågbudget, men gjord med mycket kärlek av John Carpenter som bryter mot de flesta politiska reglerna. Stämningsfull som få.

Hedersomnämnande:
All the President's Men (Alan J. Pakula)
Brutti, sporchi e cattivi (Ettore Scola)
Le locataire (Roman Polanski)
Mannen på taket (Bo Widerberg)
Marathon Man (John Schlesinger)
Taxi Driver (Martin Scorsese)
Who Can Kill a Child? (Narciso Ibáñez Serrador)

1977 - Star Wars (George Lucas, 5/5)

Kommentar:
Inte bara att man är uppväxt med den, den ÄR riktigt bra och mycket välgjord innan tiden med alla dataeffekter. Här finns allt en sån här typ av film ska ha.

Hedersomnämnande:
A Bridge Too Far (Richard Attenborough)
Cross of Iron (Sam Peckinpah)
Der amerikanische Freund (Wim Wenders)
Slap Shot (George Roy Hill)

1978 - Midnight Express (Alan Parker, +4/5)

Kommentar:
Oerhört stark film med utmärkta prestationer och minnesvärd musik av Giorgio Moroder.

Hedersomnämnande:
Halloween (John Carpenter)
The Deer Hunter (Michael Cimino)

1979 - Alien (Ridley Scott, 5/5)

Kommentar:
Otroligt tät stämning och en näst intill olidlig uppbyggnad gör det här till en superb skräck/sci-fi som bara blir bättre med åren.

Hedersomnämnande:
Being There (Hal Ashby)
Escape from Alcatraz (Don Siegel)
I... comme Icare (Henri Verneuil)
Kramer vs. Kramer (Robert Benton)
Messer im Kopf (Reinhard Hauff)
The China Syndrome (James Bridges)
The Warriors (Walter Hill)

6 kommentarer:

  1. Många finingar och väldigt många filmer jag har kvar. Men osedda bra filmer är ju alltid positivt ;) Håller helt med om tex Star Wars och Alien men '72 skulle jag nog lägga min röst på Deliverance och '76 på All the President's Men, eller varför inte Omen?

    SvaraRadera
  2. Ett strålande årtionde för politiska thrillers och det dräller ju av klassiker på din lista. Finns en del för mig att beta av där :)

    SvaraRadera
  3. Mitt favorit årtionde, som jag nämnt tidigare. Men du vinner igen då jag enbart sett 22 av dessa. :P

    Tur man har dig så man vet vad man går miste om ;)

    SvaraRadera
  4. Sofia: Vissa av åren är givetvis oerhört svåra att välja ut den man tycker är bäst/favorit. Gudfadern går före Deliverance i mina ögon, även om det var länge sen jag såg Deliverance, men tror inte den kan höjas tillräckligt ändå ;) Och 76 kan jag hålla med om att Alla presidentens män förmodligen är bäst, men Attack mot polisstation 13 gillar jag lite mer tror jag ändå.

    Fiffi: Håller med, den politiska thrillern var på topp och paranoian likaså (Le locataire och The Conversation är två perfekta exempel, bland många).

    Daniel: Det är nog också mitt favoritårtionde, speciellt sett till typen av film som verkligen är klassisk. Men 80-talet gillar jag också väldigt mycket pga känslan filmerna har.

    Du/ni får gärna tipsa om andra filmer jag kanske inte sett, men alltid kul om andra hittar filmer värda att se. Säg till när ni sett någon, vill gärna se vad ni tycker.

    SvaraRadera
  5. 70 talet hör nog till mitt favorit årtionde de flesta genrer lyckades med att leverera bra filmer. Jag älskar frisyrerna och kläderna :)

    SvaraRadera
  6. filmitch: Haha, ja frisyrerna och kläderna är så där skitiga som bara 70-talet kunde vara. Känns väldigt äkta och orört liksom. 80-tals frisyrerna tar nog ändå priset (även om 70-tals polisongerna inte ska underskattas).

    SvaraRadera