onsdagen den 4:e april 2012

There's Always Tomorrow



Titel: There's Always Tomorrow
Genre: Drama/Romantik
Land: USA
År: 1956
Regi: Douglas Sirk
I rollerna: Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Joan Bennett, William Reynolds

Handling: Clifford Groves, leksakstillverkare och chef över leksaksfabriken känner att han tas för given av sin hustru och barn. Då möter han en gammal kvinnlig kollega som får honom på andra tankar...

Omdöme: Kombinationen Fred MacMurray och Barbara Stanwyck gjorde fyra filmer tillsammans där denna blev den sista. Det absolut mest kända samarbetet var annars på den utmärkta film-noiren Double Indemnity (1944). Här spelar MacMurray Clifford Groves, ägaren av Groves leksaker. Han är en medelålders man med fru och tre barn. Han älskar sin familj, men har börjat tröttna på att de inte uppskattar honom, att han tas för given.


En dag ringer det på dörren när Clifford är ensam hemma. Det är Norma (Stanwyck) som han inte sett på tjugo år och som bott i New York under en längre tid som nu kommit till Los Angeles i affärer. Hon är en framgångsrik kläddesigner och har en liknande roll som Clifford har med sitt jobb. De märker att de inte bara har mycket gemensamt, de trivs väldigt bra i varandras sällskap och Clifford kan inte sluta tänka på Norma.


Cliffords fru, Marion (Joan Bennett), är väldigt frånvarande rent tankemässigt när hennes make försöker göra något romantiskt för paret. Hon ser helt enkelt på äktenskapet som något som rullar på, som bara är. Clifford däremot vill hitta på saker, bryta den typiska vardagen, kanske åka bort över helgen, men hela tiden kommer något emellan. Och när han istället får uppmärksamhet från annat håll i form av Norma, då har han svårt att inte låta det påverka honom.


Det är inte ett lika känslomässigt romantiskt drama som några av de tidigare Douglas Sirk-filmerna. Detta är egentligen inte ett melodrama på samma sätt utan mer ett ordinärt drama med lite romantik. Givetvis är det fel av Clifford att låta sig suktas som gift man, men samtidigt måste frun Marion också kritiseras då hon inte alls anstränger sig för att hålla gnistan vid liv. I slutändan har filmen dock inte någon riktig kraft och kommer kanske undan lite för lätt istället för att bjuda på mer känslor och förtvivlan hon de inblandade.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.4

2 kommentarer:

  1. Fast i dagsläget låter ju storyn riktigt innovativ eftersom äktenskapsrollerna tycks vara lite omvända (känslomässigt iaf).

    Haha, det känns som att man kör en rätt distinkt linje på Sirk-affischerna, de tre än så länge påminner inte så lite om varandra.

    SvaraRadera
  2. Sofia: Jo, det är lite som du säger. Och även om jag bara gav filmen en trea så tycker jag man ska se den om man ska ta sig an Sirk. Det jag saknade var helt enkelt något som tog historien till nästa nivå. Nu kom den aldrig riktigt dit, men ändå sevärt alltså.

    Eftersom de flesta av hans filmer liknar varandra är det inte så konstigt att affischmotiven är snarlika också. Iaf bra att de inte ljuger.

    SvaraRadera