torsdagen den 19:e april 2012

Topp Tio Torsdag: Ed Harris

De tio bästa filmerna med Ed Harris [1950-]. Observera att detta inte är en lista över de bästa prestationerna utan endast filmerna.

10 - Gone Baby Gone (2007)
I ett av Bostons tuffaste områden blir en fyraårig flicka kidnappad. Två lokala privatdetektiver anlitas när polisen, ledda av "Remy Bressant" (Harris), inte verkar komma någon vart. Läs mer.

9 - Enemy at the Gates (2001)
Två krypskyttar, en rysk och en tysk, leker katt-och-råtta under slaget av Stalingrad under andra världskriget. Harris spelar den tyske krypskytten "Major König".

8 - A History of Violence (2005)
Tom Stall är en respekterad medborgare och familjefar i en liten småstad. Men en dag dyker ett par hänsynslösa brottslingar upp och väcker hans förflutna till liv. Ed Harris ses i rollen som "Carl Fogarty". Läs mer.

7 - Apollo 13 (1995)
Den 13:e Apollo-färden blev en katastrofartad händelse för NASA och besättningen ombord. Harris spelar "Gene Kranz", kontrollansvarig nere i Houston. Läs mer.

6 - Glengarry Glen Ross (1992)
En inblick på ett kontor där de anställdas säljförmåga sätts på prov. Ed Harris spelar "Dave Moss". Läs mer.

5 - State of Grace (1990)
Ed Harris spelar "Frankie Flannery" i en gangsterfilm som tyvärr överskuggades av en annan lyckad film i genren (Goodfellas), men där det här handlar om den irländska maffian i New York.

4 - The Abyss (1989)
"Virgil 'Bud' Brigman" (Harris) leder ett oljeborrarteam när de skickas ner under vattnet för att leta reda på en försvunnen ubåt. Men väl där nere upptäcker han och de övriga något mystiskt. Läs mer.

3 - The Truman Show (1998)
En ung man upptäcker att hela hans liv i själva verket är en TV-show som styrs av regissören "Christof" (Ed Harris).

2 - A Beautiful Mind (2001)
En känslosam historia som berättar den sanna historien om matematikern John Nash, ett geni som ansågs schizofren på 50-talet. Harris spelar "Parcher". Läs mer.

1 - The Right Stuff (1983)
Detta är historien om sju män från flottan och flygvapnet som valdes ut för att vara med i USA:s allra första astronautprogram. Harris spelar den legendariske astronauten "John Glenn". Läs mer.

Fler Topp Tio hittas här.

11 kommentarer:

  1. Ännu en mycket trevlig och stabil (oftast) birollsskådis som förtjänar mer uppmärksamhet än han får.

    Har bara missat 5 på listan. Alla bra filmer, utom 8 som jag helt klart skulle byta ut mot The Firm. Och så skulle jag nog vilja sätta 4 eller 3 först.

    SvaraRadera
  2. Jag menar alltså att Harris oftast får spela biroller. Han är alltid stabil :D

    SvaraRadera
  3. Sofia: Haha, ja jag trodde faktiskt du menade att han oftast är stabil. Men du har rätt, han får allt som oftast biroller och sköter sig bra. En skådespelare jag unnar en Oscarsvinst.

    Visste att du inte skulle gilla #8 (Enemy at the Gates) eftersom jag läste din hårda dom mot den. Jag har faktiskt inte sett den sen den kom, då såg jag den två gånger på bio när jag var utomlands. Mycket möjligt att den inte skulle klara sig lika bra vid omtitt...

    SvaraRadera
  4. Kul att The Right Stuff "vinner" över betydligt mer kända filmer. En av de coolaste filmerna jag har sett.

    SvaraRadera
  5. addepladde: The Right Stuff är i mitt tycke en mycket känd film, men jag vet vad du menar. Det var också i början av Harris karriär och man glömmer lätt bort att han är med där. Såg om den för inte så länge sen och det är verkligen en sån där film man ska ha tid att titta på. Och ge tid att berätta sin historia.

    SvaraRadera
  6. Jag saknar Timmarna på din lista, där är han alldeles fenomenal!

    SvaraRadera
  7. Fiffi: 1) Listar inte de bästa prestationerna, endast de bästa filmerna (enligt mig, så klart) och 2) jag har faktiskt inte sett Timmarna än (är inte så förtjust i Nicole Kidman).

    SvaraRadera
  8. Vad gäller Timmarna så är det inte enbart Ed Harris som är fenomenal, hela filmen är det. En femma för mig, helt klart. Vad gäller Nicole Kidman så kan du lugnt se den för du kommer inte känna igen henne ;)

    SvaraRadera
  9. Fiffi: Så pass ? Ja, jag har varit nära att se den så det får bli av snart då. Och det är inte så att jag ogillar Kidman, men klarar mig utan henne ;)

    SvaraRadera
  10. Håll i hatten igen har sett rubbet!
    Mina favoriter på din lista är nr 7, 5, och 1.
    The right stuff är en mycket bra film som jag ser om allt för sällan.
    State of grace är kanske inte lika bra som Goodfellas men den ligger definitivt i top 5 när det rör sig om ganstergenren.
    History of violence har jag alltid gillat. Harris karaktär är mycket obehaglig.
    Harris blir jag alltid lite glad av att se på rollistan han leverarar alltid och kan spela allt från genomtrevlig till mycket osympatisk.

    SvaraRadera
  11. filmitch: Kul att höra att du också gillar State of Grace. Och jag håller med dig om att man alltid blir glad av att se honom i rollistan.

    SvaraRadera