torsdagen den 5:e april 2012

Topp Tio Torsdag: Gregory Peck

De tio bästa filmerna med Gregory Peck [1916-2003]. Observera att detta inte är en lista över de bästa prestationerna utan endast filmerna.

10 - To Kill a Mockingbird (1962)
I sin enda Oscarsvinnande roll spelar Gregory Peck "Atticus Finch", en advokat i den amerikanska södern som försvarar en svart man åtalad för våldtäkt.

9 - The Guns of Navarone (1961)
En elitstyrka skickas till ockuperad grekisk mark där tyskarna strategiskt satt upp en jättekanon som skapar stor skada för de allierades fartyg och u-båtar. Deras uppdrag är att förstöra kanonen och leds av "Mallory" (Peck).

8 - Spellbound (1945)
I en av sina första roller spelar Peck en man, "John Ballantyne", som tappat minnet och anklagas för mord. Den kvinnliga psykiatrikern (Ingrid Bergman) skyddar hans identitet under tiden hon försöker få honom att få tillbaka minnet. Läs mer.

7 - The Omen (1976)
En klassisk skräckfilm där den amerikanske ambassadören "Robert Thorn" (Peck) upptäcker att hans son är ond, väldigt ond, när människor i hans närhet börjar dö. Läs mer.

6 - Cape Fear (1962)
Advokaten "Sam Bowden" (Peck) och hans familj blir terroriserade av en extremt farlig och ond man som han hjälpte sätta i fängelse.

5 - Cape Fear (1991)
Remaken av Martin Scorsese är minst lika bra som originalet med olika för- och nackdelar. Peck spelar i sin sista långfilm en liten roll som "Lee Heller".

4 - Twelve O'Clock High (1949)
Den tuffa generalen "Frank Savage" (Peck) tar över en grupp bombplanspiloter som har låg moral i förmodligen den allra främsta krigsfilmen som utspelar sig i luften.

3 - Mirage (1965)
En man i New York, "David Stillwell" (Gregory Peck), lider av minnesförlust. Frågan är om han hinner lista ut varför någon vill se honom död och varför han omges av mord i denna Hitchcock-inspirerade och lite bortglömda thriller. Läs mer.

2 - The Gunfighter (1950)
Revolvermannen "Jimmy Ringo" (Peck) sägs dra snabbast i västern. Men nu börjar han bli trött på att ständigt bli utmanad av yngre förmågor. Läs mer.

1 - Roman Holiday (1953)
En uttråkad, bevakad och skyddad prinsessa (Audrey Hepburn) flyr sin bevakning i Rom och blir förälskad i den amerikanske journalisten "Joe Bradley" (Gregory Peck).

Fler Topp Tio hittas här.

13 kommentarer:

  1. Åh, här var det ju riktigt många som jag faktiskt hade sett för en gångs skull trots att det känns som att jag inte alls har koll på Peck som skådis. Det är faktiskt bara 4-2 som saknas. Däremot skulle remaken av Cape Fear hamna på sistaplatsen i min lista, för mig är den filmen klart svagare än både Omen och Navarone.

    SvaraRadera
  2. Sofia: Såg precis att Gregory Peck hade fyllt år just idag, vilket sammanträffande :)

    Peck har alltid varit en sympatisk skådespelare i mina ögon som jag alltid gillat. Han var med i flera bra filmer, men är kanske inte ett lika känt namn som de allra största. Trots det rankar jag honom som en favorit och tycker han allt som oftast gav filmerna mycket värme.

    Måste erkänna att det var länge sen jag såg flera av filmerna på listan så det kändes väldigt svårt att rangordna dem. Det hade kunnat kastas om ganska ordentligt faktiskt. Minns dock att remaken av Cape Fear var bra, även om jag tyckte slutet inte var lika effektivt som i originalet.

    Det är en smaksak så klart, både Omen och Navarone skulle kunna flyttas upp, det håller jag med om. Samma sak med Skuggor över södern som många nog skulle ha som #1. Såg den för väldigt länge sen och minns att jag inte var superförtjust i den då.

    SvaraRadera
  3. Åååååååå, Gregory Peck!!! Han är en ny liten favvis för mig, såg två av hans filmer förra veckan och han var alldeles underbar i båda :)

    SvaraRadera
  4. Fiffi: Jättekul att du "funnit" honom. Han må inte vara lika omtalad som James Stewart eller Cary Grant, men han tillhörde en skara tidlösa skådespelare jag gillar väldigt mycket.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle ha To Kill a Mockingbird som etta både när det gäller som film och rollprestation. :)

    Ang. Cape Fear håller jag remaken något högre trots att Robert Mitchum är en favorit. Slutet är som sagt bättre i originalet.

    Mirage har jag velat se ett tag, det ska jag ta tag i, speciellt eftersom du säger att den är väldigt "Hitchcockiskt".

    Jag är svag för Roman Holiday och Gregory Peck är en riktig charmör i den. Men Audrey Hepburn är den bättre av de två i den filmen tycker jag. :)

    SvaraRadera
  6. Svart Noir: Jag misstänkte att du skulle vara en som gillar Mockingbird då jag vet att du nämnt det tidigare. Och som sagt, prestation är det nog den bästa av Peck. Filmen däremot behöver jag se om för att kunna omvärdera.

    Jo, Mirage har helt klart Hitchcock över sig. En film fler borde se helt enkelt.

    Håller med, Audrey Hepburn är väldigt bra i Roman Holiday. Men de passar bra tillsammans i den.

    SvaraRadera
  7. Har sett alla utom 1 - 4 på listan. peck är alltid stabil och jag blir lite glad när han dyker upp i en film :)
    Roman Holiday har jag hört mkt gott om så jag får försöka lägga den till min långa "att se lista"

    SvaraRadera
  8. filmitch: Tack så mycket, och jag önskar detsamma !

    Jo, precis som du säger blir man glad av att se Peck och det är sällan jag blir besviken på hans insats. Roman Holiday är en klassiker som håller, och även med Audrey Hepburn i en av sina paradroller.

    SvaraRadera
  9. Ytterligare en finfin lista. Har sett en del med Peck faktiskt och gillar honom. Framför allt i favoriten The Guns of Navarone, som nog är och förblir favoriten.

    SvaraRadera
  10. Plox: Kul att även du uppskattar honom. Och Navarone är en sån där klassisk film i genren "krigsäventyr", där dock Örnnästet inte går att toppa ;)

    SvaraRadera
  11. Haha, ja den diskussionen tror jag vi har haft tidigare - Navarone vs. Örnnästet. Men ja, gillar båda.

    SvaraRadera
  12. Plox: Båda är Alistair MacLean-filmatiseringar så de har en del gemensamt ;)

    SvaraRadera