måndag 9 april 2012

The Way Back



Titel: The Way Back
Genre: Drama/Äventyr
Land: USA/Polen/Förenade arabemiraten
År: 2010
Regi: Peter Weir
I rollerna: Ed Harris, Jim Sturgess, Colin Farrell, Saoirse Ronan, Mark Strong

Handling: Sju krigsfångar, vissa kriminella, andra politiska fångar, flyr från ett helvetiskt gulagläger 1941. Deras väg mot frihet sträcker sig från Sibirien, längs Bajkalsjön, över den glödheta Gobiöknen och vidare över Himalayas berg till Indien. Under 600 mil av svåra umbäranden får de kämpa mot både moder natur, illvilliga främlingar och inte minst varandra. Alla nådde inte friheten.

Omdöme: På förhand tänkte jag på filmen Defiance (2008) där storyn lät snarlik. Men det visar sig ganska snabbt att det här är en bättre film. Bättre på det sättet att den inte känns lika konstruerad, även om båda historierna baseras på verkliga händelser. Man talar engelska i båda, men här har man trots allt en anledning - det är olika nationaliteter, bl.a. en amerikan i Mr. Smith (Ed Harris). Men ledaren för gruppen blir polacken Janusz (Jim Sturgess) samtidigt som den farligaste är ryssen Valka (Colin Farrell).


Man spenderar ungefär en tredjedel i lägret innan själva flykten tar sin början. Det känns ganska lagom. Man hinner lära känna de olika karaktärerna lite och vet ungefär var man har dem. Själva flykten går sedan genom det iskalla Sibirien. Målet är till en början Mongoliet som ligger på andra sidan den välbevakade transsibiriska järnvägen, men man måste fortsätta längre än så. På vägen kommer folk att dö och det är lite annorlunda mot en vanlig Hollywood-film där man vet att de kända namnen är de som kommer komma längst.


Jag hade gärna sett mer av Mark Strong som kunde fått vara med gruppen och inte bara en karaktär under inledningen. Colin Farrell går bra in i rollen som kriminell och överlag finns inte mycket att klaga på sett till skådespelarna. Det kanske är Gustaf Skarsgård i rollen som letten Voss. Men det har inte med skådespeleriet att göra utan snarare att hans svenska brytning på sina håll är påtaglig. Övriga brytningar känns naturligare, mycket tack vare att man har en del östeuropeiska skådespelare i de andra mindre rollerna.


Filmens stora problem är dess längd. Filmen är på en bit över två timmar och det blir lite för utdraget för min smak. Visst får man på så vis känna av den enormt påfrestande resan de behöver göra, men vissa delar, speciellt den i öknen, hade man kunnat klippa ner. Man hade även velat ha lite mer äventyr än det blir. Med det menar jag att man gärna hade sett mer av när de jagar och gör annat för att överleva. Sen tycker jag det är lite konstigt att man inte berättar vad som hände med de överlevande när det baseras på verkliga händelser. Men det kan ha sin förklaring i att historien baseras på en av männens memoarer och att han inte visste de övrigas fullständiga namn.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.3

8 kommentarer:

  1. Denna låter lite intressant. Betyg 3 är högst rekommendabel på lista eller hur?

    SvaraRadera
  2. Henke: Ja, en trea brukar vara sevärt åtminstone och jag är säker på att filmen tilltalar vissa mer än andra. Peter Weir brukar göra kvalitétsfilmer och det här är inget undantag.

    SvaraRadera
  3. Det var den här filmen som fick ge vika för The Pathfinder. Jag känner att jag skulle stått på mig mer i valet av film ;)

    SvaraRadera
  4. filmitch: Har inte sett Pathfinder, men jag tror den här är klart bättre ;)

    SvaraRadera
  5. De flesta filmer är bättre än pathfinder. Tro mig.

    SvaraRadera
  6. En fyra för mig. Jag gillar Weir, även om hans filmer är fascinerande olika. De har liksom inget gemensamt utom att de i allmänhet är bra.
    Jag hade inga problem med tempot. Älskade fotot, hur man sjönk in i landskapet. Deras umbäranden kändes inpå bara skinnet. När det gäller verklighetsbakgrunden så har den visst ifrågasatts. Det kan vara så att boken den bygger på inte är helt tillförlitlig. Den vetskapen förminskade dock inte min filmupplevelse. Sann eller ej är historien bra berättad, tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Jessica: Jag kan förstå att du gillar filmen. Tror man måste "komma in" i den för att uppskatta den fullt ut. Nu tyckte jag den var välgjord och så, men jag blev inte riktigt engagerad som jag hade önskat.

    Håller med om att Peter Weir brukar göra kvalité och så även här.

    SvaraRadera