torsdag 19 juli 2012

Mina favoritfilmer - 2005

Inte alls lätt att välja ordning på dessa filmer. Och än svårare att välja den som jag tycker mest om då det är många bra, men ingen utmärkt film som verkligen sticker ut. Ordningen skulle därför kunna vara rejält annorlunda.

På topp tio återfinns filmer från:

7 USA
1 Sydkorea
1 Tyskland
1 Frankrike

Uppdatering: Plats #4 (Harsh Times) och plats #3 (Antikörper) byter plats med varandra. 15/12-13


#10 A History of Violence (David Cronenberg)


Tom Stall är en respekterad medborgare och familjefar som driver en lunchrestaurang i en liten stad. När det en dag dyker upp två hänsynslösa brottslingar på hans restaurang, blir han tvungen att döda dem i självförsvar. Han blir stadens hjälte, men all mediauppmärksamhet gör att ett par maffiatyper från storstaden dyker upp och påstår att han är någon annan än han utger sig för att vara...

I grund och botten ett familjedrama, men där Cronenberg slänger in ett par scener som slår till med full kraft. Viggo Mortensen är stabil i huvudrollen och det hela blir till en relativt stark film.


#9 The Squid and the Whale (Noah Baumbach)


Fadern i en familj hävdar att han en gång har varit en stor författare men han nöjer sig nu med att jobba som lärare. När modern märker att hon har talang för att skriva så delas familjen av svartsjuka. De separerar och delar på vårdnaden om sina två söner. Modern börjar också träffa den ena sonens tennislärare medan fadern har en affär med en av sina elever, som hans ena son också är intresserad av.

En klart trevlig indiefilm som baseras på regissörens egen uppväxt, något som nog är hemligheten bakom varför det funkar så bra. Både dramatisk och med rätt mängd humor för att det ska funka.


#8 Munich (Steven Spielberg)


Under de Olympiska spelen i München 1972, togs elva israeliska idrottsmän gisslan och mördades av en palestinsk terroristgrupp kallad Svarta September. Den israeliska regeringen sätter samman en grupp Mossad-agenter för att slå tillbaka, leta upp de ansvariga och låta avrätta dem.

En av få nya Spielberg-filmer som lyckas och det mycket tack vare att filmen känns realistisk och är ganska mörk. Det baseras på verkliga händelser så det är givetvis ett plus. Minns att slutet kunde varit lite bättre, men överlag är det en bra film.


#7 Le couperet (Costa-Gavras)


Bruno Davert är en viktig person inom pappersindustrin. När han får sparken av ekonomiska skäl är han beredd att göra vad som helst för att få tillbaka sitt jobb, till och med att mörda sina konkurrenter.

Costa-Gavras hade sin storhetsperiod under främst 70-talet, men med denna thrillerkomedi lyckas han förträffligt bra. Huvudkaraktären är riktigt skön och spelas klockrent av José Garcia.


#6 Grizzly Man (Werner Herzog)


I tretton somrar dokumenterade Timothy Treadwell sitt liv bland Alaskas grizzlybjörnar. Han var medveten om farorna men såg sig som björnarnas beskyddare och såg sin uppgift att leva och dö för dem. Filmen består till stor del av Treadwells eget filmmaterial.

Det är svårt att inte bli charmad av denna dokumentär och dess huvudperson Timothy Treadwell. Werner Herzog har verkligen fått till det och att filmen inte ens blev Oscarsnominerad är lite av ett mysterium.


#5 Me and You and Everyone We Know (Miranda July)


Christine Jesperson är en kontaktsökande performance-artist som använder sig av sina unika artistiska visioner för att närma sig den eller det hon vill ha. Richard Swersey är en nyligen frånskild skoförsäljare och far till två pojkar, och han väntar på att något fantastiskt ska hända i hans liv. Men när han möter den betagande Christine drabbas han av panik.

På förhand lät det här som en film jag inte riktigt brukar gilla, men det är en typisk festival-favorit som går hem hos de flesta och så även hos mig. Varm, rolig och skön film som lyckas med det mesta. Lite grov humor på sina håll, men det gör också att den sticker ut lite.


#4 Antikörper (Christian Alvart)


För några år sedan skakades en liten by av ett brutalt mord på en ung flicka. Byns poliskonstapel, Michael Martens, är fortfarande besatt av mordet och av att finna den som verkligen gjorde det. När Tysklands värste seriemördare, Gabriel Engel, grips och erkänner morden på 13 pojkar, utförda på liknande vis, drar alla i byn en lättnadens suck, men Michael tvivlar. För att få reda på om Engel är gärningsmannen, eller om han fortfarande kan finnas i byn, åker Michael till Berlin för att prata med seriemördaren.

Helt klart en liten tysk pärla som man lätt skulle kunna kalla för den tyska motsvarigheten till När lammen tystnar. Filmens kanske enda riktiga svaghet är dess upplösning, men som helhet är det här en både spännande och stämningsfull thriller.


#3 Harsh Times (David Ayer)


Jim Davis är en f.d. Army Ranger som nyligen lämnat sin tjänst, men lider fortfarande av mardrömmar av sin yrkesutövning. Medan han söker en tjänst hos polisen i Los Angeles som kommer att hjälpa honom att gifta sig med sin mexikanska flickvän och föra in henne i USA, dödar Jim tid genom att hänga med sin kompis Mike som söker jobb.

En film som börjar lite så där innan man verkligen går på djupet. Riktigt bra skådespelarprestationer och en nedåtgående spiral som bara inte kan sluta väl för de inblandade.


#2 Batman Begins (Christopher Nolan)


Det här är berättelsen om hur miljardären Bruce Wayne blir Batman och hur han tar sig an packet i Gotham City, en stad som förfallit sedan Waynes föräldrar mördats i hans tidiga barndom.

En lyckad superhjältefilm där karaktärerna får mycket utrymme och man låter bygga upp storyn på ett bra sätt. Actionsekvenserna är kanske inte på topp, men det viktigaste här är hur det hela berättas.


#1 A Bittersweet Life (Kim Jee-woon)


Den unge hotellchefen Sun-woo skall på sin egen chefs begäran bevaka dennes unga flickvän när chefen skall ut och resa. När Sun-woo väljer att inte avslöja hennes otrohet startar en blodig kedja av hämndaktioner.

En av de bättre koreanska filmerna från 2000-talet och en som håller vid omtitt. Blev faktiskt bättre vid omtitt och bildspråket är riktigt snyggt filmen igenom. Man bjuds på det mesta en bra korean ska innehålla.


Några filmer som slogs om platser på listan var:

The Descent
March of the Penguins
The Matador
Match Point
Stestí / Something Like Happiness
Wedding Crashers

---

Sämsta filmen: Tideland

Ett bottennapp som endast räddas (lite) av den duktiga flickan i huvudrollen.


Största besvikelsen: The Interpreter

Upplagt för en tät och spännande thriller, men det är långt ifrån det slutresultatet. Minns även att slutet var det absolut sämsta de kunde välja, vilket bara sänkte filmen ännu mer.

12 kommentarer:

  1. Oj oj vilket toppår! 1, 3, 4, 7 ska jag se - verkar vara bra. Spielberg skippar jag - jag och drama Spielberg kommer inte speciellt bra överrens. Gillar inte ens Schindlers list.
    10, 9, 6, 5, 2 hade definitivt hamnat på min lista och så även The Descent

    SvaraRadera
    Svar
    1. filmitch: Du har flera trevliga filmer att se fram emot ser jag. Att du skippar München kan jag köpa då den mot slutet blir lite för Spielberg-aktig, men annars är det mycket thriller över det hela.

      Det var som sagt inte alls lätt att rangordna då det var många jämnbra filmer på listan. The Descent var mycket nära att komma med. En klart lyckad film i genren.

      Radera
  2. Antikörper är ingen lätt film att hitta men då killen regisserat både Case 39 och Pandorum så tänker jag fortsätta leta.

    Kul och lite annorlunda lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiffi: Ja, Antikörper är varken mainstream eller särskilt omtalad, men som du nämner har regissören senare gjort några Hollywood-filmer och jag är ganska säker på att det är pga denna fina film. Väl värd att leta upp om man gillar en bra thriller.

      Radera
  3. Inte särskilt mycket som överensstämde här, men då är det många filmer på din lista som jag inte har sett. Men 10-8 och 2 har jag iaf dragit igenom och som du ser nedan är det bara tvåan som kvalar in på min egen lista.

    Brokeback Mountain
    Sin City
    Sophie Scholl
    V for Vendetta
    Batman begins
    Capote
    Hard Candy
    Lady Vengeance
    Madgaskar
    Lords of Dogtown

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofia: Nej, det var inte mycket som var likt där. Främst är det för att jag inte var så förtjust i filmerna du listar och kanske vice versa. Av de du räknar upp har jag inte sett Capote och Lords of Dogtown. Capote borde jag se då jag vill se PS Hoffmans prestation. Av de övriga var det alltså endast Batman Begins som gick hem hos mig. Men så är det ibland :)

      Radera
    2. Ja, jag tycker ju förstås att Capote är riktigt sevärd :)

      Radera
    3. Sofia: Jag får helt enkelt ta och sen den. Tror nog den kan vara klart trevlig. Gillade ju In Cold Blood så det vore intressant att se denna historia.

      Radera
  4. Min lista i nuläget:
    1. Sin City
    2. Charlie and the Chocolat Factory
    3. Batman Begins
    4. Brokeback Mountain
    5. The Three Burials of Melquiades Estrada
    6. Thank You For Smoking
    7. Grizzly Man
    8. Corpse Bride
    9. The Proposition
    10. A History of Violence

    Hade bara kollat 4 av dina, måste iaf se 4 och 8.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonathan: Annorlunda lista i jämförelse med min, men det var också ett år då det inte fanns några givna favoriter för egen del.

      Sin City var visuellt snygg, men jag kom aldrig in i den på allvar. Storyn var lite för tunn tyckte jag.

      Charlie and the... har jag bara sett originalet av. Inte min typ av film.

      Brokeback Mountain var inte alls dålig, men det var bara bitvis som den skapade känslor.

      The Three Burials... har jag inte sett, men den verkar lovande. Kanske får ta en titt.

      Radera
  5. Våra listor skiljer sig en hel del. 10, 9 och 2 återfinns i alla fall på bådas listor.

    Men det verkar som du glömt Serenity!

    Munich tyckte jag var otroligt torr och tråkig. en rejäl besvikelse.

    De filmer jag blir sugen på är nog bara nr 1 som faktiskt står hemma i hyllan någonstans.

    Min lista:
    http://fripp21.blogspot.se/2012/06/top-10-films-of-2005.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henke: Serenity var en film jag inte visste något om när jag såg den. Tyckte den var klart sevärd, en stark trea har jag för mig.

      München tyckte jag var både ganska intressant och spännande, men det beror väl på hur intresserad man är av historien. Däremot minns jag att den har en ganska svag avslutning (typiskt Spielberg).

      Radera