söndag 11 november 2012

L'enfant d'en haut / Sister



Titel: L'enfant d'en haut / Sister / Syster
Genre: Drama
Land: Schweiz/Frankrike
År: 2012
Regi: Ursula Meier
I rollerna: Kacey Mottet Klein, Léa Seydoux, Martin Compston, Gillian Anderson

Handling: 12-åriga Simon bor i dalen nedanför en lyxig skidort i Schweiz tillsammans med sin arbetslösa syster. Varje dag tar han skidliften upp för att stjäla utrustning från de rika turisterna, för att sedan sälja sakerna till de som är villiga att betala...

Omdöme: Schweiz Oscarsbidrag 2013 är detta drama av den fransk/schweiziska regissören Ursula Meier. Det är en historia om pojken Simon (Kacey Mottet Klein) som var och varannan dag tar sig upp med skidliften för att stjäla diverse skidutrustning från turisterna. Utrustningen säljer han sedan till de andra barnen i området där han bor. Pengarna går till mat, toapapper och annat behövligt för sig själv och sin äldre syster Louise (Léa Seydoux).



Simon måste ta hand om sig själv. Han är van vid det eftersom föräldrarna är borta, förmodligen döda. Han tar hand om hemmet, tvättar själv och känns mer ansvarsfull än sin äldre syster. Systern i sin tur är mest intresserad av att träffa nya killar och ränna runt med dem. Hon har svårt att behålla jobb, men verkar inte bry sig nämnvärt om att Simon är ute och stjäl och riskerar att hamna i fara.



Filmen utvecklar sig efter ett tag inte riktigt som man hade hoppats. Inte för att det inte är intressant, men trots en överraskande vändning i filmen så känns det inte riktigt som man visste hur man skulle avsluta det hela. Det gjorde att filmen stod och stampade lite på samma ställe mot slutet och det ledde helt enkelt ingen vart till slut. Men den centrala biten var relationen mellan Simon och Louise, vilket även speglade Simons strävan efter närhet och kärlek.



En av de viktigaste sakerna med en sån här film är att man fattar tycke för en eller båda huvudpersonerna. Men varken Simon eller Louise är särskilt sympatiska. Louise är egoistisk medan Simon förvisso inte vet bättre, men samtidigt känner man inte för honom heller. Han är minst sagt förvirrad av hela sin uppväxt och det är inte så konstigt att förstå.



Lite kul var att en av filmens birollsinnehavare påminde mig om någon, men kunde inte riktigt sätta fingret på vem till en början. Någon scen senare kändes det som att det måste vara Gillian Anderson, även om hennes karaktär verkade prata med brittisk accent. Visst visade det sig vara hon.



Filmens franska originaltitel betyder förresten ungefär "Barnet från ovan", men den internationella och svenska titeln lyder istället "Sister/Syster". Intressant nog visar det sig att denna ändring av titel spelar ganska stor betydelse.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.0

Läs om mina upplevelser under visningarna på Stockholm Filmfestival

Om visningen: En problemfri visning som visade sig bli i princip fullsatt. En av anledningarna var säkerligen att regissören Ursula Meier var på plats för ett Face2Face, men kanske även för att filmen visade sig vara Schweiz Oscarsbidrag, något som jag iofs inte visste på förhand.

Under F2F visar det sig att Meiers förra film, Home (2008), även den var Schweiz Oscarsbidrag. Hon visar sig vara en väldigt pratglad kvinna som pratar på för fullt med sin engelska med stark fransk brytning. Hon berättar lite om allt möjligt känns det som, oavsett vilken fråga hon än får från moderatorn och publiken. Ganska kul, men inte så intressant.

Det kanske intressantaste är ändå när hon berättar att hon kom på själva storyn under en tågresa och att historien om en pojke som stjäl skidutrustning var sann. Som ung var hon med sina föräldrar på en skidsemester. En skidinstruktör hade då fått syn på en pojke och berättade för dem att han var en tjuv och att de skulle vara på sin vakt.

Hon berättade även om Gillian Anderson och att hon var väldigt glad att hon ville vara med i filmen, trots att hon inte spelar huvudrollen. Hon ville även att tittaren skulle känna precis det hon själv ofta kände när hon var i Alperna. Att man känner igen någon kändis, men inte riktigt kan placera personen. Och det resultatet lyckades hon galant med.

När F2F led mot sitt slut kom plötsligt en äldre kvinna från sidan och började vifta med armen för att få ställa en till fråga. Eftersom Ursula Meier pratade på hur länge som helst, flyttade sig kvinnan efter ett tag till mitten av de främre raderna och fortsatte vifta. Moderatorn upptäckte henne och gjorde tecken åt henne att det var slut nu och pekade på klockan. Men kvinnan gav inte upp och började vifta mot Ursula. När moderatorn till sist avslutade F2F ställde kvinnan ändå sin fråga (så klart). Då hade de flesta redan rest sig upp och börjat gå. Kunde bara höra att hon sa något om pojkens situation, men inte mycket mer. Men snacka om att vara envis och inte kunna ta ett nej...

2 kommentarer:

  1. Oj, vad du är aktiv på bloggen och festivalen.. kul! Bästa filmen hittills? Jag älskade Sister och känner väldigt mycket för Simon. Det är väl också den stora anledningen till att jag sätter en femma och du en trea. Jag har också märkt att du generellt är lite snålare när du sätter betyg än jag. Jag brukar ofta sätta fyror när andra sätter treor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebecca: Kul att höra att det uppskattas! Jag trodde på förhand att jag skulle gilla den mer. Men precis som du säger är det A och O om man gillar/känner för karaktären Simon. Det är skillnaden på ett högre betyg helt klart.

      Jag ger generellt lite lägre betyg och i princip aldrig femmor just för att de jag gett fem är favoriter jag helt enkelt gillar lite extra...

      Radera