onsdag 29 januari 2014

De fem bästa hockeyfilmerna



Det har inte direkt gjorts många bra hockeyfilmer genom åren. Det är trots allt svårt att fånga realismen och få duktiga skådespelare att åka skridskor. Men några har lyckats. Därför är detta kort och gott en lista på mina fem favoritfilmer som har med hockey att göra.


På plats #5, med motiveringen: "Älskar man 80-talet, frisyrerna, ungdomsfilm och så klart ett hjältetema, så är detta en mysig liten film värd att se. Rob Lowe och Patrick Swayze går mot toppen av sina filmkarriärer och det kan bara finnas en hjälte."




Med: Rob Lowe, Patrick Swayze, Cynthia Gibb, Ed Lauter, Keanu Reeves

Av: Peter Markle

År: 1986

Läs mer: Ja

Eller: IMDb




På plats #4, med motiveringen: "Är det något kanadensarna är passionerade över så är det nationalsporten ishockey. Och är det någon hockeyfilm som lyckas med realismen och det visuella så är det historien om en av de största fransk-kanadensiska hjältarna från Montreal Canadiens - Maurice 'Rocket' Richard."




Med: Roy Dupuis, Julie LeBraton, Stephen McHattie, Patrice Robitaille

Av: Charles Binamé

År: 2005

Läs mer: Ja

Eller: IMDb




På plats #3, med motiveringen: "Är det något som skiljer denna film från alla andra hockeyfilmer där ute så är det att den i princip enbart fokuserar på slagsmål och en s.k. buse. Underhållande, rolig och faktiskt med en del djup."




Med: Seann William Scott, Liev Schreiber, Alison Pill, Kim Coates

Av: Michael Dowse

År: 2011

Läs mer: Ja

Eller: IMDb




På plats #2, med motiveringen: "En historia om en grupp hjältar som gjorde det omöjliga, ledda av en ledare som trodde på mirakel. En fin, balanserad och faktiskt gripande historia som kunde blivit för mycket. Kurt Russell är minnesvärd som tränaren Herb Brooks."




Med: Kurt Russell, Patricia Clarkson, Noah Emmerich, Sean McCann

Av: Gavin O'Connor

År: 2004

Läs mer: Nej, tyvärr

Eller: IMDb




På plats #1, med motiveringen: "Den givna ettan, och en av de bästa sportfilmerna alla kategorier, är denna klassiker som håller i alla väder. Visar upp hur hockeyn såg ut på 70-talet och har även en av de största skådespelarna i huvudrollen. Älskar man hockey kan man inte annat än älska denna."




Med: Paul Newman, Michael Ontkean, Strother Martin, Lindsay Crouse

Av: George Roy Hill

År: 1977

Läs mer: Nej, tyvärr

Eller: IMDb




Kolla även in Sportfilmer - Favoriter i olika grenar.

---


Andra som skrivit om sportfilmer:

Flmr
Filmitch
Jojjenito
Fiffis filmtajm
The Velvet Café
Fripps filmrevyer
Moving Landscapes
Rörliga bilder och tryckta ord

8 kommentarer:

  1. Jag hade faktiskt tänkt försöka knipa Youngblood, but it wasn't meant to be :( Å andra sidan har jag ju faktiskt sett Slap Shot, så om den är bäst kanske jag kan luta mig tillbaka och ta det lugnt vad gäller hockeyfilmer? ;) Noterade en skriande frånvaro av Mighty Ducks-filmer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofia: Alla har olika smak och uppfattning, men om man frågar en hockeyintresserad så är Slap Shot den ultimata hockeyfilmen.

      Mighty Ducks-filmerna såg jag när det begav sig, men de har uppenbarligen inte lämnat några direkta spår efter sig...

      Radera
  2. Schysste liten lista med hockeyfilmer!

    Jag har bara sett de två i toppen. Miracle var jag inte så imponerad av, den var på sin höjd en "helt ok" tv-film. Kurt Russell var behållningen där.

    Din etta hade jag som en av mina favoritkomedier när jag växte upp tillsammans med filmer som Ombytta roller, 48 timmar, Oh, vilket party, Deltagänget och Rosa Pantern-filmerna. Jag har ingen aning om hur alla dessa filmer skulle stå sig idag. Har sett om 48hrs nyligen och den var inte bra kan jag säga. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henke: Då jag redan hade gjort en större lista med sportfilmer kände jag att det var bättre att fokusera på hockeyfilmer då jag tänkt göra en sådan lista ett bra tag.

      Miracle har jag bara sett en gång, men då gillade jag den. Förvisso ganska patriotisk så jag kan förstå om det lätt blir för mycket för vissa.

      En del filmer håller inte riktigt, det är sant. Sen beror det på om man ser filmen för första gången på väldigt länge eller om man ser om dem med jämna mellanrum. Det ska egentligen inte få påverka, men ibland gör det det.

      Radera
  3. Där var den ju - Youngblood! :)

    Kul med hockeyfilmer, känns som det görs rätt så hockeyfilmer om man ser till sportens popularitet. När ska man få se den första europeiska hockeyfilmen, eller ryska?

    Saknar dock Sudden Death på din lista. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiffi: Youngblood fick representera 80-talsfilmerna, så det kändes rätt att ta med den.

      Det finns en ganska hyllad rysk hockeyfilm som jag dock ej sett. Den heter Legend No. 17 (2013).

      Sudden Death? Den har jag inte sett sen den kom, men även om den utspelas i en hockeyarena så är det ju inte en utpräglad hockey- eller sportfilm ;)

      Radera
  4. Hockey IRL är urtrist men på vita duken är det underhållande.
    Youngblood är min favorit och skulle komma med på en 10 i topp sportfilmer.
    Goon var trevlig men Slagskott var lite småtrist när jag såg om den häromåret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. filmitch: Hockey kan vara urtrist eller riktigt underhållande/spännande beroende på vilken nivå det handlar om.

      Slap Shot är inte för alla då det trots allt är 70-talet den visar upp från sin bästa och sina allra sämsta sidor ;) Men för min del (och för många andra) kommer den alltid vara #1.

      Radera