
Titel: The Disappearance of Eleanor Rigby: Him
Genre: Drama/Romantik
Land: USA
År: 2013
Regi: Ned Benson
I rollerna: James McAvoy, Jessica Chastain, Ciarán Hinds, Bill Hader
Handling: Berättat från mannens perspektiv, historien om ett par som försöker hitta det liv och den kärlek de en gång hade samtidigt som de måste plåstra om de sår som skapats från det förflutna.
Omdöme: I denna den första filmen följer vi mannen i relationen, Conor (James McAvoy). Han driver en liten restaurang i New York med tre anställda. När hans fru Eleanor (Jessica Chastain) plötsligt vill ändra spelreglerna påverkar det hela hans liv. Utan att egentligen prata igenom beslutet med honom ger hon sig iväg. Hon byter nummer och säger inte ens vart hon kommer bo. Givetvis blir han upprörd och vill veta.

När han av sin kock får reda på att hon börjat ta klasser på ett universitet följer han efter henne. Han vill ju veta vad hon har för sig och vill försöka få kontakt med henne för att prata igenom det hela. Eleanor har klippt sig och ändrat stil. Uppenbarligen vill hon lämna sitt gamla liv bakom sig och inte ha något med sin make att göra. Varför hon gör som hon gör får så småningom sin förklaring. Det betyder inte att hon gjort det på ett schysst sätt.

Conor flyttar hem hos sin far Spencer (Ciarán Hinds) som själv äger en framgångsrik restaurang. Hans unga fru (dock ej Conors mamma) har lämnat honom. De två pratar en del, men det är inget som hjälper Conor att kunna komma underfund med vad det är som håller på att hända honom i hans liv. Så dyker Eleanor upp en dag på restaurangen och de två spenderar dagen tillsammans - kanske finns det hopp trots allt?

Eftersom man nästan enbart följer Conor får man inte riktigt lära känna Eleanor. På så vis sympatiserar man med Conor som verkar bry sig om henne, men inte få någon direkt respons. När man får reda på vad som ligger bakom känns det än mer att det är något de borde försöka ta sig igenom tillsammans, även om det kan vara tufft. Felet ligger åtminstone inte hos honom, men det är han som nu får bita i det sura äpplet.

Kan inte säga att filmen som sådan klarar av att lyfta sig till några vidare höjder. Man får väldigt få scener som känns i kroppen. En av dem är en tidig scen när Conor och Eleanor ligger i gräset och eldflugorna flyger runt dem. Fler sådana scener hade varit välkomna. Filmen tar sig dock mot slutet med några lite mer dramatiska scener där även musiken höjer en del. Man lämnas dock med en känsla av att det hela är oavslutat och att man givetvis måste se Her-delen också.
3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
4 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt
Betyg:

Mitt IMDb: 6.5
IMDb: 7.6
---

Titel: The Disappearance of Eleanor Rigby: Her
Genre: Drama/Romantik
Land: USA
År: 2013
Regi: Ned Benson
I rollerna: Jessica Chastain, James McAvoy, William Hurt, Isabelle Huppert, Viola Davis
Handling: Berättat från kvinnans perspektiv, historien om ett par som försöker hitta det liv och den kärlek de en gång hade samtidigt som de måste plåstra om de sår som skapats från det förflutna.
Omdöme: I denna den andra filmen är det Eleanor (Jessica Chastain) som står i fokus. Det är hennes version av det hela som berättas. Efter att hon lämnat sin make Conor (James McAvoy) flyttar hon hem hos sina föräldrar och sin syster. Pappa Julian (William Hurt) är lärare på universitetet och fixar in henne hos sin kollega Lillian (Viola Davis) som föreläser. Mamma Mary (Isabelle Huppert) är en "stay-at-home" alkis som hela tiden har ett glas vin i handen. Hon är fransyska och f.d. musiker.

Eleanor vill släppa det förflutna, livet hon hade med sin make Conor. Givetvis klipper hon av sig håret och lägger på en mörk look runt ögonen. Med en gång känns det som hon är lite smått psykiskt labil, även om hon verkar ganska normal när man får följa henne. För att få tankarna på annat håll börjar hon gå på föreläsningar hon Lillian. De pratar en del och det är inte svårt att lista ut att även hon har ett trist liv. Överhuvudtaget är alla inblandade missnöjda med sina liv. De klagar på äktenskapen de har och haft och inte mycket ljus syns i slutet av tunneln.

Grejen med det hela, att ha det uppdelat i två filmer med hans och hennes perspektiv, borde ha varit att man förstår vad de går igenom och hur de ser på situationen. Problemet är bara att om man inte känner särskilt starkt för någon av karaktärerna blir det lite svårt. Dessutom saknas en riktig poäng med det hela. Man hade önskat att det blivit mer av en wow-upplevelse när man fick se det andra perspektivet, men det uteblir nästan helt.

En sån här film ska ha starka ögonblick och en del magi. Det ska kännas som en klump i magen, antingen positivt eller negativt. Nu känner jag aldrig riktigt av det och då blir historien tyvärr lite platt. Man har inte särskilt mycket romantik, karaktärerna är inte direkt charmiga och de har båda det gott ställt så de inte behöver bry sig om ekonomin. Hon är helt klart värre än han. Hon är mer egoistisk medan han faktiskt försöker reda ut det, även om han givetivs också tar en del felbeslut. Det blir liksom svårt att bry sig om hur det ska gå för dem.

Nej, det hela blir lite för mycket av en vardagsinblick hos ett par som förlorat gnistan. Det må vara realistiskt, men det är inte särskilt spännande att titta på. Inte heller ger det mycket hopp, vilket man gärna vill ha i den här typen av film. Blue Valentine (2011) och Before-trilogin lyckas t.ex. klart bättre i genren. En sak som blir ganska uppenbar är att regissören sneglat på den franska Oscarsvinnaren Un homme et une femme / A Man and a Woman (1966) då båda filmerna är lika bleka i sin ton. Eleanor har nämligen denna filmaffisch i sitt flickrum...
3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt
Betyg:

Mitt IMDb: 6.5
IMDb: 7.6
Rigby!
SvaraRaderaCindy: Tack! / Thank you!
RaderaSpännande koncept. Förstår dock inte riktigt, finns det ytterligare en film som heter "Them"? Eller kan det vara en kombo av de ovan två? Hmm, får forska lite i det här.
SvaraRaderaPlox: Ja, det stämmer. Filmstudion med Harvey Weinstein i spetsen ville slå ihop de två till en film och då klipptes dessa ihop till Them. Men regissörens ursprungliga vision var att ha två filmer, Him och Her.
Radera