onsdag 20 maj 2015

Away from Her



Titel: Away from Her
Genre: Drama
Land: Kanada/Storbritannien/USA
År: 2006
Regi: Sarah Polley
I rollerna: Julie Christie, Gordon Pinsent, Olympia Dukakis, Kristen Thomson

Handling: Fiona och Grant har varit gifta i över 40 år. När Fiona drabbas av alzheimers beslutar hon till sist att flytta till ett sjukhem. Väl där glömmer hon bort sin man och blir kär i en annan patient, något Grant inte tänker tillåta.

Omdöme: Denna kanadensiska film regisserad och skriven av Sarah Polley (baserad på en novell av Alice Munro) såg intressant ut på ytan. Det kändes som det kunde bli ett varmt och fint romantiskt drama på ålderns höst. I rollen som alzheimer-drabbade Fiona ses Julie Christie som är helt rätt för rollen. Som hennes make Grant ses den för mig okände Gordon Pinsent (även om jag så här i efterhand ser att jag sett några filmer med honom i mindre roller på 60- och 70-talet). Varför man valde honom för rollen förblir ett mysterium för mig.



Under filmens gång sitter jag mest och tänker varför man inte valde att ha någon som t.ex. Donald Sutherland (kanadensare). Han måste ha varit för gammal för rollen, tänker jag. Men när jag kollar upp honom och Gordon Pinsent visar det sig att Sutherland är fem år yngre (!) och hade alltså passat perfekt. Med honom hade jag säkerligen känt mer för den manliga karaktären. Nu känner jag mest att Grant i Gordon Pinsents händer blir en smått osympatisk och tråkig skäggfrans. Kan valet ha varit medvetet för att inte ta fokus från Julie Christie? Jag tror nästan det. Tyvärr slår det tillbaka när hon inte är med i bild. Annars är hon (Oscarsnominerad) det bästa med filmen, utan tvekan. Då känns det så synd att varken filmen eller motspelaren håller samma nivå. Kan inte släppa vilket lyft Donald Sutherland hade varit.



Vad som skulle bli en trevlig och varm film blir något annat. Det blir mest deprimerande och händelsefattigt så fort Fiona hamnar på sjukhemmet. Nu följer man istället Grant som kommer på besök var och varannan dag. Det känns överhuvudtaget konstigt med deras förhållande. Uppenbarligen älskar de varandra och har varit gifta i 44 år. Men samtidigt antyder Fiona att Grant, som är en f.d. lärare, en gång i tiden haft ihop det med någon eller några av sina studenter. Dessutom nämns aldrig några barn. Nu behöver de per automatik inte ha några barn, men då borde man åtminstone ha fastställt det och inte låta en gissa om en så viktig detalj.



Det känns tyvärr som storyn bara räckte till den korthistoria som den ursprungligen var. Kanske är jag lite väl hård då jag hoppades på något mer upplyftande, men jag står fast vid att jag blev besviken. Även om jag blev besviken på den Oscarsvinnande Amour (2012) så tycker jag den var mer genomtänkt och gav mer, trots att den också var tragisk. Mitt tips skulle istället vara att se den mer okända Lovely, Still (2008) med duktiga Martin Landau och Ellen Burstyn som är allt dessa två filmer inte lyckas vara - en varm film om kärlek på ålderns höst, men som även bjuder på en del gripande ögonblick.

4 - Skådespelare
2 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.0
IMDb: 7.6

2 kommentarer:

  1. Tyckte väl att jag kände igen historien! Bygger på en novell av Alice Munro som var riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofia: Stämmer bra. Möjligt att filmen skulle tilltala dig mer, men då vet jag inte vilken ton novellen har.

      Radera