söndag 10 maj 2015

Innocence



Titel: Innocence
Genre: Drama/Mysterium
Land: Frankrike/Belgien/Storbritannien/Japan
År: 2004
Regi: Lucile Hadzihalilovic
I rollerna: Marion Cotillard, Hélène de Fougerolles, Bérangère Haubruge, Zoé Auclair

Handling: Sexåriga Iris anländer till internatskolan i en kista. Hon vet inte hur eller varför hon kommit dit och de andra flickorna förklarar att hon aldrig får lämna internatet på egen hand som är en sluten värld med egna regler, egen logik och egna mysterier.

Omdöme: En liten flicka vid namn Iris anländer till ett flickinternat i en kista. Hon välkomnas av ett par jämnåriga och några lite äldre flickor. Bianca är den äldsta av flickorna i huset där Iris ska bo. Hon förklarar att de alla bär färgband som visar vilket stadium de tillhör. Iris får rött som nykomling medan Bianca får bära lila. Flickorna får klara sig själva och ta hand om varandra. De enda vuxna är några gamla kvinnor som står för hushållet och som måste lyda flickorna. Sen har de undervisning av Mademoiselle Edith (Hélène de Fougerolles) som lär dem lite biologi och Mademoiselle Eva (Marion Cotillard) som lär ut balett.



Internatet är beläget i en stor skog med en sjö i mitten, fem hus där flickorna bor samt en huvudbyggnad där undervisningen sker. Området är avgränsat med en hög mur som går hela vägen runt. Att lämna området är inte ett alternativ. Då får man aldrig återvända och ingen vet vad som händer med en. Men Bianca går varje kväll iväg längs den upplysta stigen, något Iris hemskt gärna vill veta hemligheten bakom.



Med en gång känner man att det är ett stort mysterium man kastas in i. Man vet inte bakgrunden till varför flickorna hamnat på internatet då de aldrig nämner sina föräldrar eller hur de hamnade där. Den enda som nämner något är Iris som vill veta när hon ska få träffa sin lillebror. Det enda svaret hon får är att det inte finns några besökare. Men vad är egentligen tanken med att ha dessa flickor på detta internat där det enda de verkar göra är att lära sig dansa balett och leka med varandra dagarna i ända?



Det känns faktiskt lite sektliknande när man sitter och tittar på filmen. Vad ska det leda till? Vet Edith och Eva vad som väntar flickorna? Har de själva gått igenom samma procedur en gång i tiden? Det finns många frågor och det visar sig att det inte finns lika många svar. Något som visar sig bli en viktig ledtråd i mysteriet är fjärilarna som flickorna får lära sig om och som blir ett återkommande tema. Är det där svaret finns tro?



På sätt och vis känns det lite frustrerande att filmen antyder på saker, men aldrig riktigt kommer till skott. Det är hemlighetsfullt, men på ett sätt som får en att känna att man inte riktigt fångar ens intresse fullt ut. Det finns helt klart något där som bara väntar på att komma ut.



Lucile Hadzihalilovic, gift med Gaspar Noé, har skapat en slags saga som kan gå lite hursomhelst. Det är på sina håll vackert och hela tiden mystiskt. Men något saknas för att bli riktigt bra. Att det är en annorlunda och smått unik film bör dock inte underskattas...

3 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.5 alt. 7.0
IMDb: 7.0

4 kommentarer:

  1. Du skriver inget om slutet. Om uppträdandena flickorna förväntas göra på teatern. Om de vuxna männen som tittar på dem. Eller om hur de "föds" ut i samhället när de når en viss ålder...

    Hela filmen är en allegori för unga flickors uppväxt i dagens samhälle.

    Regissören sa på F2F efter filmvisningen (på Filmfesten) att många tyckte filmen var svår att förstå, men att en klass med 10-12 åriga flickor som hon visat filmen för hade förstått filmen och de shade sagt att "just så är det"... Vilket är en skrämmande i sig...

    Verkligen kul att du tog dig an filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henke: Nej, jag vill helst inte avslöja så mycket i mina texter och därför lämnar jag oftast en hel del åt tittaren.

      Det där du skriver om att vuxna män tittar på dem i teatern, det stämmer inte riktigt. Det är även kvinnor i publiken. Men det är lätt att bara tänka på männen ;)

      Filmen har mycket symbolik och den är klart intressant. Svår att förstå eller inte, det är nog upp till var och en. Det beror ju lite på hur man ser på en sån här film (eller just såna här filmer där allt inte förklaras/läggs fram).

      Radera
    2. Spoiler varning!!

      Helt klart rätt i de flesta fallen att låta tittaren själv få uppleva viktiga delar av filmen. Men nu är det ju en film som väldigt få ens känner till, och då kan man ju kanske berätta lite mer, så att det framkommer vilken typ av film det är. Tror dessutom att filmen är så annorlunda att upplevelsen inte ens förstörs även om de läst det jag skrev. Av samma orsak valde jag att inte skriva att det fanns kvinnor i publiken. Kommer ihåg det. Jag upplevde att alla vuxna var hotfulla, med giriga ögon.

      Du får gärna spoilermarkera mina kommentarer (om det ens går i blogger?).

      Jag blir ofta mycket peppad av filmer som är så här skumma, där man inte fattar något först, men man efter att ha tänkt på filmen länge kan börja bena ut vad som egentligen hände eller inte hände. Filmer som Enemy, Mulhollan Dr. Lost highway, Never let me go och denna bland andra.

      Radera
    3. Henke: Nej, man kan inte spoilermarkera kommentarer vad jag vet, tyvärr.

      Alla gör på sitt sätt när de skriver om filmer de sett. Vissa spoilar i princip alltid. Själv vill jag som sagt spoila så lite som möjligt, vilken film det än är. Men jag kan hålla med om att det i en sån här film inte är lika avslöjande med spoilers då det mer är hur man som tittare väljer att tyda signalerna ;)

      Håller med, brukar också gilla den här sortens filmer och de du nämner. Tyckte denna hade mer under ytan som jag hade velat ha fram (inte allt, men lite mer för att känna lite mer).

      Radera