måndag 1 juni 2015

Ex Machina



Titel: Ex Machina
Genre: Drama/Sci-Fi/Thriller
Land: Storbritannien
År: 2015
Regi: Alex Garland
I rollerna: Domhnall Gleeson, Alicia Vikander, Oscar Isaac, Sonoya Mizuno

Handling: 24-årige Caleb, begåvad dataprogrammerare, vinner första priset i en tävling på arbetsplatsen om att tillbringa en vecka i en avsides belägen lyxvilla. Villan ägs av företagets grundare, Nathan, som även bor och arbetar där. På plats möter han ett projekt som Nathan uppfunnit - en vacker kvinnlig robot - och inser att även han är del i ett experiment.

Omdöme: Det är alltid lite spännande när det dyker upp en liten sci-fi av det här slaget. Man kan lätt jämföra med Moon (2009) som också var en regidebut av en brittisk regissör. I båda fallen har man få karaktärer och det utspelar sig på ett fåtal platser. I det fallet hade man duktige Sam Rockwell som bar filmen på sina axlar. Här har man trion Domhnall Gleeson, Alicia Vikander och Oscar Isaac.



Caleb (Domhnall Gleeson) är en ung kille som vinner en tävling på jobbet. Han flygs med helikopter ut till en lyxvilla där företagets grundare bor och jobbar. Denna isolerade plats är perfekt för grundaren av Bluebook, företaget som Caleb jobbar åt. Hans namn är Nathan (Oscar Isaac) och han visar sig vara lite av ett galet geni. Han anses som en av de intelligentaste människorna på jorden och han har nu skapat en intelligent robot vid namn Ava (Alicia Vikander). Meningen är att Caleb under en veckas tid ska lära känna och utvärdera Ava.



Det första man måste säga om filmen är att den har en snygg, futuristisk look. Nathans villa är fenomenalt belägen i naturen (filmat i Norge) och invändigt är den inte mycket sämre. Känns nästan som en Bondskurks lya när man tänker efter. Caleb får ett accesskort som han kan använda runt om hela huset. Om en dörr inte öppnas betyder det att han helt enkelt inte har access till detta rum. Nathan gör också klart för Caleb att han inte ska uppträda som en anställd som är hos sin chef. Han ska istället se honom som sin vän och inte prata med honom i tekniska termer om Ava.



En sak man hade velat se Caleb göra var att utforska huset mer. Här har han fått klartecken från Nathan att använda sitt kort och utforska om han vill. Detta hade varit ett perfekt tillfälle för honom och för oss att lära känna husets alla vrår, inte minst den nedre våningen där Caleb har sitt rum och där han träffar Ava i hennes rum. En annan sak som stör mig lite är Caleb som karaktär. Under filmens gång känns det som han tror att han är smartare än han är och blir då inte direkt sympatisk. Även om Caleb inte är direkt sympatisk så kan man lugnt påstå att Nathan är lite av ett svin.



Under filmens gång satt jag och tänkte på vem som spelar Nathan, men kunde inte placera honom. Han ser helt annorlunda ut med sitt skägg och rakade huvud. I eftertexterna visar det sig vara Oscar Isaac som var så bra i A Most Violent Year (2014). Domhnall Gleeson i rollen som Caleb känns inte optimal. Det är inte det att han inte sköter sig, men jag hade personligen velat ha en mer sympatisk karaktär och bättre skådespelare. Alicia Vikander som Ava kan man inte klaga så mycket på. Hon gör vad hon ska med tanke på förutsättningarna (en robot trots allt, även om hon visar känslor).



Sammanfattningsvis har den här filmen något, helt klart. Det jag gillar mest med den är utan tvekan upplösningen som lämnar en med en nöjdhetskänsla. Just hur den slutar gör att man har mer överseende med Caleb. Det är skönt att filmen bjuder på ett slut som liksom inte gör det enkelt för sig eller för tittaren. Förvisso kan man ha invändningar mot Nathans agerande, geni som han är. Att inte ha en "off switch" i sin säkerhetsanordning som kan användas utan hans jäkla accesskort är korkat.



Istället för att leta fel så ska man tacka för en trevlig liten sci-fi. Synd bara att den har en liten temposvacka ungefär i mitten. Man hade gärna fått göra det hela lite tätare och alltså bytt ut Domhnall Gleeson mot en bättre skådespelare. Vill ge ett högre betyg med tanke på slutet, men eftersom filmen är lite ojämn blir det en stark trea tills vidare.





3 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 7.0 alt. 7.5
IMDb: 7.9

10 kommentarer:

Henke sa...

Jag gillade Gleeson i rollen som Caleb. Tyckte att det var bra att det inte var en allt för känd skådis i den rollen.

Det är intressant att du skriver att du fann honom osympatisk. Han valdes alltså ut till experimentet för att han var en genuint snäll person. Jag såg själv inte några uppenbara osympatiska drag hos honom. :-)

Ger du filmen lägre betyg för att huvudpersonen är osympatisk? Det var lite sådana tankar runt filmen Capote också har jag för mig. Intressant. Tror inte att du ser Game of Thrones, eller hur? Jag och många med mig älskar den serien på grund av de osympatiska, onda, karaktärerna. Inte för de goda/snälla/tråkiga. Tänk Jr Ewing i "Dallas" så förstår du vad jag menar.

Movies - Noir sa...

Henke: Det finns två typer av osympatiska karaktärer som jag ser det. Den ena ogillar jag, den andra älskar jag. Caleb/Gleeson blev för mig en som jag ogillade. Men eftersom man fick det slut man fick så passade det in. Det gjorde att jag blev mer nöjd än om han hade varit sympatisk i mina ögon, haha. Under filmens gång störde jag mig dock en del på Caleb/Gleeson så det sänkte en del.

Nja, lägre betyg ger jag i detta fall främst för att filmen hade en svacka som jag tycker man kunde ha varit utan. En svag fyra hade kanske varit mer rätt med tanke på att jag gillade upplösningen på filmen, men nu tog det emot.

Nej, Game of Thrones har jag inte sett. Men som sagt, jag gillar t.ex. Joaquin Phoenix i Gladiator och Javier Bardem i No Country for Old Men, två "osympatiska" karaktärer, men som jag mer ser som sköna och elaka.

Osympatiska jag inte gillar är istället sådana som Caleb som man ska gilla, men som lägger näsan i blöt och som jag då inte "hejar på". Det är liksom "hjältar" som jag inte tycker förtjänar att vara hjältar ;)

Fiffi sa...

Vad gäller Caleb så tycker jag att han gärna hade fått spelats av en annan skådespelare, nån med kanske aningens mer utstrålning än Domhnall. Hans pappa kanske!! ;D

Sen gillar jag jättemycket tanken på att Alicia Vikander - som är så bra som AI - är ihop med Michael Fassbender som var så jättebra som robothuvud i Prometheus. Tänk vilka coola små robotliknande barn dom skulle kunna få. Kanske i stil med Haley Joel Osments David i A.I? :)

Movies - Noir sa...

Fiffi: Vad sägs om att man hade bytt ut Gleeson mot Fassbender? Där hade man haft en skådespelare som hade funkat klart mycket bättre. Fast givetvis var det ett medvetet val att välja en yngre skådespelare/karaktär som lättare kan manipuleras.

Fiffi sa...

Vilket JÄVLA lyft det hade varit!! Do it! Gör en remake! NU! :D

Steffo sa...

Jamen jag tror vi är helt överens om temposvackan! (och betyget!) :-)
Och bra input där om att Caleb borde ha utforskat kåken lite mer!

Movies - Noir sa...

Fiffi: Kanske en tysk remake/nyversion så att man får något nytt också (med tanke på att Fassbender kan tyska) ;)

Movies - Noir sa...

Steffo: Ja, vi var överens om det mesta här.

Inte sant? Detta hade man t.ex. kunnat göra för att ta filmen från temposvackan...

Jojjenito sa...

Minns nog inte nån temposvacka, och även om det kanske stämmer att tempot sjönk så försvann inte spänningen (för mig). Caleb osympatisk, hmmm. För att "att han tror att han var smartare än han är". Ja, kanske det. Själv tyckte jag han var naiv och det är väl ungefär samma sak som att tro att man är smartare än vad man är. Men jag fann inte honom osympatisk.

Jag har förresten höjt filmen till en femma! :) Den första sen Enemy.

Movies - Noir sa...

Jojjenito: Karaktären var lite osympatisk, men även skådespelaren som inte funkade på mig. Men jag håller med om att han skulle vara naiv och tro att han visste bäst. Det var ju en del av vändningen mot slutet. Så det funkade till slut, även om jag under filmens gång alltså störde mig en del på honom ;)

Så pass? En femma blir det aldrig för egen del, men jag skulle kunna höja den lite om/när jag ser om den.