måndag 6 juli 2015

Fifty Shades of Grey



Titel: Fifty Shades of Grey
Genre: Drama/Romantik
Land: USA
År: 2015
Regi: Sam Taylor-Johnson
I rollerna: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Marcia Gay Harden, Eloise Mumford

Handling: Litteraturstudenten Anastasia Steele går med på att intervjua miljardären Christian Grey för att göra sin rumskompis en tjänst. Intervjuoffret visar sig vara en man som är både vacker och intelligent, men också en aning överlägsen. Den naiva Ana och den reserverade Christian dras ohjälpligt till varandra. Hon kan inte motstå honom och han vill ha henne, men på sina egna villkor. Ana tvekar när hon under den framgångsrike Christian Greys yta, anar en man som har ett kontrollbehov på gränsen till besatthet. Men ju närmare de kommer varandra, desto mer upptäcker Ana inte bara av Christian hemligheter, utan även sidor hon själv inte visste hon hade.

Omdöme: Detta blev en väldigt omtalad film när den kom. Förmodligen för att den baseras på en omtalad bok med samma namn. Själv var jag inte ett dugg sugen på att se den på bio, men man kan säga att jag blev utmanad att se den vid tillfälle. När det tillfället kom befarade jag en usel film. Men det var trots allt med öppet sinne jag tog mig an filmen.



Dakota Johnson och Jamie Dornan ses i de två huvudrollerna. I princip helt okända, vilket visade sig passa bra. Man hade då inget sedan tidigare som störde. Iofs visade det sig att jag hade sett båda tidigare, men ingen av dem hade haft framstående roller i de filmerna. Hon spelar den oerfarna Anastasia Steele. Han spelar den rike snyggingen Christian Grey.



Det hela börjar lite suspekt redan från början när de träffas. Hon hoppar in för sin rumskompis som blivit sjuk med att göra en intervju på Christian Greys kontor. Hon biter sig i läppen ett par gånger och är uppenbart torr i halsen under intervjun. Han gör snabbt anspelningar på att han är intresserad av henne, trots att han borde kunna få vem som helst. Senare visar det sig att han gjort detta förr - många gånger. Men vad är det han egentligen vill med Ana som hon kallas?



Ok, jag måste börja med Jamie Dornan i rollen som Christian Grey. Jag kan inte låta bli att tycka att han påminner en del om Eric Bana i kombination med lite Christopher Reeve som ung. Att han ser något creepy ut med sina uppspärrade ögon och sin intensiva blick verkar inte störa henne eller andra kvinnor. Förmodligen är det pengarna och makten som lockar, så klart.



När Christian flyger hem Ana till sin flotta bostad och visar henne runt kommer vi så till hans "lekrum". Fast det är inte riktigt ett vanligt lekrum. Han har istället en alldeles egen "Fritzl-kammare" som jag skulle vilja kalla det. Ok, det är kanske att ta i, men det borde avskräcka de flesta. Men Ana säger inte nej. Hon vill ju ha sin 'billion-dollar-man' för sig själv.



En relation inleds och de har trevligt tillsammans, både inne i och utanför "lekrummet". Man bjuds på en del snuskigheter och Ana verkar trivas. Det mest komiska i sammanhanget är kontraktet som Christian vill ha påskrivet. Ana tar sig en rejäl funderare och Christian blir alltmer desperat. Ja, det är inte svårt att se humorn i det hela i denna smått bisarra situation och film. Men på något sätt funkar det att se på. Det är inte så dåligt som jag hade befarat. Dessutom lite intressant att en kvinna regisserat (vilket jag inte visste förrän i efterhand). Intressant då hon väljer att visa en hel del av Dakota Johnson utan kläder på, men inte så mycket av Jamie Dornan.



Vad som ger en del huvudbry kommer mot slutet. Ana har gått med på allt Christian velat göra med henne. Men när han säger att han vill straffa henne blir hon plötsligt tveksam. "Gör det värsta möjliga", säger hon. "Då kan jag avgöra om det kommer funka eller inte". Hon får lite smisk (vilket hon fått tidigare, men då kallades det inte för en bestraffning) och plötsligt är det inte kul längre. Varför inte bara använda sina kodord "yellow" eller "red" om hon nu inte gillade/ville det? Ytterst konstigt.



Avslutningsvis blir det väldigt uppenbart att Audi sponsrat filmen då Christian enbart kör runt i diverse Audi-modeller. Om det hade framgått att han av någon anledning var tvungen att enbart ha Audi (likt hans andra fixering) hade det varit mer trovärdigt. Tror nämligen att han hade haft bättre variation och inte minst införskaffat sig lite bättre bilar än så i verkligheten. Bara en kul notering, inget som påverkar filmen.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.5
IMDb: 4.2

4 kommentarer:

  1. Kul att se att filmen gick hem kanske lite mer än du på förhand trott?

    Vad gäller vem Jamie Dornan är lik, för egen del tycker jag denna liknelse är nästan otäckt klockren.

    http://image-cdn.like.tv/mtg/image/upload/w_610,c_lfill/v1424357622/uvls9q42rxii2youidna.jpg

    http://i.huffpost.com/gen/1425226/thumbs/o-CLEAN-570.jpg?1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiffi: Ja, absolut var det så. Till en början kändes det som det kunde bli en kalkon, men jag tyckte den höll intresset uppe efter det.

      Hahaha, den liknelsen hade jag aldrig tänkt på. Visst finns det en liknelse, speciellt på den första bilden. Men nej, den där liknelsen var för egen del mer rolig än lik (åtminstone när jag tänker på hur Jamie Dornan såg ut i filmen).

      Radera
  2. Kul filmval. Du överraskar. Jag var också mer road än uttråkad under denna filmen. Helt klart en positiv överraskning. Jag hade mycket låga förväntningar.

    Håller med om att den var ologisk där mot slutet... Men det stora problemet med filmen, om man inte bara låter sig förföras av snygga miljöer och vackra skådisar, är att den presenteras BDSM så felaktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henke: I'm a man of many talents, eller något sånt ;)

      Jo, men jag kan tycka att det är lite småkul med såna här filmer. Ofta gillar jag de mindre hyllade mer än de som alla hyllar.

      Inte så insatt i BDSM så det var inget jag tänkte på.

      Radera