söndag 12 juli 2015

Pretty Woman



Titel: Pretty Woman
Genre: Komedi/Romantik
Land: USA
År: 1990
Regi: Garry Marshall
I rollerna: Richard Gere, Julia Roberts, Jason Alexander, Hector Elizondo

Handling: En prostituerad möter av en händelse en snygg och framgångsrik affärsman. Detta leder till en högst oväntad kärleksaffär och en modern askungesaga.

Omdöme: Rik affärsman (Richard Gere) lånar sin advokats sportbil, kör vilse på Los Angeles gator och frågar prostituerad (Julia Roberts) om hjälp att hitta till Beverly Hills. Mot betalning (givetvis) ska hon visa vägen. Hon visar inte bara vägen utan får även köra hem affärsmannen till hans hotell och stannar för natten mot $300.



Premissen är givetvis fånig och tyvärr blir det inte bättre när man redan på förhand har svårt för Julia Roberts, även kallad "Jokern". Som den prostituerade Vivian är hon inte direkt övertygande. Eller rättare sagt, hennes karaktär är lite för ojämn. Ena stunden agerar hon som en 5-åring för att efter bara några timmar (ok, dagar) tillsammans med sin torsk Edward bli någorlunda normal.



Jag känner aldrig att filmen har det för att bli direkt underhållen eller road av historien. Givetvis är det ett problem att Jokern är en skådespelerska jag alltid haft svårt för. Richard Gere är däremot en jag uppskattar mer på senare tid. Men de har inte någon direkt sprakande kemi mellan varandra och historien är som sagt korkad. Man kan förvisso se den som en askungesaga, men för egen del hade Vivian behövt vara en trevligare karaktär och spelas av en mer sympatisk skådespelerska.



Lyckligtvis har filmen mer än bara dessa två. Man har inte minst Jason Alexander i rollen som Edwards advokat. Kul att se honom här som lite småsliskig advokat innan han blev George Costanza i "Seinfeld". Även Hector Elizondo som hotellchefen är småtrevlig och bidrar med en del humor. Alltid viktigt med bra biroller, speciellt i det här fallet när huvudpersonerna inte direkt övertygar på mig. Musiken är lite för ojämn, men Roy Orbison och inte minst Roxette bjuder på lite "feeling".

3 - Skådespelare
2 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
14 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.0
IMDb: 6.9

6 kommentarer:

  1. Bra film. Saga. Jason Alexander är hysteriskt underhållande.

    Betyg: 4/5

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henke: Saga på sätt och vis, håller med. Problemet blir när man inte gillar de två huvudpersonerna, speciellt Jokern. Men håller med om att Jason Alexander är bra ;)

      Radera
  2. Svar
    1. Henke: Den är alltid stor, för stor, haha. Har tyvärr alltid haft svårt för henne, även om jag inte avskyr henne.

      Radera
  3. Ogillar denna film skarpt. Konstigt nog tyckte jag den var bra första ggn jag såg den men vid omtitt har jag insett hur sunkig den egentligen är. Jokern är faktiskt prostituerad med det skildras som att hon har ett vanligt 9-5 jobb. Jag vet att det "bara" är en film men har mycket svårt för just denna bit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. filmitch: Det finns mycket som luktar illa med denna film. Jag tycker inte den är usel, men det finns så många andra klart mycket bättre filmer i den romantiska genren.

      Radera