lördag 11 juli 2015

Serendipity



Titel: Serendipity / Om ödet får bestämma
Genre: Romantik/Komedi
Land: USA
År: 2001
Regi: Peter Chelsom
I rollerna: John Cusack, Kate Beckinsale, Jeremy Piven, Bridget Moynahan

Handling: Två människor stöter ihop med varandra på ett varuhus i New York och tycke uppstår. Båda har emellertid förhållanden så de bestämmer sig för att låta ödet avgöra om de ska ses igen...

Omdöme: Jonathan (John Cusack) och Sara (Kate Beckinsale) är båda ute och handlar julklappar på ett varuhus i New York. När båda tar tag i det sista paret svarta handskar uppstår en lättsam och harmlös konversation. De bestämmer sig för att ta en kaffe på Saras favoritcafé "Serendipity". Där blir deras konversation något djupare och det visar sig att Sara tror på ödet.



De har väldigt trevligt i varandras sällskap, men då båda är i förhållanden beslutar de sig för att låta ödet avgöra. Han skriver ner sitt namn och nummer på en $5 sedel som de köper något för i en kiosk. Hon ska skriva sitt namn och nummer i en bok (Love in the Time of Cholera) som hon kommer lämna in på ett antikvariet någonstans i New York. Om ödet vill kommer de att träffas igen.



Det är premissen med hur denna lilla trevliga romantiska film inleder. Jag hade sett den en gång för länge sen och hade lagt den på minnet då jag fann den trevlig och gärna ville se om den. John Cusack var van vid den här typen av roller och hade bara året innan gjort den lyckade High Fidelity (2000). Även om karaktärerna skiljer sig åt en del så känner man igen stilen. Det funkar bra även här.



Kate Beckinsale i rollen som brittiskan Sara är vacker att titta på, men jag hade faktiskt minne av att jag blev mer tagen av henne (karaktären) när jag såg filmen första gången. Nu blir det främst inledningen som jag tycker funkar klart bra dem emellan. Kanske inte så konstigt då de resten av filmen inte är tillsammans utan man får följa dem ett par år senare när de båda ska gifta sig med sina nuvarande. De känner båda att de en gång för alla måste ta reda på om de var menade för varandra eller inte - öde eller inte.



Man får lite blandade känslor inför Jonathan och Sara när de på varsitt håll (han i New York, hon i San Francisco) är i lyckliga förhållanden som är redo för giftermål. I synnerhet blir det lite bittert när man ser Jonathan med sin fästmö och blivande fru Halley (Bridget Moynahan, som jag här nog blir mer tagen av än Beckinsale) som är allt han borde kunna önska sig. Det gör att man känner att han inte skulle riskera att sabba vad han har med henne för att leta efter en nål i en höstack flera år senare. I vanliga fall hade jag kanske inte tänkt i dessa banor, men nu gör jag det. Å andra sidan kan jag förstå romantikern i honom (och henne) med tanke på de fina och smått magiska ögonblicken de hade tillsammans i inledningen av historien.



Filmen är på behagliga 80-85 minuter och hinner med ganska mycket trots den korta speltiden. Dock tycker jag inte riktigt man får till slutet lika fint som inledningen. Önskar att det hade gjorts lite snyggare. Då syftar jag på hur ödet för dem samman efter alla dessa år. Det blir lite vekare än det hade kunnat vara. Med en bättre avslutning och några ändringar så man hade känt mer för dem (och mindre för Halley) hade det blivit bättre i mina ögon. Trots allt gott om romantik för romantikerna, en del humor och några fina scener att ta med sig.

3 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 7.0
IMDb: 6.9

2 kommentarer:

  1. Yipee, du skriver om Serenity tänkte jag först men ack nej så bra var det inte... Serendipity var det tydligen! :-D

    Denna har jag inte sett. Sugenhetsgrad: 75% då jag i princip vill se alla John Cusack-filmer vad det lider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henke: Haha, Serenity har jag sett och skrivit om... hmm, men jag hittar inte någon text märker jag. Skrev om den för länge sen innan jag startade bloggen.

      Serendipity ska du se som gillar John Cusack, givet.

      Radera