lördag 18 juli 2015

The Life Aquatic with Steve Zissou



Titel: The Life Aquatic with Steve Zissou
Genre: Komedi/Äventyr/Drama
Land: USA
År: 2004
Regi: Wes Anderson
I rollerna: Bill Murray, Owen Wilson, Cate Blanchett, Willem Dafoe, Anjelica Huston, Jeff Goldblum,

Handling: Steve Zissou är en excentrisk och berömd djuphavsforskare som bestämt sig för att leta upp och utkräva hämnd på den ovanliga haj som åt upp en ur hans besättning. Med på resan följer Zissous nyfunne son och en gravid journalist som ska skriva en artikel om Zissou.

Omdöme: Intressant nog var detta den enda långfilmen (av hittills åtta) av Wes Anderson som jag inte hade sett. Det fanns egentligen ingen anledning till det då filmen har skådespelare jag inte har något emot och en regissör som i sina bästa stunder kan vara riktigt bra. Men han brukar också ha problem med att få ihop en bra film under hela speltiden. På tal om speltiden så sticker denna ut från mängden då den är på runt två timmar. Hans filmer brukar oftast ligga på runt 90 minuter, med undantaget The Royal Tenenbaums (2001) som är på 110 minuter, och som i mitt tycke också är hans bästa film.



När själva historien utspelar sig är lite av ett mysterium, precis som var det utspelar sig. Någonstans längs och utanför den italienska kusten är en bra gissning med tanke på att Steve Zissou (Bill Murray) besöker en italiensk filmfestival i filmens inledning. Det mesta tyder på att det är 70-tal med tanke på elektroniken, kläderna osv. Men man kan också se det som en fantasivärld då filmens look endast finns i Wes Andersons egna speciella värld. Inte lika excentrisk som några av hans andra filmers look, men man känner definitivt igen stilen.



Steve Zissou har ett minst lika udda gäng med sig som han själv är. Här finns hans fru Eleanor (Anjelica Huston), tysken Klaus (Willem Dafoe), en ständigt sjungande portugis/brasilianare vid namn Pelé som kör David Bowie-låtar på portugisiska (ett roligt inslag för övrigt), en indier och en australiensare. Dessutom dyker Ned (Owen Wilson) upp och påstår sig vara Steves son. Även den gravida journalisten Jane (Cate Blanchett) följer med på den senaste expeditionen då hon ska skriva en artikel om Steve Zissou.



Det är svårt att förklara vad filmen går ut på, men i korta drag har Steve Zissou och hans gäng införskaffat sig ett stort fartyg som de glider runt med. Expeditionen de ger sig ut på går ut på att lokalisera den jaguarhaj som åt upp en av medarbetarna på deras förra expedition. Det stora problemet filmen har är att den känns "all over the place". Man hoppar friskt mellan scenerna och i många fall känns det som de inte har någon som helst poäng eller anledning att finnas med. Känns snarare som Wes Anderson inte velat klippa bort saker han tyckte var roliga.



När man inte har någon strukturerad story (som man hade i nämnda The Royal Tenenbaums) så blir det alldeles för utdraget och faktiskt ganska dåligt. Det är redan från början vanskligt att göra en film som är lite "out there", men när det inte leder någonvart tappar man tålamodet och blir mest frustrerad. Det finns en del roliga scener och detaljer värda att titta på, som t.ex. djuren gjorda i stop-motion (som sjöhästen och krabborna) som kommer från ingenstans och bjuder på skratt. Det är också oftast snyggt att titta på, men när storyn är obefintlig faller filmen till slut pladask. En av Wes Andersons sämsta filmer.

3 - Skådespelare
1 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
14 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 5.5
IMDb: 7.3

4 kommentarer:

  1. Ditt betyg blir ytterligare bevis för min tes: detta är ingen "vanlig" Wes Anderson vilket innebär att de som brukar gilla honom inte gillar den här medan de som inte gillar honom tycker att Zissous äventyr är rätt underhållande. Som jag till exempel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofia: Personligen kan jag inte kalla mig för ett Wes Anderson-fan. Flera av hans filmer är trevliga att se på, men endast The Royal Tenenbaums anser jag som bra.

      Tror snarare de riktiga fansen (och du) gillar den här ;)

      Radera
    2. Mja, min upplevelse är att de flesta som gillar Royal Tenenbaums eller Rushmore inte gillar Zissou. För min del är det tvärtom.

      Radera
    3. Sofia: Fast jag gillar inte Rushmore nämnvärt (även om det var länge sen jag såg den). The Darjeeling Limited är nod den jag tycker är näst bäst. Men visst, Tenenbaums och Darjeeling är nog mer lika varandra. Life Aquatic har mindre handling och är mer ytlig.

      Radera