onsdag 27 januari 2016

Dheepan



Titel: Dheepan
Genre: Drama/Kriminalare
Land: Frankrike
År: 2015
Regi: Jacques Audiard
I rollerna: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby, Vincent Rottiers

Handling: Dheepan tillhör de tamilska tigrarna på Sri Lanka men bestämmer sig för att fly till Europa tillsammans med två främlingar. Tillsammans startar de om i Frankrike i hopp om ett lugnt liv. Omställningen blir dock svår, inte minst då de inte kan språket och hamnar i ett tufft bostadsområde.

Omdöme: Franske regissören och manusförfattaren Jacques Audiard har gjort ett par sevärda och bra filmer, som t.ex. Sur mes lèvres (2001), Un prophète (2009) och Rust and Bone (2012). Däremot var jag inte särskilt nöjd med The Beat That My Heart Skipped (2005). Dagens film vann bl.a. Guldpalmen i Cannes. Skulle det visa sig vara hans bästa film?



Historien tar oss från ett Sri Lanka utan framtid till ett Frankrike med andra problem. Tre främlingar utger sig för att vara en familj för att med en död familjs pass kunna fly från inbördeskriget. Dheepan och Yalini utger sig för att vara gifta medan Illayaal agerar deras 9-åriga dotter. Dheepans fru och barn dog hemma på Sri Lanka, precis som Illayaals föräldrar. I Frankrike ställs de mot nya utmaningar som att lära sig språket och livnära sig på något sätt.



Dheepan får jobb som vaktmästare i ett bostadsområde där många utlänningar bor, men även kriminella som gjort området till sitt. Yalini får snart ett jobb i ett av bostadshusen där hon ska laga mat och hjälpa en äldre herre. Han visar sig vara farbror till en av de kriminella som styr i området och som i dagarna släpps från fängelset. Illayaal börjar skolan där hon får chansen att lära sig franska och på så vis hjälpa sina "föräldrar" bättre.



Livet rullar på, precis som filmen. Det händer egentligen inte så mycket för att man ska ryckas med i deras öde, trots att man borde kunna göra det. Det är liksom något som saknas då det mest blir en inblick i vardagen för dessa främlingar som försöker skapa sig ett nytt liv. De har lämnat en plats utan framtid och hamnar i en liknande situation. Det går väl an för dem efter ett tag, men områdets kriminella verksamhet kommer allt närmare och gör att de känner sig osäkra. Är det dags att ge sig av eller ska de stanna och sätta ner foten? Dheepan har iaf sin uppfattning klar för sig.



Trots en ganska explosiv upplösning uteblir effekten, mest tack vare att man inte direkt bryr sig nämnvärt. Alla tre känns som de mest glider igenom vardagen utan att vilja känna. Avsaknaden av känslor hos karaktärerna, förutom i ett par situationer, gör att man inte riktigt kommer dem nära. Då blir också historien lidande då det inte händer tillräckligt för att väcka intresset. Åtminstone inte hos mig.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.5
IMDb: 7.2

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte nog att jag började bry mig om alla tre personerna och satte därmed ett lite högre betyg än du- Klart bättre än Rust and Bone för min del

    https://bilderord.wordpress.com/2015/09/19/dheepan-2015/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofia: Visst ville man att det skulle gå bra för dem, men jag kände inte riktigt att historien greppade tag i mig som jag hade önskat. Rust and Bone gjorde det mer (på mig), åtminstone bitvis.

      Radera
  2. Aha. Håller du denna som svagare än Rust and bone så blir jag inte sugen. Tror jag gav Rust and bone en svag tvåa eller nåt sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henke: Denna tilltalar nog vissa mer än mig. Rust and Bone gav jag en svag fyra, så du kanske skulle tycka tvärtom - som Sofia :)

      Radera
  3. "Det är liksom något som saknas då det mest blir en inblick i vardagen för dessa främlingar som försöker skapa sig ett nytt liv."

    Jag tyckte faktiskt just den inblicken räckte alldeles utmärkt. Fast ändå var det den avslutande våldsorgien som lyfte filmen för min del.

    https://jojjenito.wordpress.com/2015/09/17/dheepan-2015/

    Hur tolkade du slutet i England? Hände det verkligen eller var det bara en dröm/fantasi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jojjenito: En inblick i vardagen kan vara jätteintressant om karaktärerna tilltalar en och historien bjuder på något som greppar tag i en. Kände tyvärr inte tillräckligt för någon del.

      Ja, det explosiva slutet höjde en del, men det kändes något plötsligt. Hade nog velat ha något innan dess som hade gett den sekvensen lite mer tyngd.

      Hmm, skulle kunna vara som du säger. Inget som slog mig, men kan vara så. Speciellt med tanke på vad som hände precis innan.

      Radera