onsdag 13 januari 2016

Steve Jobs



Titel: Steve Jobs
Genre: Drama
Land: USA
År: 2015
Regi: Danny Boyle
I rollerna: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels

Handling: Ett intimt porträtt som berättar om tre viktiga händelser i Steve Jobs liv.

Omdöme: Historien berättar tre händelser i Steve Jobs turbulenta tid inom och runt Apple. Samtliga tre händelser sker i samband med introduktionen av nya produkter. Den första utspelar sig 1984 då Macintosh-datorn ska introduceras. Hans dotter Lisa är då 5 år, men han vill inte erkänna att han är fadern. 1989 har han fått sparken från Apple och istället startat upp företaget NeXT som ska introducera NeXT-datorn. Dottern Lisa är nu 9 år och han börjar märka att hon har mer gemensamt med honom än med sin mor. 1998 är han tillbaka på Apple och ska nu introducera iMac. Dottern är nu 19 år och ska börja på college. Problemet är bara att han grälat med henne och sagt att han inte tänker betala avgiften så att hon kan börja.



Med manus av Aaron Sorkin, som skrev The Social Network (2010) märker man likheter med den filmen i dialogen och karaktärerna. Eller är det bara en slump att man inte hittar några sympatiska karaktärer i de båda filmerna? Männen bakom Facebook och i det här fallet Apple är helt enkelt inte sympatiska, särskilt inte i dessa två filmer.



För regin står Danny Boyle, men det tycker jag inte riktigt märks. Iofs kan hans filmer skilja sig åt en hel del, men stilen brukar finnas där. Storyn känns lite för instängd för honom (i princip hela filmen utspelar sig inomhus, på scen, backstage, i korridorer och loger). Då och då bjuds man på några visuella godbitar. Men jag tycker inte direkt att man fångar tidseran (främst 1984 och 1988), vilket borde varit prio ett.



Michael Fassbender spelar Steve Jobs och även om jag inte har så bra koll på Jobs så känner jag att jag ser - Fassbender. Han är duktig, men jag känner inte direkt att jag ser en annan person. Fassbender har gjort ett par riktigt bra prestationer, som t.ex. i 12 Years a Slave (2013) och framförallt i Shame (2011). Det här är något lite annorlunda och inte riktigt på samma nivå i mitt tycke.



Kate Winslet känner man nästan inte igen under filmens första del som utspelar sig 1984. För varje historia blommar hon liksom ut (från att se ut som typ en bibliotekarie). Precis som Fassbender är hon bra, men det finns något som stör med henne. Det är hennes brytning (hennes karaktär Joanna Hoffman ska komma från Polen). Den är väldigt ojämn känns det som. Åtminstone är det så att jag tänker på den mer vissa gånger och mindre andra gånger. Känns som den borde vara jämnare. Fast det kan vara så att jag inte tänkte på det till en början.



Det var det här med osympatiska karaktärer. Vem ska man egentligen gilla här? Är det ok att Steve Jobs ska vara en skitstövel mot allt och alla bara för att han ses som något av ett geni? Ska inte någon annan i hans närhet åtminstone agera som en motpol? Kanske att hans dotter Lisa som 5-åring är den mest sympatiska i hela filmen om man måste nämna någon. Filmen handlar om karaktärerna och har inte så mycket annat att bjuda på. När karaktärerna inte är sympatiska eller särskilt starka för den delen så blir det svårt att gilla filmen.



Å andra sidan har den ett högt tempo i dialogen och de två timmarna blir inte direkt smärtsamma. Till slut konstaterar man dock att Steve Jobs var en skitstövel. Förvisso tycker jag det är skönt att man inte gjort det hela till en slags reklamfilm för Apple, men det hade varit kul att få se lite av utvecklingen och arbetet med produkterna. Personligen har jag aldrig ägt en Apple-produkt. Efter att ha sett filmen är jag glad över det.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.5
IMDb: 7.6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar