söndag 12 februari 2017

Scarlet Screet



Titel: Scarlet Street / Kvinna i rött
Genre: Film-Noir
Land: USA
År: 1945
Regi: Fritz Lang
I rollerna: Edward G. Robinson, Joan Bennett, Dan Duryea, Margaret Lindsay

Handling: En äldre man faller för en ung kvinna. Kvinnan får honom att tro att hon är intresserad för att hon och hennes småkriminelle fästman ska kunna dra nytta av honom.

Omdöme: Året efter att Fritz Lang gjorde The Woman in the Window (1944) kom denna film som återförenade de tre huvudrollsinnehavarna Edward G. Robinson, Joan Bennett och Dan Duryea. Det är inte särskilt svårt att blanda ihop dessa två filmer då de har mer än regissören och de tre skådespelarna gemensamt. Båda handlar om en äldre man som fattar tycke för en yngre kvinna och båda har tavlor som spelar en viktig roll.



Den ansvarige kassören Christopher Cross (Edward G. Robinson) har jobbat åt sin chef J.J. Hogarth i många år och är en både omtyckt och pålitlig medarbetare. På väg hem efter en sen firmafest i ett regnigt New York räddar han en ung kvinna mitt under ett pågående rån. Kvinnan visar sig vara Katharine "Kitty" March (Joan Bennett) som utger sig för att vara en skådespelerska. Cross å sin sida utger sig för att vara konstnär, vilket han till viss del också är då hans hobby är att tillbringa söndagarna med att måla.



Kitty och hennes småkriminelle pojkvän Johnny Prince (Dan Duryea) ser nu sin chans att tjäna en hacka på "konstnären" Cross och hans tavlor. Kitty måste bara hålla skenet uppe länge nog av att hon finner Cross intressant. Frågan är bara hur länge den något naive, och gifte Cross kan luras innan bägaren rinner över.



I tidigare nämnda samarbete på The Woman in the Window var det Edward G. Robinson och Dan Duryea som var bäst och hade mest att jobba med. Här är det istället Joan Bennett som visar vad hon går för, med den alltid sevärde Dan Duryea i en passande skurkroll. Edward G. Robinson får en något svag roll att jobba med kan jag tycka, inte minst när man vet vad han normalt sett går för.



Sett till stora delar av filmen är det inte riktigt en film-noir med den mörka, spännande handlingen. Dock finns intrigen utan tvekan där och det leder till en noir-upplösning som inte går av för hackor. Dessutom är den smårolig med en del bra repliker, inte minst från Kittys sida. Det som dock saknas är dels en hårdare väg till slutet. Det händer inte tillräckligt helt enkelt. Dels fortsätter man en sju-åtta minuter efter att själva slutet borde kommit. Man lägger på ett slut som i mitt tycke inte blir direkt tillfredsställande och som inte hade behövts.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 7.0
IMDb: 7.9

2 kommentarer:

  1. Jag minns inga detaljer men jag minns att jag blev berörd av Robinsons insats, och att filmen var upplagd som en förväxlingskomedi fast det var en tragedi. Jag satte faktiskt en svag fyra.

    https://jojjenito.wordpress.com/2011/08/05/film-noir-fredag-scarlet-street/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att vi såg denna och The Woman in the Window tillsammans (eller?) på Cinemateket. Jag gillade nog den lite mer än denna då, men nu tycker jag de båda har sina positiva och negativa egenskaper. Fast båda är klart bra.

      Radera