torsdag 17 augusti 2017

Mina favoritfilmer - 1948

Detta är ett år som inte har de riktiga toppfilmerna och ingen given etta. Men de sex-sju främsta filmerna från året är alla klart bra och höjer sig över mängden. Svårt att välja vilka de övriga tre ska vara som kommer med på topp tio då det står mellan en fem-sex filmer.

På topp tio återfinns filmer från:

9 USA
1 Storbritannien


#10 The Search (Fred Zinnemann)



En ung pojke flyr från ett flyktingläger i efterkrigstidens Tyskland. En amerikansk soldat tar hand om honom och planerar att ta honom med sig till Amerika, i tron om att han är föräldralös. Under tiden söker hans mor efter honom.

Montgomery Clift (i sin filmdebut) och Fred Zinnemann skulle båda få sin första Oscarsnominering för denna lite mindre kända film. Ett fintstämt drama som fångar efterkrigstidens Tyskland bra.


#9 The Fallen Idol (Carol Reed)



Diplomatsonen Phillipe idoliserar butlern Baines. En dag följer Phillipe efter Baines i förhoppning om att de ska ta en promenad tillsammans, men han träffar istället på Baines i sällskap med en ung kvinna. Baines säger till pojken att hon är en släkting och säger till pojken att hålla det hela hemligt, speciellt för Mrs Baines. Pojken snärjer dock in sig i de vuxnas lögner och har svårt att hålla hemligheter. När Mrs Baines dör i en fallolycka, blir Baines misstänkt. Pojken försöker hjälpa Baines, men gör mer skada än nytta genom att ljuga för polisen.

Carol Reeds mittfilm mellan de bättre Odd Man Out (1947) och The Third Man (1949) är en lite annorlunda film berättad ur en pojkes ögon. Det som är lite synd är att man som tittare inledningsvis får se mer än pojken och då blir det inte lika spännande.


#8 Key Largo (John Huston)



Frank McCloud besöker fadern till sin vän från kriget i dennes hotell på Key Largo. På hotellet bor även dennes vackra dotter. Mitt under en storm tar en gangster och hans gäng över hotellet.

En radda bra skådespelare och prestationer, där Edward G. Robinson ändå är den lysande stjärnan. Bogart, Bacall och de övriga gör det också till en trevlig film som kunde varit lite bättre under första halvan.


#7 He Walked by Night (Alfred L. Werker & Anthony Mann)



Baserat på verkliga händelser. Efter att en polis blivit brutalt mördad på väg hem från jobbet, sätts alla resurser in för att försöka hitta gärningsmannen. Det blir en vansinnesjakt genom staden där det blir allt svårare för den sluge brottslingen att hålla sig undan.

En semi-dokumentär film-noir som bygger på ett verkligt fall och har gott om action och spänning. Mycket fint foto bidrar till en skön upplevelse där man även bjuds på en rafflande avslutning.


#6 Sorry, Wrong Number (Anatole Litvak)



Leona Stevenson är rik, men sjuk och sängliggandes. En natt, när hon väntar på att hennes make skall komma hem, plockar hon upp luren och råkar höra ett samtal mellan två män om en plan att mörda någon kl. 23.15 samma kväll. Hon blir allt mer desperat att försöka lista ut vem det tänkta offret är och att meddela polisen i tid.

Påminner lite om Hitchcocks Dial M for Murder (1954), men skiljer sig ändå tillräckligt mycket. Barbara Stanwyck och Burt Lancaster funkar bra och filmen bjuder på tät stämning när huvudpersonen terroriseras.


#5 The Naked City (Jules Dassin)



En modell, Jean Dexter, hittas mördad och New York-poliserna Dan Muldoon och Jimmy Halloran kopplas in på fallet. Kvinnan visar sig ha haft många skumma i bekantskapskretsen.

Denna semi-dokumentära noir följer polisens arbete när de jagar en mördare i staden. Autentiska New York-miljöer visas fint upp där man spelat in en hel del på New Yorks-gator.


#4 The Treasure of the Sierra Madre (John Huston)



Dodds och Curt är arbetslösa och tillsammans med den ruinerade guldgrävaren Howard drar de upp till Sierra Madre för att leta guld. Naturen är motspänstig men deras egen girighet, som växer med guldhögarna, visar sig vara en större fiende.

John Huston regisserade sin far, Walter Huston till en Oscarsvinst för bästa biroll. Humphrey Bogart axlar huvudrollen och filmen är en fin klassiker värd sitt rykte.


#3 Rope (Alfred Hitchcock)



Brandon Shaw och Phillip Morgan, två gamla klasskamrater, stryper en tredje, David Kentley och motiverar det för sig själva med att de är överlägsna människor som har rätt att ta livet av underlägsna. Brandon är övertygad om det riktiga i dådet, medan Phillip har betänkligheter. Som en värdig kröning för "det perfekta brottet" har Brandon bjudit in några personer på ett litet party i deras takvåning.

Hitchcock gjorde många klassiker. Kanske inte hans allra främsta, men lekfullheten är svår att missa när han försökt sig på att filma en hel film utan uppenbara klipp. Men filmen har mer att bjuda på än så. Smart, finurlig och helt enkelt bra.


#2 Cry of the City (Robert Siodmak)



Den svårt sårade Martin Rome har precis dödat en polis. Att han kommer få elektriska stolen är oundvikligt så advokaten Niles försöker få Rome att bekänna ett annat mord som hans klient anklagas för. Samtidigt försöker Rome skydda sin flickvän Teena Riconti som polisen, ledda av kommissarie Candella, försöker få tag i.

En riktigt fin noir som kanske inte alltid nämns bland de främsta, men som borde göra det. Här finns mycket godsaker att ta med sig, som bl.a. några prestationer, karaktärer (inte minst en av filmhistoriens "största" kvinnliga skurkar), en tät story och snyggt foto.


#1 The Big Clock (John Farrow)



En tyrannisk redaktör för ett kriminalmagasin begår ett mord. Hans stjärnreporter försöker lösa fallet och upptäcker att alla ledtrådar pekar mot honom själv.

En riktigt bra noir som sedermera skulle få en remake/nyversion i form av Kevin Costner-thrillern No Way Out (1987). Mycket fin stämning och spänning med två klart bra prestationer av Ray Milland och Charles Laughton.


Några filmer som slogs om platser på listan var:

Call Northside 777
Force of Evil
I Walk Alone
Johnny Belinda
The Street with No Name
Yellow Sky

---

Sämsta filmen: Ladri di biciclette / The Bicycle Thief

Ibland funkar inte neo-realismen för egen del och det här är ett sådant fall. En hyllad klassiker, men inte i mina ögon.


Största besvikelsen: Drunken Angel

Akira Kurosawa kunde göra riktigt bra filmer, men även sådana som jag finner tristare. Det här är en av dessa.

6 kommentarer:

  1. Ojoj. Har inte sett en enda på din topp 10.

    Den enda jag sett är Bicycle thieves och den var en stor besvikelse. Som du är inne på också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så pass? Ja, du prickade verkligen rätt då ;) Den är ju älskad och hyllad, men vi är väl undantagen då.

      Åtminstone de fem främsta filmerna från året kan jag varmt rekommendera. Men även några där bakom bör ju ses ;)

      Radera
  2. MY TOP 25 FILMS OF 1948

    01) - LADRI DI BICICLETTE (VITTORIO DE SICA)
    02) - LETTER FROM AN UNKNOWN WOMAN (MAX OPHULS)
    03) - PORTRAIT OF JENNIE (WILLIAM DIETERLE)
    04) - FORCE OF EVIL (ABRAHAM POLONSKY)
    05) - GERMANIA, ANNO ZERO (ROBERTO ROSSELLINI)
    06) - YELLOW SKY (WILLIAM WELLMAN)
    07) - KEY LARGO (JOHN HUSTON)
    08) - OLIVER TWIST (DAVID LEAN)
    09) - THE RED SHOES (POWELL - PRESSBURGER)
    10) - MOONRISE (FRANK BORZAGE)
    11) - ROPE (ALFRED HITCHCOCK)
    12) - THE NAKED CITY (JULES DASSIN)
    13) - A FOREING AFFAIR (BILLY WILDER)
    14) - CALL NORTHSIDE 777 (HENRY HATHAWAY)
    15) - THE BIG CLOCK (JOHN FARROW)
    16) - THE STREET WITH NO NAME (WILLIAM KEIGHLEY)
    17) - SITTING PRETTY (WALTER LANG)
    18) - BERLIN EXPRESS (JACQUES TOURNEUR)
    19) - RACHEL AND THE STRANGER (NORMAN FOSTER)
    20) - FORT APACHE (JOHN FORD)
    21) - THE SNAKE PIT (ANATOLEI LITVAK)
    22) - EASTER PARADE (WALTER LANG)
    23) - THE TREASURE OF SIERRA MADRE (JOHN HUSTON)
    24) - SILVER RIVER (RAOUL WALSH)
    25) - SLEEP, MY LOVE (DOUGLAS SIRK)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you for your list!

      Only five films in my top ten made your top 25 (four outside your top ten).

      Key Largo
      Rope
      The Naked City
      The Big Clock
      The Treasure of the Sierra Madre

      Of the ones I haven't seen on your list, Portrait of Jennie and Germania, Anno Zero are the ones I've had my eyes on and want to see.

      Radera
  3. HAVEN'T SEEN

    THE SEARCH (FRED ZINNEMANN)
    CRY OF THE CITY (ROBERT SIODMAK)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, good to know. Cry of the City is one of the better, lesser known noirs in my opinion.

      Radera