måndag 11 september 2017

Action Jackson



Titel: Action Jackson
Genre: Action/Komedi/Kriminalare/Thriller
Land: USA
År: 1988
Regi: Craig R. Baxley
I rollerna: Carl Weathers, Craig T. Nelson, Vanity, Sharon Stone, Bill Duke, Robert Davi

Handling: Jericho "Action" Jackson är en tuff och brutal snut i Detroit. Han dras in i jakten på Peter Dellaplane, en kriminell och hänsynslös industriledare. Det blir en hård och våldsam uppgörelse med många döda.

Omdöme: Det var en film jag var osäker på om jag hade sett en gång för länge sen. Är fortfarande osäker på det då man inte kände igen något. En sak som både blir ganska tydlig och lite kul är att den på många sätt följer i fotspåren på Beverly Hills Cop (1984). I båda fallen har man en mustaschprydd svart Detroit-snut, han har en tuff och svart chef som gillar att skälla ut honom, vi har en rik och mäktig huvudskurk som kör Mercedes och så har vi Vanity, nattklubbsscenerna osv.



Carl Weathers är Jericho Jackson, även kallad Action Jackson då han får jobbet gjort på sitt hårdföra vis. Han är långt ifrån lika solid som Eddie Murphy är i tidigare nämnda favoritfilm, men så är detta också en fattigmansversion av den. Det betyder dock inte att den inte kan vara underhållande och fylla sin funktion. Det blir nämligen inte så tokigt, inte minst då actionscenerna håller en hög nivå. Kanske inte så konstigt då gamle stuntmannen Craig R. Baxley står för regin, hans långfilmsdebut för övrigt. Han gjorde sedan ytterligare två actionfilmer med Dark Angel (1990) och Stone Cold (1991) innan det blev en TV-karriär.



Vid sidan av Carl Weathers och hans Action Jackson bjuds vi på en del halvkända ansikten som funkar i respektive roll. Här har vi Craig T. Nelson som huvudskurken Peter Dellaplane som är skönt elak och kommer undan med det mesta. Tycker väl inte Nelson klarar av att få ut allt och här hade man önskat sig en hårdare skådis, men han funkar. Vanity får en överraskande stor roll och är oväntat stabil. Hon får mig att tänka lite på Halle Berry. Sharon Stone får en desto mindre men ändå viktig roll och är kul att se som ung (nåja, hon var runt 30 här).



Man kan väl inte direkt säga att filmen "levererar" då det finns klara brister i manuset och där filmen blir något för overklig och överdriven på sina håll. Men samtidigt är det en skön 80-talare som är bättre än sitt rykte. Det är nog en film man antingen gillar eller bara tycker är "gammal". Hade personligen förväntat mig en sämre och mindre allvarlig film, även om den har en hel del humor. Filmen tappar en del mot slutet och hamnar därför på en svag trea.

3 - Skådespelare
2 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
14 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.0
IMDb: 5.2

6 kommentarer:

  1. Är du inne en sväng i actionfilmens guldålder 1985-1995 och gräver nu? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det är frågan. Kände för lite lättsam underhållning från den perioden, men vet inte om filmerna direkt håller måttet ;)

      Radera
  2. Eller så bara ÄLSKAR man skiten ur detta mästerverk! :) Absolut en av mina favoritfilmer, mycket möjligt den mest underhållande jag någonsin sett. Jag skulle ta en kula för Action Jackson.

    Tycker dock inte det är tillräckligt många likheter med Beverly Hills Cop för att kalla det en fattigmansversion av den.

    http://pappaalskarfilm.blogg.se/2016/july/action-jackson-1988-2.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju underbart när man älskar en film, så all respekt till dig. Jag tror jag hade behövt se den när det begav sig (kan ha sett den en gång, men minns den inte) för att kanske uppskatta den mer, men jag gillade den. Den var trots allt bättre än väntat.

      Personligen fanns Eddie Murphy och gänget i tankarna på många sätt under filmens gång. Det är en film jag istället älskar så lite därför jag kallade denna för en fattigmansversion av den ;)

      Radera
  3. Haha ok. Själv såg jag Action Jackson första gången när jag var 20, så jag är fortfarande bitter över hur många gånger mer jag kunnat ha sett den som ung. Känns som att man gått miste om en massa fina minnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, det finns ett par sådana filmer som man känner att man gärna hade sett när man växte upp. Personligen finns dock många sådana som man såg då och som alltid är lika trevliga att återbesöka.

      Radera