torsdag 14 september 2017

Mina favoritfilmer - 1945

Ingen given etta detta år där två filmer gör upp om topplaceringen. Där bakom finns några klart bra filmer, även om filmerna längre ner på listan inte hade platsat ett starkare år. Bredden detta år inte är det starkaste, långt därifrån.

På topp tio återfinns filmer från:

8 USA
1 Italien
1 Storbritannien


#10 Fallen Angel (Otto Preminger)



Eric Stanton blir avslängd från bussen i den lilla staden Walton, eftersom han inte har råd med en bussbiljett till San Francisco. På det lokala fiket "Pop's" träffar han Stella och blir kär. Stella är inte intresserad av någon kort affär, utan vill gifta sig och lämna stan. Eric tror sig ha en plan för att skaffa pengar och vinna Stellas hjärta.

Ett intressant upplägg som dock inte riktigt har den spänning eller det tempo man skulle önska sig. Otto Preminger gjorde annars några trevliga noir-filmer som är bättre, t.ex. Laura (1944) och Where the Sidewalk Ends (1950).


#9 And Then There Were None (René Clair)



Tio personer med olika bakgrund blir inbjudna till en ö av Mr. Owen som själv dock inte är närvarande. En efter en drabbas personerna av dödsfall. Men vem är mördaren?

Småfinurlig Agatha Christie-deckare som har ett ganska bra mysterium och några bra karaktärer. Tar ett tag innan den kommer igång och har kanske inte ett minnesvärt slut, men en del humor väger upp lite grann.


#8 Detour (Edgar G. Ulmer)



Nattklubbspianisten Al Roberts liftar från New York till Kalifornien för att där starta om på nytt och gifta sig med sin stora kärlek. På vägen dit händer dock saker som gör att han blir misstänkt för mord. Bevisen mot honom är så starka att han måste hitta ett sätt att ta sig tillbaka österut.

Denna noir har en minnesvärd femme fatale (spelad av Ann Savage) som gjort filmen någorlunda känd. Lågbudget och lite av en b-noir är det, men samtidigt har den inte många ufyllnadsscener.


#7 Scarlet Street (Fritz Lang)



En äldre man faller för en ung kvinna. Kvinnan får honom att tro att hon är intresserad för att hon och hennes småkriminelle fästman ska kunna dra nytta av honom.

Edward G. Robinson är alltid sevärd. Här har han sällskap av Joan Bennett och Dan Duryea som också är bra i denna Fritz Lang-film. Väl värd att se, även om det inte är den främsta Lang-filmen.


#6 Brief Encounter (David Lean)



Hemmafrun Laura Jesson och läkaren Alec Harvey träffas av en slump på en järnvägsstation när båda väntar på sina tåg hem. Båda är gifta men de när de lärt känna varandra upptäcker de att de har blivit förälskade i varandra. De slits mellan starka skuldkänslor under dagarna mellan deras möten och den lycka de känner de korta tillfällen då de kan träffas.

Mysig, sorglig och romantisk film som är en av flera David Lean-klassiker. Det är något med tåg på film och här utspelar sig viktiga scener på tågstationen.


#5 Leave Her to Heaven (John M. Stahl)



Författaren Richard Harland träffar den vackra Ellen Berent på ett tåg och trots att hon är förlovad gifter de sig redan efter några dagar. Snart visar det sig att Ellen är en mer komplicerad kvinna än vad Richard kunnat ana, och att hon har en mycket mörk och manipulativ sida.

En av få noir-filmer i färg. Gene Tierney är en minnesvärd femme fatale som också axlar huvudrollen där hon går från att vara lite av en ängel till att bli djävulsk.


#4 Spellbound (Alfred Hitchcock)



När överläkaren på en välrenommerad psykiatrisk klinik går i pension, ersätts han av Dr. Edwardes. Han blir genast förälskad i den vackra men något kyliga kollegan Dr. Petersen och de inleder ett förhållande. Dr. Petersen upptäcker snart att hennes chef och älskare själv är psykologiskt instabil och lider av kraftig paranoia och minnesförlust.

Gregory Peck och Ingrid Bergman funkar klart bra ihop i denna Hitchcock. En av Bergmans mer lyckade prestationer där det känns som Peck smittat av sig på henne. Klart bra film som låter en hållas ända till slutet.


#3 Roma, città aperta / Rome, Open City (Roberto Rossellini)



I slutet av andra världskriget spårar nazister upp en av Roms ledande motståndsmän. Hans vänner försöker hjälpa honom med förödande följder för sig själva.

Stark italiensk neo-realism när den funkar. Både gripande som komisk och varm. En film som känns naturlig och äkta.


#2 Mildred Pierce (Michael Curtiz)



Den nyskilda Mildred Pierce tar ett servitrisjobb för att kunna försörja sina döttrar. Snart äger hon egna restauranger och gifter sig med playboyen Monte Beragon. Han visar sig dock vara mer intresserad av den äldsta dottern...

Inte särskilt svårt att se varför Joan Crawford kammade hem Oscarn för bästa kvinnliga huvudroll för rollen som Mildred Pierce. Detta är hennes film från början till slut. En mycket bra film-noir, även om det till stora delar är ett drama.


#1 The Lost Weekend (Billy Wilder)



En alkoholist har lovat sin bror och sin flickvän att han ska sluta dricka, men han klarar det inte, och samtidigt som abstinensen river honom i småbitar försöker han desperat få tag på sprit, men allt är stängt på grund av att det är helgdag...

Ytterst välspelad film med Oscarsbelönade Ray Milland i spetsen och med regi av en av de stora i Billy Wilder. Det är svårt att inte bli medragen i huvudpersonens helvetesresa.


Några filmer som slogs om platser på listan var:

-

---

Sämsta filmen: Objective, Burma!

Kanske lite orättvist att välja den som sämsta film då den var ok, men inte heller direkt minnesvärd.


Största besvikelsen: Christmas in Connecticut

Denna julfilm är inte direkt dålig, men hade ändå hoppats på lite mer än en medioker film.

2 kommentarer:

  1. My Top 25 Films of 1945

    01) - Roma, Citta Aperta (Roberto Rossellini)
    02) - Scarlet Street (Fritz Lang)
    03) - Brief Encounter (David Lean)
    04) - Leave Her to Heaven (John M. Stahl)
    05) - A Tree Grows in Brooklyn (Elia Kazan)
    06) - Fallen Angel (Otto Preminger)
    07) - Mildred Pierce (Michael Curtiz)
    08) - Dead of Night (Various)
    09) - Falbalas (Jacques Becker)
    10) - And Then There Were None (Rene Clair)
    11) - Swing Shift Cinderella (Tex Avery)
    12) - Detour (Edgar G. Ulmer)
    13) - Objective Burma (Raoul Walsh)
    14) - My Name is Julia Ross (Joseph H. Lewis)
    15) - The Strange Affair of Uncle Harry (Robert Siodmak)
    16) - I Know Where I'm Going (Michael Powell)
    17) - The House of 92nd Street (Henry Hathaway)
    18) - The Shooting of Dan McGoo (Tex Avery)
    19) - Spellbound (Alfred Hitchcock)
    20) - The Lost Weekend (BIlly Wilder)
    21) - The Thin Man Goes Home (Richard Thorpe)
    22) - The Bells of St. Mary's (Leo McCarey
    23) - Conflict (Curtis Bernhardt)
    24) - Hangover Square (John Brahm)
    25) - The Picture of Dorian Gray (Albert Lewin)

    SvaraRadera
    Svar
    1. As always, thank you for list!

      Not much to "argue" about really. Maybe a bit surprising to see Mildred Pierce outside the top five. But even more surprising to see Spellbound and The Lost Weekend so low. But of course, it's all very individual so we all have our reasons for liking/disliking certain movies.

      Radera