torsdag 2 november 2017

Mina favoritfilmer - 1941

Trots flera kända filmer och regissörer är det inte något direkt starkt år. Två filmer vardera av Howard Hawks och Preston Sturges, och dessutom en jätteklassiker av Orson Welles når inte upp på den övre halvan. Trots det håller den övre halvan, inte minst topp fyra relativt hög klass.

På topp tio återfinns filmer från:

9 USA
1 Tjeckoslovakien


#10 Ball of Fire (Howard Hawks)



En nattklubbssångerska möter den naive professorn Bertram Potts som är helt insnöad i sina undersökningar. Nattklubbssångerskan, som heter Sugarpuss O'Shea, är förlovad med gangstern Joe Lilac. När hon möter professor Potts ser hon sin chans att gömma sig undan distriktsåklagaren som vill att hon ska vittna.

Trots att Gary Cooper har huvudrollen är det Barbara Stanwyck som stjäl showen när hon är lite kaxig, men charmig i sin roll. Inte någon av Howard Hawks bättre filmer, men har en del roliga scener för att underhålla.


#9 Sullivan's Travels (Preston Sturges)



En regissör som regisserar komedier får ångest av sina lättviktiga verk och ger sig ut på en resa för att finna meningen med livet.

Ses som en komediklassiker, men någon favorit är det inte. Trots det har den tillräckligt av värde för att vara värd en titt.


#8 The Lady Eve (Preston Sturges)



Far och dotter, båda skojare, möter arvtagaren till en bryggeriförmögenhet på ett kryssningsfartyg och beslutar att blåsa honom på hans förmögenhet. Det hela går naturligtvis i stöpet när dottern förälskar sig i offret. När historien uppdagas måste hon återerövra hans hjärta.

Av samme man som gjorde Sullivan's Travels samma år, Preston Sturges. En dramakomedi som funkar bra i sina bästa stunder, men inte min favorit av regissören.


#7 Sergeant York (Howard Hawks)



Alvin York är en hårt arbetande bonde och pacifist, men när han blir inkallad för att delta i första världskriget lyckas han ändå bli krigshjälte.

En film där Gary Cooper får visa vad han går för i sin Oscarsvinnande roll. Inte så pjåkig film, men når väl inte upp till de främsta i genren.


#6 Citizen Kane (Orson Welles)



Året är 1940 och tidningsmagnaten Charles Foster Kane dör i sin säng på sin enorma men halvfärdiga egendom Xanadu. Han sista ord är det kryptiska "rosebud" och en hugad journalist vid namn Thompson beslutar att ta reda på vad detta "rosebud" betyder. Thompson söker upp Kanes gamla vänner och ovänner och får på så vis Kanes hela liv berättat för sig.

Av många hyllad som mästerlig. Vad gäller den tekniska aspekten så är den riktigt vass, inte minst med tanke på när den kom. Fotot är på många sätt genomtänkt och före sin tid. Orson Welles är även duktig som skådespelare. Filmen är väl mer intressant än jättebra.


#5 Johnny Eager (Mervyn LeRoy)



Gangstern Johnny Eager lurar sin övervakare att han slutat sin brottsliga bana och jobbar som taxichaufför. Men faktum är att han är mer intrasslad än någonsin. När han träffar societetsflickan Lisbeth Bard ser han sin chans att fly sitt förflutna.

Kriminaldrama/noir som inte börjar särskilt speciellt, men blir allt bättre och mer händelserik längre in. En trevlig intrig och några bra prestationer höjer också.


#4 I Wake Up Screaming (H. Bruce Humberstone)



Systern till en mördad kvinna kräver att polisen skall använda alla sina resurser. Den mördade kvinnans promotor är huvudmisstänkt, och jagas av en besatt polisdetektiv. Men är han den skyldige?

En klart trevlig noir som har ett mycket elegant foto, minnesvärda repliker och några sköna karaktärer. Inte någon av de mer kända i genren, men definitivt en trevlig titt.


#3 Suspicion (Alfred Hitchcock)



Spelaren och kvinnotjusaren Johnnie Aysgarth träffar en dag på Lina, de blir förälskade och gifter sig med varandra. Lina som kommer från ett välbärgat hem tror dock efter ett tag att Johnnie bara är ute efter hennes pengar. Pengar som han kan använda till sitt spelande. Ju längre tiden går desto mer misstänksam blir hon mot honom.

Klassisk Hitchcock med Cary Grant och Joan Fontaine som lämnar det mesta av det bästa till senare delen av filmen. Inte Hitchcocks främsta, men definitivt en att se.


#2 Prednosta stanice (Jan Sviták)



Topka är en man som åker runt till olika småbyar där han äter mat på restaurang för att sedan ta en springnota. När han plötsligt blir upptäckt som fripassagerare ombord ett tåg, hoppar han av och gömmer sig på en liten tågstation. Där hittar han en uniform tillhörande tågstationens chefskonduktör. Han måste nu inge intrycket av att han är den han utger sig för att vara, vilket visar sig vara mycket svårt.

Klassisk tjeckisk komedi med Vlasta Burian (lite av en motsvarighet till franske Jacques Tati) i spetsen som bjuder på många skratt och roliga situationer.


#1 The Maltese Falcon (John Huston)



Privatdetektiven Sam Spades partner Miles Archer blir skjuten under ett uppdrag. Spade tar över uppdraget och försöker samtidigt ta reda på hur mordet gått till. Snart visar det sig att det mesta kretsar kring en liten falkstatyett, som fler än en person är ute efter...

Gillar denna klassiska noir som har lite av allt en sån här film ska bjuda på. Flera riktigt vassa karaktärer och prestationer, underbar dialog och mycket annat smått och gott.


Några filmer som slogs om platser på listan var:

High Sierra

---

Sämsta filmen: Dumbo

Inget fel på animeringen i denna Disney, men utan någon vidare handling och svaga karaktärer blir detta inte bra.


Största besvikelsen: Man Hunt

Fritz Langs film är inte dålig, men kunde ha blivit så mycket bättre. Lägger ofta fokus på lite fel saker.

4 kommentarer:

  1. MY TOP 25 OF YEAR 1941

    01) - The Lady Eve (Preston Sturges) - 5/5
    02) - Citizen Kane (Orson Welles) - 5/5
    03) - Sullivan's Travels (Preston Sturges) - 5/5
    04) - How Green Was my Valley (John Ford) - 5/5
    05) - Suspicion (Alfred Hitchcock) -5/5
    06) - High Sierra (Raoul Walsh) - 5/5
    07) - The Maltese Falcon (John Huston) - 5/5
    08) - They Died with Their Boots (Raoul Walsh) - 4,5/5
    09) - Man Hunt (Fritz Lang) - 4,5/5
    10) - Tobacco Road (John Ford) - 4,5/5
    11) - The Bride Came C.O.D. (William Keighley) - 4/5
    12) - The Sea Wolf (Michael Curtiz) - 4/5
    13) - Ball of Fire (Howard Hakws) - 4/5
    14) - Hold Back the Dawn (Mitchell Leisen) - 4/5
    15) - Meet John Doe (Frank Capra) - 4/5
    16) - Love Crazy (Jack Conway) - 3,5/5
    17) - Swamp Water (Jean Renoir) - 3,5/5
    18) - The Devil and Miss Jones (Sam Wood) - 3,5/5
    19) - Here Comes Mr. Jordan (Alexander Hall) - 3,5/5
    20) - That Uncertain Feeling (Ernst Lubitsch) - 3,5/5
    21) - H.M. Pulham Esq. (King Vidor) - 3,5/5
    22) - Wester Union (Fritz Lang) - 3,5/5
    23) - The Little Foxes (William Wyler) - 3/5
    24) - 49th Parallel (Michael Powell) - 3/5
    25) - The Strawberry Blonde (Raoul Walsh) - 3/5


    Haven't Seen

    Prednosta Stavice (Jan Svitak)
    Johnny Eager (Mervyn Leroy)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I'm always amazed of the many films that get 5/5. The Maltese Falcon, which I have as #1, got 4/5 (though it might be worth 4,5/5). The rest on the list got worse than that, all the way down to 3/5 for Ball of Fire.

      Different way of handing out the ratings of course. Nothing wrong with that. Just an observation :)

      Radera
  2. I have only seen three of these films. I agree with your assessments of Sullivan's travels and Citizen Kane. I also saw The Maltese falcon which I was not fond of.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well, I'm a sucker for film-noir, so The Maltese Falcon ticks a lot of boxes of a good, classic noir for me ;)

      Radera