måndag 9 september 2019

Dronningen / Queen of Hearts



Titel: Dronningen / Queen of Hearts / Hjärter dam
Genre: Drama
Land: Danmark/Sverige
År: 2019
Regi: May el-Toukhy
I rollerna: Trine Dyrholm, Magnus Krepper, Gustav Lindh, Stine Gyldenkerne

Handling: Anne driver en framgångsrik advokatfirma som specialiserat sig på barn och ungdomar som råkat illa ut. Hon och hennes man, läkaren Peter lever ett liv där deras lyckade karriärer samsas med tvillingarnas ridlektioner och sköna stunder i familjens enorma designhus i en lummig Köpenhamnsförort. Den på ytan perfekta fasaden krackelerar när Gustav, Peters tonårsson från ett tidigare förhållande, dyker upp. Peter har svårt att komma nära sin förlorade son, men Anne hittar ett sätt att få kontakt. I den varma sommaren utvecklas Anne och Gustavs relation mot något allt mer förbjudet som kan äventyra allt.

Omdöme: Dansk dynamit brukar man säga, och det är lite vad man får med detta laddade drama. En film man tidigt var nyfiken på då den fått bra kritik, men utan att veta vad den handlade om. När man vet att man vill se en film, men inte vill veta så mycket och istället bli överraskad. Därför kom utvecklingen i filmen överraskande, inte minst hur grafisk den är på sina håll.



Anne (Trine Dyrholm) är en kvinna i medelåldern som är gift med svenske Peter (Magnus Krepper) och har tvillingdöttrarna Frida och Fanny ihop. Anne hjälper barn och ungdomar som farit illa genom advokatbyrån hon är delägare i. Peter är läkare och är ofta borta oregelbundna tider. När så en dag Peters son Gustav (Gustav Lindh) kommer för att bo hos dem, förändras dynamiken i familjen. Gustav är i de övre tonåren och vill helst leva på egen hand, men är fortfarande omyndig och får finna sig i att bo hos pappa, Anne och de två flickorna.



För Annes del blir Gustavs besök något av en frisk fläkt för henne. Hon har mest varit upptagen med sitt arbete som hon ofta sitter med sent på kvällarna runt köksbordet. Hennes relation till Peter är av blandad karaktär, varken bättre eller sämre än vad man kan förvänta sig av ett äktenskap där båda har långa timmar med sina respektive yrken. Anne släpper loss lite mer nu när Gustav klivit in i deras hem. En relation som till en början är allt annat än vänskaplig, men där Anne gör ett försök att acceptera och ta in Gustav i deras liv - och mer än så.



Inledningsvis är jag lite fundersam till vad filmen egentligen ska handla om eftersom jag alltså inte vet något om handlingen på förhand. Men när Gustav dyker upp anar man vad som väntar, och det vrider upp temperaturen mer och mer. Filmen skulle kunna liknas vid en festivalfilm och man skulle lite förenklat kunna säga att det är som om man slog ihop April's Daughter (2017) och Beautiful Boy (2018). Två starka och tankeväckande filmer, precis som denna visar sig vara.



Trine Dyrholm är klart övertygande i huvudrollen och även om hon behöver blotta sig fullt ut för rollen så måste det vara en drömroll att spela. Men så ska man också klara av det och passa, vilket hon definitivt gör. Magnus Krepper som maken Peter känns till en början något svagare, men han växer fint in i rollen och blir till slut övertygande även han. Gustav Lindh är också bra, även om det är lite svårare att få grepp om hans karaktär som är både upp och ner i sitt humör och beteende. Överlag funkar han, men kanske inte lika gjuten som de övriga två i triangeldramat.



När man kommit ungefär halvvägs in har filmen hettat till ordentligt och man börjar fundera på hur det hela ska gå. Det kan ju egentligen bara gå på ett sätt, eller? Man börjar fundera på om det faktiskt skulle kunna provocera tittaren än mer och ge det hela en framtid. Vad som följer kommer ändå lite oväntat och det är man glad för. Anne visar sig vara i kontroll och lyckas till stor del manipulera på ett sätt som blir fascinerande att se. Inte en film för alla, men lämnar nog ingen oberörd.

4 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
--------------
20 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 7.5
IMDb: 7.7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar