
Titel: Ministry of Fear / I skuggan av ett tecken
Genre: Drama/Kriminalare/Mysterium/Film-Noir/Thriller
Land: USA
År: 1944
Regi: Fritz Lang
I rollerna: Ray Milland, Marjorie Reynolds, Carl Esmond, Dan Duryea
Handling: Stephen Neale blir utsläppt från ett mentalsjukhus under andra världskriget och är på väg till London när han dras in i ett komplicerat spionmysterium.
Omdöme: Ett spionmysterium under andra världskriget, med nazister inblandade, det tackar man inte nej till i första hand. Och när erkänt duktige Fritz Lang står för regin blir man extra nyfiken. I det här fallet har han tagit hjälp av Ray Milland som i huvudrollen spelar Stephen Neale som precis blir utsläppt från mentalsjukhuset. Varför han suttit där och om han fortfarande är sjuk eller frisk, det vet man inte. Han hamnar snart i den ena otroliga situationen efter den andra. Nästan så man börjar fundera på om han faktiskt inte bara inbillar sig saker.
Det är en ganska konstig film-noir. Eller rättare sagt, det är en konstig film. Man vet inte riktigt vad som pågår och man slängs in i den ena konstiga situationen efter den andra. Är han sjuk ? Är det någon som försöker sätta dit honom ? Vill någon mörda honom ? Är tårtan han fått viktig på något sätt eller har han missförstått allt ? Han försöker ta hjälp av den sämsta privatdetektiven, som inte är till någon som helst hjälp. Han försöker även ta hjälp av två syskon som kan ha svar på om det är en spionoperation på gång eller inte.
Problemet med filmen är att den fokuserar på fel saker. För när man närmar sig slutet blir filmen plötsligt mycket bättre. Mysteriet klarnar sakta men säkert och nu får man sig lite noir av det hela. Men då har nästan hela filmen gått och sista tio minuterna eller så stressar man igenom. Det blir fartfyllt under denna avslutning, absolut, men utan att stanna upp och skapa den stämning som ska finnas. Trots det höjer slutet filmen. Innan dess är det svårt att ta den på allvar, tyvärr.
Något som ökar problemet med trovärdigheten är en del högst mediokra prestationer. Det är främst de två syskonen som båda är österrikare och som nu är bosatta i London. De spelas av Marjorie Reynolds och Carl Esmond och båda har problem med att vara övertygande. Till en början tror man att det kanske ska vara meningen, men det håller i sig filmen igenom. Ray Milland gör dock vad han ska i huvudrollen. Däremot hade man definitivt velat se mer av Dan Duryea, en skådespelare som Fritz Lang använde i tre raka filmer (denna var den första, men med den minsta rollen). Han var en skådespelare som hade det lilla extra och visade det om och om igen, så även här trots lite tid på bild.
2 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
15 - Totalt
Betyg:
IMDb: 7.2
Oj, en tvåa på skådespelarna när både Ray Milland och Dan Duryea är med! De andra måste verkligen ha varit dåliga. ;)
SvaraRaderaSvart Noir: Ja, det är just det som är problemet - de andra. För Milland är bra, och Duryea är ju svår att missa. Men han är med alldeles för lite. Det var syskonen i första hand som drog ner rejält och även om man kunde gett en trea överlag till skådespeleriet kändes det som en markering just för att det var så uppenbart ;)
RaderaKan ändå rekommendera filmen för en trogen noir-älskare. Det är också en sån där film som jag kanske underskattade under filmens gång, men som var bättre så här i efterhand. Just avslutningen är utan tvekan filmens starkaste del.
Låter lite som en noir-version av A Beautiful Mind ;)
SvaraRaderaSofia: Hahaha, det har jag inte tänkt på. Men nej, även när jag tänker efter finns det inga direkta likheter. Men jag vet vad du syftar på.
Radera