fredag 22 februari 2013



Titel: No
Genre: Drama
Land: Chile/Frankrike/USA
År: 2012
Regi: Pablo Larraín
I rollerna: Gael García Bernal, Alfredo Castro, Néstor Cantillana, Luis Gnecco

Handling: Hösten 1988 tvingades Augusto Pinochet utlysa en folkomröstning för att försöka klänga sig fast vid makten i ytterligare åtta år. En Ja och Nej-kampanj drog igång där en av arkitekterna bakom Nej-kampanjen var reklammakaren René Saavedra - Santiagos svar på Don Draper i 80-talets Chile.

Omdöme: René Saavedra (Gael García Bernal) jobbar inom reklambranschen och får ta hand om TV-kampanjen som leder fram till folkomröstningen 1988. Kampanjen går ut på att de båda sidorna - Ja och Nej - ska sända 15-minuters TV-inslag varje kväll i en månads tid. Ja-kampanjen står bakom Pinochet medan Nej-kampanjen alltså säger nej till fortsatt Pinochet-styre. Att Pinochet kommer vinna och fortsätta sitta som president/diktator är de flesta överens om. Men Nej-sidan tänker göra allt för att ändra på de osäkra väljarnas åsikt genom att komma med en positiv kampanj.



Det första man lägger märke till när filmen drar igång är fotot. Det är filmat på ett sådant sätt att man skulle kunna tro att det är en dokumentär från 70-talet eller tidigt 80-tal. Det är helt enkelt en ganska sunkig videokvalité man får ta del av. Givetvis finns det ett syfte med det hela och det är att få tittaren att vara "där". Även om det blir fult så är det ett intressant grepp då man lyckas med "looken". Det enda är att det mer känns som en TV-produktion än spelfilm, men man vänjer sig efter ett tag.



Till en början känns det inte som det vi får se leder någonvart. Man får följa teamet som ska försöka skapa denna Nej-kampanj där man kan säga att René är regissören. Teamet kommer med olika idéer och alla vill göra på sitt sätt, men René är övertygad om att man inte ska ta upp det negativa med Pinochet, utan istället göra en positiv kampanj om det framtida Chile.



Problemet jag har med filmen är att den står och stampar på samma ställe alldeles för länge. Man hade lätt kunnat korta ner den inledande timmen till kanske trekvart. Förutom kampanjen får man se lite av Renés familjeliv där han umgås med sin son och ex-fru. Det här ger inte heller särskilt mycket. Som tur är trappas kampanjerna upp allt mer. De 15-minuters inslagen man får ta del av är de autentiska inslagen som användes och de höjer faktiskt temperaturen på egen hand. Smutskastningen känns igen från dagens kampanjer och det blir både lite roligt som skrämmande när man läser mellan raderna.



Filmen lever mycket på de autentiska inslagen. Hade det inte varit för dem hade filmen varit väldigt platt. Och det är lite konstigt med tanke på det starka material man har att jobba med. Personligen hade jag nog velat se mer av bakgrunden till denna kampanj, vad som föranledde den. Nu får man se lite i form av autentiska klipp, men det hade varit starkare och bättre om filmen hade visat mer av detta. Förvisso känns filmen gjord för chilenare, men man bör kunna kräva lite mer av filmen och inte bara av de autentiska klippen.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
2 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.5
IMDb: 7.6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar