

Titel: To Be or Not to Be / Att vara eller icke vara
Genre: Komedi/Krig
Land: USA
År: 1942
Regi: Ernst Lubitsch
I rollerna: Jack Benny, Carole Lombard, Robert Stack, Felix Bressart
Handling: En polsk teaterensemble under ledning av Joseph Tura och hans fru Maria, finner sin vardag avbruten p.g.a. Nazi-ockupationen under andra världskriget. För att försvara den polska motståndsrörelsen, blir skådespelarna involverade i olika uppdrag där det krävs av dem att imitera Nazi-officerare och skapa allmän förvirring i deras operationer.
Omdöme: Efter att ha sett ett par filmer av regissören Ernst Lubitsch är det lätt att kunna säga att han verkligen hittade rätt under 40-talet. De filmer jag sett från 30-talet var lite mer försiktiga och inte lika fulla av glädje som jag tycker de jag sett från 40-talet har varit. Hans The Shop Around the Corner (1940) är en sann romantisk klassiker och denna måste falla in bland komediklassikerna från denna era.

Det hela utspelas i Warszawa där vi får följa en teaterensemble. De är i full färd med att förbereda sig inför premiären av "Gestapo" där de ska driva med nazismen och Hitler. Men samma dag som premiären ska hållas får de reda på att tyskarna invaderat Polen och att pjäsen inte längre får sättas upp. Istället visar det sig att teatersällskapet kommer få nytta av sina skådespelarfärdigheter när de ska försöka kämpa mot tyskarna via motståndsrörelsen.

I förarsätet sätts det gifta skådespelarparet Joseph Tura (Jack Benny) och Maria Tura (Carole Lombard). Tillsammans måste de försöka vara så pass övertygande att de kan lura en nazispion och Gestapo, annars kommer flera av deras vänner och medmänniskor avslöjas och mördas då spionen kommit över en lista. Samtidigt knakar det i äktenskapet då en ung polsk flygare vid namn Stanislav Sobinski (Robert Stack) fått Maria charmad, även om hon älskar sin make Joseph.

Tragiskt nog blev detta Carole Lombards sista film då hon omkom i en flygolycka innan filmen hade premiär. Hon var endast 33 år och det känns som hon hade en lång och fin karriär framför sig. Jag har inte sett så mycket med henne tidigare, men här lämnade hon verkligen avtryck efter sig. Det strålar verkligen om henne och hon har inga problem att hänga med i svängarna. Trots att hon är perfekt för rollen var det tänkt att Miriam Hopkins skulle få rollen. Men hon lär inte ha kommit överens med Jack Benny och lämnade produktionen.

Jack Benny visar vad han går för när han axlar flera olika rollfigurer under filmens gång. Rollen var specifikt skriven med honom i åtanke av Lubitsch, något Benny verkligen lär ha uppskattat. Han tackade genast ja till rollen, speciellt med tanke på att det var en så erkänt duktig regissör som ville ha honom.

Filmen har skön och fungerande humor filmen igenom som aldrig går för långt. Den känns smart på ett förfriskande sätt och balanserar på rätt sida hela tiden. Det är faktiskt svårt att inte tänka på Mel Brooks emellanåt, speciellt som han medverkade i en remake på det hela 1983. Men det här är inte riktigt samma humor som han brukar använda som gärna går för långt och blir lite tjatig. Istället är det lagom hela tiden så man blir underhållen och skrattar filmen igenom.

Även om det är en komedi så är den inte utan sina allvarligare scener. Med tanke på att filmen gjordes mitt under andra världskriget, är den minst sagt vågad. Det känns som man kunnat skämta om ett både allvarligt och högst aktuellt ämne utan att förlora fokus. Tycker t.ex. den lyckas bättre än Charlie Chaplins hyllade The Great Dictator (1940) i det mesta faktiskt. Man har inte gått för långt, men inte heller hållit för hårt i tyglarna. Det är helt enkelt en komediklassiker av värde som kan uppskattas lika mycket nu som när den kom.
4 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
18 - Totalt
Betyg:

Mitt IMDb-betyg: 7.5 alt. 8.0
IMDb: 8.2
---
Henke har sett en Spencer Tracy / Katharine Hepburn-film.
Min text om samma film hittar här.
PS: Redan imorgon fortsätter jag med temat och det blir en spännande 40-tals film per dag.
The Lubitsch touch! Jag har nu också sett en av hans 40-talsfilmer och jag är benägen att hålla med, han är delikat med sina romantiska komedier som har ett stort djup. Lite lustigt att både denna och The shop utspelas i östeuropa. Kör de amerikanska skådespelarna med fånig europeisk brytning i denna film också?
SvaraRaderaHenke: Det är lite kul att jag såg fram emot att se hans Trouble in Paradise från 30-talet som förvisso var bra, men inte direkt strålande. Sen såg jag ju Design for Living och den var inget vidare.
RaderaSå när jag såg om The Shop Around the Corner tänkte jag att jag kanske hade fel om honom. Men så var den underbar. Trots det trodde jag inte denna skulle vara så pass bra. Men det var den...
För att svara på din fråga om brytningar så förekommer det även här på sina håll, fast det stör mig inte.
Jag håller absolut med om att den här lyckas bättre med sitt patos och budskap än Diktatorn. Och visst är det Carloe Lombard film?!
SvaraRaderaHär gick det lite väl snabbt, "Carole Lombards film" ska det ju vara. Gillar fö också att slippa ordigenkänning :D
RaderaSofia: Ja, den här håller ihop klart bättre och har ett bättre flyt än Diktatorn, om man ska jämföra de två.
RaderaSofia: Absolut, hon är en stjärna i den här filmen och jag blev genast sugen på att se mer med henne. Hade sett henne tidigare, men här lämnade hon verkligen avtryck efter sig.
RaderaFinns inget positivt med ordigenkänningen, så vi får hoppas att vi får slippa den :)
Har bara sett Mels version verkar intressant.
SvaraRaderafilmitch: Tror det var bra att jag inte hade sett Mel-filmen (det är förresten inte Brooks som regisserat den överraskande nog).
Radera