lördag 15 mars 2014

Women of Film-Noir

Lauren Bacall [1924-2014]

Favorit-noir: Dark Passage (1947)

Typ: Huvudkvinna, oftast femme fatale, men ändå god.

Trivia: Var gift med Humphrey Bogart mellan 1945-1957 (hans död), men även med Jason Robards mellan 1961-1969.


Joan Bennett [1910-1990]

Favorit-noir: The Woman in the Window (1944)

Typ: Huvudkvinna och femme fatale.

Trivia: Gjorde hela fem filmer med regissören Fritz Lang, något som var ovanligt då han inte var så enkel att jobba med.


Ingrid Bergman [1915-1982]

Favorit-noir: Gaslight (1944)

Typ: Huvudroller, lättpåverkad och svag som man ska tycka synd om.

Trivia: Var gift med den italienske storregissören Roberto Rossellini mellan 1950-1957 och Isabella Rossellini var ett av deras barn.


Joan Crawford [1906-1977]

Favorit-noir: Mildred Pierce (1945)

Typ: Huvudroller, starka karaktärer.

Trivia: Var gift med den verkställande direktören för Pepsi, Alfred Steele, från 1956 fram till hans död 1959. Från hans död till början av 1970-talet satt hon i Pepsis styrelse tills de "pensionerade" henne.


Linda Darnell [1923-1965]

Favorit-noir: Fallen Angel (1945)

Typ: Femme fatale, biroller

Trivia: Omkom tragiskt i en husbrand när hon besökte några vänner.


Rhonda Fleming [1923-2020]

Favorit-noir: Out of the Past (1947)

Typ: Biroller, goda som femme fatale-roller.

Trivia: Även om hon var med i några filmer innan dess, fick hon sin första större roll i Hitchcock-filmen Spellbound (1945).


Gloria Grahame [1923-1981]

Favorit-noir: The Big Heat (1953)

Typ: Klassisk femme fatale, biroller, oftast ond, men vissa gånger god.

Trivia: Gift med regissören Nicholas Ray mellan 1948-1952, men även hans son Anthony Ray mellan 1960-1974. Han var hennes styvson under tiden hon var gift med Nicholas Ray.


Jane Greer [1924-2001]

Favorit-noir: Out of the Past (1947)

Typ: Oskyldig till en början, men farlig femme fatale.

Trivia: Efter att hon var på omslaget till "Life" (iklädd en arméuniform för kvinnor) blev Howard Hughes besatt av henne. Det var han som tog henne till Hollywood och gav henne en filmkarriär, även om han även lär ha förstört hennes första äktenskap.


Rita Hayworth [1918-1987]

Favorit-noir: The Lady from Shanghai (1947)

Typ: Huvudroller med fokus på hennes utseende.

Trivia: Dyker upp på filmaffischer i både The Shawshank Redemption (1994) och Mulholland Drive (2001). Gift med Orson Welles mellan 1943-1948.


Veronica Lake [1922-1973]

Favorit-noir: This Gun for Hire (1942)

Typ: Blond huvudroll, främst godhjärtad.

Trivia: Hon parades ihop med Alan Ladd i flera filmer (sammanlagt sju) eftersom de båda var korta (hon runt 1.50, han 1.68). Karaktären Jessica Rabbit var delvis baserad på henne. Kim Basinger spelade en prostituerad i L.A. Confidential (1997) som skulle se ut som henne.


Janet Leigh [1927-2004]

Favorit-noir: Touch of Evil (1958)

Typ: Huvudkvinna, oftast kärleksintresse till manliga huvudkaraktären.

Trivia: Gift med Tony Curtis mellan 1951-1962. De spelade i fem filmer tillsammans. Jamie Lee Curtis var deras dotter och de spelade mot varandra i två filmer, däribland The Fog (1980).


Ida Lupino [1918-1995]

Favorit-noir: High Sierra (1941)

Typ: Stark och tuff, huvudkvinna, men även femme fatale-roller.

Trivia: Tuff som hon var stängdes hon då och då av från sitt filmbolag. Detta gjorde att hon blev intresserad av och lärde sig regissera. Var den enda kvinnan som regisserade en film-noir, The Hitch-Hiker (1953), och var en pionjär bland kvinnliga regissörer i Hollywood.


Marilyn Monroe [1926-1962]

Favorit-noir: The Asphalt Jungle (1950)

Typ: Biroller som den attraktiva blondinen.

Trivia: Var naturlig brunett, men under åren som modell övertygades hon att bleka och färga sitt hår och blev en av de mest ikoniska blondierna någonsin.


Kim Novak [1933-]

Favorit-noir: Pushover (1954)

Typ: Huvudkvinna och kärleksintresse till manliga huvudkaraktären.

Trivia: Gjorde endast två noir filmer, varav hennes minnesvärda insats i Pushover (1954) var hennes långfilmsdebut.


Eleanor Parker [1922-2013]

Favorit-noir: Detective Story (1951)

Typ: Stark huvudperson och kärleksintresse till huvudkaraktären.

Trivia: Tvingades raka av sig allt sitt hår för rollen i Caged (1950), en roll som gav henne hennes första Oscarsnominering (sammanlagt tre under karriären, samtliga under 50-talet).


Lizabeth Scott [1922-2015]

Favorit-noir: Too Late for Tears (1949)

Typ: Iskall femme fatale och/eller kärleksintresse till huvudkaraktären.

Trivia: En stor del av hennes roller var i film-noirs. En av orsakerna var nog för att hon efter 1957 endast gjorde en film - Pulp (1972). En bidragande orsak till det var att hon anklagades för att vara lesbisk. Det ledde till rättegång 1955 som inofficiellt avslutade hennes filmkarriär.


Ann Sheridan [1915-1967]

Favorit-noir: Angels with Dirty Faces (1938)

Typ: Kärleksintresse till manliga huvudkaraktären, huvudkvinna.

Trivia: Efter att ha vunnit en tävling arrangerad av Paramount Pictures, fick hon ett filmkontrakt och började kallas för "The Oomph Girl" för sitt vackra utseende, något hon avskydde.


Jean Simmons [1929-2010]

Favorit-noir: Angel Face (1951)

Typ: Huvudkvinna och femme fatale.

Trivia: Gift med den Oscarsvinnande regissören Richard Brooks mellan 1960-1977. Hennes andra (och sista) Oscarsnominering kom i filmen The Happy Ending (1969), regisserad av hennes make.


Barbara Stanwyck [1907-1990]

Favorit-noir: Double Indemnity (1944)

Typ: Kvinnlig huvudroll, femme fatale, oftast starka karaktärer.

Trivia: Under Oscarsgalan 1978, när William Holden och Barbara Stanwyck tillsammans skulle presentera vinnaren för bästa ljud, tackade han henne för att hon startade/räddade hans karriär. Hon hade sett till att han fick stanna kvar och spela huvudrollen i filmen Golden Boy (1939) trots att producenterna ville ersätta honom. Rollen gjorde honom till en stjärna. Anses av många som den bästa skådespelerskan som aldrig vann en Oscar. Hon nominerades till fyra Oscars (två för film-noir roller) och belönades 1982 med en heders-Oscar.


Jan Sterling [1921-2004]

Favorit-noir: Ace in the Hole (1951)

Typ: Biroller, främst lite blåsta blondiner.

Trivia: Hon avslöjade att när hon skulle flyga hem från London till USA, bytte hon flygbiljetten mot en båtbiljett. Orsaken lär ha varit att hon på så vis fick tillbaka lite pengar som hon kunde köpa underkläder för. I själva verket räddade detta biljettbyte hennes liv då hon skulle ha flugit med zeppelinaren Hindenburg som började brinna och kraschade.


Gene Tierney [1920-1991]

Favorit-noir: Laura (1944)

Typ: Huvudkvinna, oftast god, men kunde även vara femme fatale.

Trivia: Av många ansedd som den vackraste kvinnan inom film-noir och i Hollywood, och uppenbarligen en framtida president då hon lär ha haft ett förhållande med John F. Kennedy innan han blev president. Hon lär ha börjat röka kraftigt efter att ha sett och hört sig själv för första gången på film då hon tyckte hon lät som Minnie Mouse. Detta (rökningen) ledde senare till hennes död.


Audrey Totter [1918-2013]

Favorit-noir: The Set-Up (1949)

Typ: Biroller, huvudkvinna eller femme fatale.

Trivia: Hade störst framgång inom film-noir och spelade ofta tuffa "brudar". Hon sa själv att det var roligast att spela "bad girls". I verkligheten var hon dock mer "good girl" än många av sina kollegor då hon var gift med en och samma man i över 42 år (fram till hans död).


Claire Trevor [1910-2000]

Favorit-noir: Key Largo (1948)

Typ: Biroller eller huvudkvinna.

Trivia: Vann sin Oscar för sin prestation i noir-filmen Key Largo (1948). Denna Oscar donerade hon senare till University of California där man uppkallat en byggnad till "Claire Trevor Theatre".


Lana Turner [1921-1995]

Favorit-noir: Johnny Eager (1942)

Typ: Huvudkvinna och femme fatale.

Trivia: En dag när hon satt på ett café och drack cola (istället för att vara i skolan) upptäcktes hon av en man som jobbade på Hollywood Reporter. Han tyckte hon hade utseendet för film och när hennes mamma gav sitt godkännade introducerade han henne för agenten Zeppo Marx, bror till Groucho Marx. Kort därefter skrev hon kontrakt med filmstudion och resten är historia.


Marie Windsor [1919-2000]

Favorit-noir: The Killing (1956)

Typ: Huvudkvinna, biroller, femme fatale.

Trivia: Eftersom hon ofta spelade onda karaktärer, och övertygade i rollerna, fick hon vid ett flertal tillfällen bibeln och brev där hennes synder på film var understrukna och där hon varnades att hon skulle hamna i helvetet om hon inte ändrade på sig. I vissa extrema fall valde hon att överlämna dem till polisen.

6 kommentarer:

  1. Imponerande samling du har där...

    Gloria Grahame, sannerligen ond och god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henke: Vet att inte alla är bekanta med dessa ansikten och filmer, men kände att det var dags för en liten hyllning.

      Imorgon söndag kommer en till hyllning ;)

      Radera
  2. Fin samling med damer som jag inte känner så väl till men nu är jag mer upplyst och lite sugen på att se svartvit film :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. filmitch: Tack och det är kul att du fann det lite inspirerande. Det är mina favoriter från film-noir filmerna och alla är de minnesvärda på sitt sätt.

      Radera
  3. Fantastisk presentation och fantastiska bilder. 5 bears of 5.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Tack! 5 björnar var inte illa :) Glad att det uppskattas. Det är inte alltid de vackraste kvinnorna, men i många fall är de mycket bra och vackra - en svårslagen kombination.

      Försökte bara ta hög kvalité på porträttbilderna - det förtjänar de.

      Radera