

Titel: Fitzcarraldo
Genre: Äventyr/Drama
Land: Västtyskland/Peru
År: 1982
Regi: Werner Herzog
I rollerna: Klaus Kinski, Claudia Cardinale, Paul Hittscher, José Lewgoy
Handling: Fitzcarraldo är besatt av tanken att bygga ett operahus mitt inne i Perus djungel. Han måste frakta sin ångbåt uppför en flod och dessutom lyfta båten över ett berg. Han har en obändig vilja för att lyckas med det omöjliga.
Omdöme: Från början var det tänkt att Jack Nicholson skulle spela Fitzcarraldo. Efter det var det Jason Robards med Mick Jagger i en biroll. Man började även spela in med dessa två, men när Robards insjuknade ersattes både han och Jagger. In tog man till sist Klaus Kinski som var tredje eller fjärde val för rollen. Werner Herzogs frekventa favorit var inte förstavalet då Herzog visste att den krävande inspelningen under flera månader i djungeln inte var optimal för en galning som Kinski.

Mycket riktigt var det svårt att hålla Kinski i styr. Han fick diverse utbrott och det lär ha gått så långt att den lokala ursprungsbefolkningen erbjöd sig att mörda Kinski åt Herzog. Men på något sätt lyckades man ta sig igenom inspelningen och Herzog har sagt att Claudia Cardinale, som spelar Fitzcarraldos kärleksintresse Molly var en bidragande orsak till varför han höll sig så pass lugn som han faktiskt var här. Hon lär ha varit en av få kvinnliga skådespelare han respekterade och behandlade väl.

Överhuvudtaget spelar Kinski nedtonat i jämförelse med i princip alla andra roller man sett honom göra. Fitzcarraldo är en ganska sympatisk person, om än med en stark drivkraft och smått galen i sin vision. Att bygga en opera mitt i Perus djungel är givetvis vansinne. Men å andra sidan hade man redan byggt en opera i Manaus i Brasiliens djungel (i verkligheten och där filmen även spelades in i början av filmen), så varför inte?

Filmens utan tvekan största egenskap är att den känns väldigt äkta (inga dataeffekter eller liknande) när man ska dra det stora skeppet över land, men även under resten av filmen. Sen är det en unik filmupplevelse som kanske inte mynnar ut i en strålande film, men helt klart intressant nog för att man bör se den om man gillar film och filmskapande under svåra omständigheter. För det var inte lätt att få med sig all utrustning till djungeln och dessutom spela in på plats. Men desto mer autentiskt blir det så klart och det ska Herzog ha en hel del beröm för.

Från början hade jag tänkt dela upp filmen i två delar då den är runt 2.30 lång. Det kändes på förhand som det skulle kunna vara en långsam film som man lätt kunde bli trött under. Riktigt så blev det inte, även om den är något långsam i vissa partier. Efter halva filmen togs en kortare paus, men det kändes som det enda rätta att fortsätta titta när man var inne i filmen. Det var också vid en punkt då våra äventyrare med Fitzcarraldo i spetsen träffar på urbefolkningen/indianerna och det börjar hetta till.

Vill minnas att Aguirre, the Wrath of God (1972) av Herzog och med Kinski, en liknande film ute i djungeln är den något bättre av de två och ett tips om man vill se mer av den här typen av film. Men även denna film ger en som sagt en så pass unik filmupplevelse att jag tycker den var väl värd att se. Långt ifrån någon film jag känner att jag behöver se om, men samtidigt glad över att äntligen ha sett.
4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt
Betyg:

Mitt IMDb-betyg: 6.5 alt. 7.0
IMDb: 8.1
---
Henke, Jojjenito, Fiffi och Sofia skriver också om filmen.
Saker runt omkring filmen är mer intressant än själva filmen. LOL. Kinski var nästan för lite galen för mitt tycke. Det var alltså Claudia som höll honom på mattan.
SvaraRaderaAtt de sedan drog över båten över fjället är ju helt hysteriskt när man tänker efter. Bra val av film för projektet! Jag hade den också som "borde ses någon gång, men är inte jättesugen, så det hade aldrig blivit av utan Decennier..."
Henke: Jag tycker projektet som sådant är klart fascinerande och även om slutresultatet kunde varit bättre så fann jag åtminstone mittendelen av filmen intressant.
RaderaSom jag skrev inne hos Sofia fick Herzog idén att dra båten över berget av ett riktigt fall där en gummibaron gjorde så. Skillnaden var att de tog isär ångbåten och satte ihop den på andra sidan. Här tog man den intakt över, vilket så klart var ett galet projekt,
Precis, en film jag alltid varit lite nyfiken på, men som jag inte hade sett utan Decennier :)
Hann tyvärr inte med att se filmen och ber om att få återkomma men brukar vara positivt inställd till Herzog och hans filmer.
SvaraRaderafilmitch: Ja, det var synd att du inte hann se den. Om du gillar Herzogs filmer ska du helt klart se den. Det är mycket Herzog över den. Den tar ett tag att komma igång, men sen blir det intressantare och fascinerande.
RaderaDet vänder sig lite i magen när jag ser bilderna på Kinski, han utstrålar något som verkligen inte är...friskt. Han var med lite för mycket i den här filmen kan jag tycka. Och känna. *hulk*
SvaraRaderaFör övrigt tycker jag det var en intressant film på så sätt att det är kul att ha sett den. Det är roligare att tänka på den i dåtid än det var i nutid ;)
Fiffi: Fast Kinski var en sådan skådespelare som oftast spelade skruvade personer, mycket för att han inte var helt frisk som person. Här må han se galen ut, men tycker han är förvånansvärt återhållsam i jämförelse med mycket annat man sett med honom.
RaderaTror jag passar på tipset Aguirre... ;) Till historie-autenticiteten hör väl iofs också att den båten som isärtagen på riktigt släpades över berget vägde en tiondel (tror jag det var) jämfört med vad Kinskis båt skulle göra i filmen.
SvaraRaderaSofia: Ja, jag kan förstå om man inte blir sugen på mer av den här typen om man inte blev så förtjust i denna. Jag såg dock Aguirre för länge sen och gillade den mer än denna. En av orsakerna till varför jag sedan velat se Fitz...
RaderaAtt du (nästan) skriver mer om filminspelning än själva filmen säger väl en del. ;)
SvaraRaderaDen blir bättre när man är på floden och det var en nästan surrealistisk känsla när de började dra båten uppför kullen.
Ska nog ta och kolla in Aguirre nån gång. Jag gillar djungelfilmer.
Jojjenito: Jag började lyssna på kommentatorsspåret med Werner Herzog som berättar en hel del om inspelningen. Fick en del intressant information därifrån som jag tog med i min text.
RaderaJa, floden och båtdragandet var utan tvekan filmens starkaste del.
Gör det, tror inte du blir besviken på Aguirre.