
Titel: No Man of Her Own / Gift med död man
Genre: Drama/Film-Noir
Land: USA
År: 1950
Regi: Mitchell Leisen
I rollerna: Barbara Stanwyck, John Lund, Lyle Bettger, Jane Cowl
Handling: Den ogifta blivande mamman Helen Ferguson träffar ett ungt nygift par på ett tåg. Tåget spårar ur och paret dör men när Helen vaknar upp på sjukhuset misstas hon för att vara den nygifta flickan. Eftersom ingen i familjen Harkness har träffat sin nya svärdotter tar de emot Helen och hennes ofödda barn till sin familj.
Omdöme: När man sett det mesta av det bästa (eller åtminstone mest kända) inom film-noir, blir det svårt att veta vad man ska förvänta sig av de mindre kända titlarna. Här är ett typexempel på en sådan film som inte har någon känd film-noir regissör i Mitchell Leisen, men som istället har den lysande stjärnan Barbara Stanwyck i huvudrollen. Som en film-noir favorit blev hon också avgörande för att filmen skulle ses. Det är nämligen sällan det blir dåligt när hon är med.

Här spelar hon Helen Ferguson som är i åttonde månaden och utan pengar. Fadern till barnet vill inte veta av henne och det enda hon får av honom är en tågbiljett från New York till San Francisco som han stoppar under sin ytterdörr. På tåget träffar hon ett snällt nygift par där bruden också är gravid, i sjunde månaden. Så slår olyckan till och tåget spårar ur. Det nygifta paret klarar sig inte, men Helen gör det. Hon vaknar upp på sjukhuset där man (av olika anledningar) misstar hennes identitet för bruden. Hon får även reda på att hennes nyfödde son klarat sig. När hon försöker förklara vem hon är lugnar de henne då de tror att hon lider av huvudskador från olyckan.

För sin nyfödde sons skull, tar hon chansen att flytta in hos den förolyckade sonens föräldrar, som visar sig ha det gott ställt. Hon vet att de aldrig träffat henne eftersom bruden berättade detta för henne på tåget innan olyckan. Hennes nya namn är Patrice Harkness och även om hon inte alltid vet allt hon bör veta om "sin döde make", så tror föräldrarna att det beror på olyckan. In i bilden kommer även Bill Harkness (John Lund), bror till den förolyckade brudgummen och alltså "svåger" till Patrice. Han misstänker att något inte stämmer, men blir snart kär i henne. Samtidigt väntar bara Helen/Patrice på att hon ska bli avslöjad, vilket kan komma i form av någon från hennes förflutna...

Ska man analysera denna film i form av hur mycket film-noir det är så känner jag att det under nästan en timme snarare är ett rent drama. Det blir det snabbt ändring på efter timmen då en person från hennes förflutna kommer in i bilden och rör om i grytan. Han vet nämligen vem hon är och börjar utpressa henne. Det har inte varit dåligt innan han dyker upp, men temperaturen stiger utan tvekan och man bjuds nu på äkta noir-stämning som håller i sig resten av speltiden.

Något jag noterar är att filmen hade två kvinnliga manusförfattare, vilket inte var så vanligt på den här tiden. Deras manus bygger på en bok av Cornell Woolrich, vars böcker låg som grund till flera bra noir-filmer, men även Hitchcock-klassikern Rear Window (1954). Denna film och story håller inte lika hög klass som de bästa, men tar sig alltså och blir småtrevlig. Dock känns den lite för krystad på sina håll för att bli bättre. En ok installation i noir-genren, men tar lite för god tid på sig innan den kommer igång.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt
Betyg:

Mitt IMDb-betyg: 6.5
IMDb: 7.5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar